Kristen (2015)

Nederland
Thriller / Horror

geregisseerd door Mark Weistra
met Terence Schreurs, Ronald Top en Jet Pagnier

Het is donker. Een vrouw alleen. Een onbekende man belt steeds met de vraag of ze naar buiten wil komen. Hij wacht daar op haar, zo meldt hij. Ze kan niemand bereiken. Alles om haar heen verandert langzaam in een nachtmerrie. Ze weet niet wie deze persoon is of waarom hij dit doet. Alleen dat hij buiten is en op haar wacht. Zijn spel is begonnen.

geen vrouwelijk naakt dus geen horrorfilm en ook als thriller langdradig, traag en saai!

avatar van Basto
Fantastische horrorthriller. Heb de volle 88 minuten op het puntje van mijn stoel gezeten. Erg sterk! 4,5

avatar van Actarus
Ik denk dat die hoge scores van onze Zuiderburen zelf komen, want ik vond er maar weinig aan. Hij start wel goed, beetje 'Scream' sfeertje, maar het tweede deel ging ie helemaal de mist in (letterlijk!)
Nederlandse taal vind ik storend bij horrors en werkt maar in zeldzame gevallen, ...zoals een Amsterdammed....we zullen 'the windmill massacre' ook eens proberen

avatar van umbra
Deze was niet echt mn ding, duister en mysterieus oké, dat zou goed moeten zitten, maar, de dialogen, er te proper gepraat werd, was ondermaats en het geluid was bagger, moest met regelmaat met het geluid spelen, praten te zacht, muziek te hard.

avatar van DiDa
Heeft er iemand een theorie over het einde? Want dat kon ik niet helemaal plaatsen. Thanks!

avatar van Prudh
DiDa schreef:

Het is niet de duivel of een demon, maar het is God die haar gevangen houdt.

Waar ging dit eigenlijk over?

avatar van HK Senator
Zeer strak opgebouwd verhaal. De eerste 45 minuten ook gewoon erg spannend. Het ging bij mij pas mis als Kristen de deur uit rent en de bovennatuurlijke elementen komen. De geloofwaardigheid gaat vanaf dat moment snel achteruit. En het echte einde toch wel teleurstellen.

avatar van 93.9
Redelijk spannend, maar op een gegeven moment wordt ie onrealistisch en dan is ook alle spanning in een klap weg.

Niet best.

En da's best jammer, want Kristen is eigenlijk zo'n filmpje dat je het wel gunt. Videotheekeigenaar verliest z'n baan en gaat dan maar zelf films maken met een ultralaag budgetje. Weistra gebruikt die vrijheid om een originele twist aan z'n genrefilm te geven, iets wat kan want als hij anderhalve man en een paardenkop kan overtuigen dan is hij al uit de kosten.

Aan ideeën geen gebrek. Toegegeven, Kristen is een film die regelmatig lijkt op andere horrorfilms (geen verrassing dat Weistra Insidious gezien heeft tijdens het schrijven van het script), maar de combinatie van elementen plus het wat eigenzinnige einde maken van Kristen toch best een origineel werkje. Hij vertilt zich misschien een beetje aan de bad guy, maar dat is hem vergeven.

Alleen ... genrewerk draait om uitwerking en die is toch echt wel ondermaats. Vreselijk acteerwerk, pover camerawerk, het stemwerk van Top ... zeker ook dat laatste is een ergerlijk pijnpunt. Wat een lullig stemmetje voor wat toch een beangstigende bad guy zou moeten zijn. Maar ook verder krijgt Weistra die spanning niet te pakken. Uiteindelijke show-down oogt ook eerder ridicuul dan eng, montage is niet goed genoeg, klankband klinkt wat amateuristisch. Het voelt gewoon te vaak aan als zielloze en wat amateuristische naäperij.

Jammer, want het is een man met interessante ideeën. Alleen regisseren gaat hem niet al te best af.

Zo, wat een slechte film zeg en het eind wat eigenlijk helemaal geen eind is, sloeg helemaal nergens op.