Searching for the Wrong-Eyed Jesus (2003)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Andrew Douglas
met Jim White, Harry Crews en Johnny Dowd

De alternatieve country artiest Jim White neemt ons mee op een reis door het hart van de cultuur van het zuiden van Amerika. Op deze trip langs gevangenissen, kolenmijnen, caravanparken, moerassen, bergen en fundamentalistische kerken probeert hij te ontdekken waarom deze omgeving zoveel muziek en literatuur heeft voortgebracht.

avatar van danuz
Weer een schitterende documentaire over het 'white trash' America. Ik ben hier verschrikkelijk door gefascineerd, de eerlijkheid in de mensen die vaak voor dom worden aangezien. De diepgang die in al hun schuilt is ook hier weer prachtig naar voren gebracht. De muziek van Jim White is erg mooi en deed me erg aan Bonnie 'Prince' Billy denken, een van mijn 'helden'.

Cinematografisch was dit echt adembenemend, prachtige shots, schitterende camera bewegingen. Eentje die ik wel op dvd zou willen hebben, maar nu eerst even moet laten zinken. Wat een docu, leek af en toe wel een film, deed me zelfs lichtelijk aan Cremaster denken, wegens die prachtige shots.

avatar van Gizzmann
Deze is op DVD uit!!! Yesss!

Inmiddels weer te lang geleden dat ik deze gezien heb. Toch maar eens op zoek naar die DVD...

Helaas niet helemaal gezien, maar heel erg mooi.

Nimrod2253
Prachtige beelden, prachtige muziek, rare Amerikanen én David Eugene Edwards!!!!!

Kan er niet minder van maken dan 5 sterren.

Stijntje
Prachtige docu over een cultuur waar je van moet houden: ik ben er gek op.

Niets zo mooi als de lonesome country muziek.

5 sterren!

avatar van Boris75
even n vraagje. ik probeer een dvd te bemachtigen, maar heb het idee dat ook de regio 2 versie geen NL ondertiteling heeft, klopt dat?

Nimrod2253
Dissection schreef:

Na een half uur al afgezet

Jammer dat je niet even langer hebt gewacht. Na een half uur werd het pas echt spectaculair!!

Inderdaad een prachtige documentaire.
Veel oprechtheid en puurheid. Een gebied waarin uitersten worden versterkt en gevoed, wat zulke prachtige muziek oplevert.
Met aanstekelijk commentaar van Jim White. Hij is muzikant. Daar kwam ik pas achter nadat ik na het zien van de documentaire extra informatie zocht. Erg mooie muziek maakt hij. O.a. Christmas Day, dat in de film te horen is.

Pastichio Rocker
Deze surrealistiische pseudo-documentaire (d.w.z. dat sommige stukjes in scene zijn gezet) van Andrew Douglas (de regisseur van de remake van 'The Amityville Horror') is gebaseerd op een klein verhaal uit het boekje van Jim White's debuutalbum 'The Mysterious Tale of How I Shouted Wrong-Eyed Jesus!', een alt-country klassieker met briljante nummers zoals 'Still Waters' en 'A Perfect Day To Chase Tornadoes'.

Ik ben een groot fan van Jim White, een muzikant die al enkele albums op zijn naam heeft staan en veel van zijn nummers schrijft met een flinke dosis zelfspot. White zelf is ook een interessante kerel, die veel verhalen over zijn belevenissen op een luchtige toon kan vertellen en overal wel een mening over heeft. Hij is dan ook de perfecte tourguide in deze film, ook omdat hij zelf een religieuze achtergrond heeft gekend en dit nog vaak in zijn muziek naar voren komt.

Regisseur Douglas heeft een mooie film afgeleverd, die probeert te achterhalen waar de connectie tussen religie, criminaliteit en muziek vandaan komt. Hiervoor doorkruisen ze het hart van The American South, een plek waar religie en criminaliteit hoogtij viert, maar ook de geboorteplaats is van enkele opmerkelijke muzikanten zoals David Eugene Edwards (16 Horsepower), Lee Sexton, Johnny Dowd en The Handsome Family. Geen onbekende namen voor de alt-country liefhebbers denk ik. Deze artiesten komen allemaal aan het woord, beschrijven hun drijfveren achter hun muziek en als koop op de som brengen sommigen ook nog een paar nummers uit hun repertoire ten gehore.

Het is soms vrij eng om te zien hoe ver mensen gaan voor hun religie en godsdienst, zoals bijvoorbeeld een scene in een kerk laat zien: de aanwezigen worden blootgesteld aan een in tongen sprekende predikant, waarna sommigen over de grond rollen en hun longen uit hun lijf schreeuwen alsof ze door de duivel bezeten zijn. Verder nemen we ook een kijkje in een gevangenis waar enkele bajesklanten aan het woord komen over hun leven en de fouten die ze hebben gemaakt.

