Volpone (1941)

Frankrijk

geregisseerd door Maurice Tourneur en Jacques de Baroncelli
met Harry Baur, Louis Jouvet en Charles Dullin

Volpone is één van de rijkste mannen in Venetië en hij wil alleen maar meer. Als zijn dienaar Mosca met een plan komt om nog meer geld en bezittingen te vergaren laat hij die kans niet liggen. Het enige wat hij daarvoor moet doen is net doen of hij stervende is en bekend maken dat hij nog niemand als erfgenaam heeft benoemd. Als zijn hebzuchtige vrienden dit horen struikelen ze over elkaar heen om Volpone met cadeaus te overladen om zo een plaatsje in zijn testament te verkrijgen.

Wellicht ten overvloede: dit werk is dus niet afkomstig van de cat people of night of the demon regisseur,maar van diens vader.Een verfilming van een Engels toneelstuk( Ben Johnson) in Vichy Frankrijk lijkt wat risqué,en het wordt in de credits dan ook gebracht als een adaptatie door Jules Romains( in grote letters),die in feite niet veel meer deed dan het stuk van Johnson( in zeer kleine letters) vertalen.
Hoe dan ook,dit zelden opgevoerde blijspel drijft vooral op de topcast met Baur als schmierende eponieme anti-held, Jouvet als een sarcastische sidecick( Mosca) en nog een goede rol van Ledoux( Corvino),terwijl de schattige mevrouw Delubac-Guitry ook nog mag opdraven( Colomba).
De dialogen zijn allicht zeer goed,wat verrassend voor een waarschijnlijk low-budget bezettingsfilm zien de decors en kostuums er top notch uit.
Ook opmerkelijk is dat we werkelijke footage van Venetie zien, voor de film zelf opgenomen of niet?
Bij een Vichy film let men altijd extra op politieke boodschappen,en het valt toch wel op dat de plutocratische bloedzuiger Volpone hier rondloopt met een enorme fopneus en Baur praat met een onnatuurlijk hoog stemmetje....trek verder uw eigen conclusies.