Een prima film dus voor mensen die het interessant vinden om meer te weten te komen over de groteske vormen die religie soms kan aannemen in dunbevolkte, slecht bereikbare gebieden, en waarbij zowel de positieve als negatieve kanten worden belicht en hoe deze ervaringen mensen kan veranderen.

Het was mij niet geheel duidelijk waar deze docu zich nu afspeelde. In het hele Zuiden? Het leek zich wel te bewegen van California naar Alabama, dat is wel een erg groot gebied.

Verder natuurlijk een bijzondere docu, al was het maar door de lichtelijk poetische vorm en knappe muziek (al ben ik niet een heel groot country/blues fan).

Mooie beelden en een dromerige sfeer die je geregeld echt in de film trekt, al zal het wel afhankelijk zijn van de omstandigheden waarin je kijkt.

Ik vond wel dat er op een gegeven moment te lang werd doorgezeverd over die Kerk en de gelovige gemeenschap. Dat hebben we al zo vaak gezien.

Pastichio Rocker
Dat ben ik wel met je eens. Ik had liever nog wat roadside stories gehad zoals die ontmoeting tussen White en Dowd in dat wegrestaurant.

Ik ook. Is zie overigens dat er ook een soundtrack is.

Ben toch wel benieuwd. Ik denk dat aardig wat van die nummers wel blijven hangen.

Pastichio Rocker
Er staat voornamelijk (alt.) country op die soundtrack, dus als je er van houdt is het geen verkeerde keus. Maar de live versie van Black Soul Choir en de akoestische versie van Wayfaring Stranger is het al de moeite waard.

Zoals ik al zei ben ik niet echt een fan, maar ik kan alle muziekstijlen wel hebben, mits goed uitgevoerd. .

En in deze film kwamen aardig wat mooie tracks voorbij (met misschien als hoogtepunt in de kapperszaak).

Pastichio Rocker
Das een mooi nummer ja, hoewel meneer Dowd niet echt een goeie zangstem heeft (maar wel veel valse noten).

Check de band Hellwood eens, mocht je het toch leuk vinden. Is een samenwerkingsverband tussen Jim White, Johnny Dowd en Willie B.

Madecineman (moderator)
De genre aanduiding documentaire doet deze prachtige poëtische muzikale film eigenlijk niet echt goed recht. Het is veel meer een zoektocht naar de inspiratie waaruit zoveel geweldige (alternatieve) country muzikanten en andere kunstenaars putten. Een filmische collage van moerassen, armmieterige dorpjes, kerken, mijnen en gevangenissen van arm en wit Amerika. En hoewel de film voelt als een roadtrip door de zuidelijke staten, is het niet geheel duidelijk waar de film zich nu afspeelt. Het lijkt me ook veel meer de bedoeling om de atmosfeer van deze zuidelijke staten te laten voelen en zien en er niet zo zeer een geografisch label aan te plakken. Dat werkt wel prima, het vergroot het gevoel van mysterie en ongrijpbaarheid. De film is bovendien prachtig en sfeervol geschoten en gemonteerd, erg fijn om naar te kijken en luisteren.

In Searching for the Wrong Eyed Jesus neemt zanger/poëet Jim White de kijker mee op een reis langs zijn grootste muze. Een arm, achtergesteld gebied met een sterke traditie in het vertellen van verhalen. Kleine gemeenschappen waar het aardse heftig botst met het hemelse, waar het zwart of wit is en geen grijs, waar predikanten hun publiek ophitsen door te spreken in tongen waar nog gelooft wordt in een bijna vleselijke hemel en hel. Het is ook daarom dat er zoveel bloeddorst en geweld zit in de verhalen vanuit deze traditie, want zonder het kwaad heeft ook god geen bestaansrecht.

Wat te doen als je wordt geboren in zo'n gemeenschap? Het biedt weinig toekomstperespectief en vooral uitzicht op eeuwige verveling. Wanneer je niet precies past binnen de zeer nauwe kaders van de gemeenschap wat rest er dan nog? Zoals wel vaker in de VS wordt het dan of criminaliteit of kunst waarbij het eerste natuurlijk zeker tot niets zal leiden. Mooi hoe Jim White dit uitlegt met zijn ijsje...

Het mooie van de Amerikaanse cultuur (en dan bedoel ik niet de McD) is dat het een bijzondere smeltkroes is van zeer verschillend pluimage. Amerikanen zijn ook vaak erg bedreven in het vertellen van verhalen (zie de hele film en muziek industrie). Het is natuurlijk een relatief jonge natie en waarschijnlijk is er daardoor meer behoefte aan nieuwe helden en verhalen. De eeuwenoude tradities uit Europa of Azië worden daar gemist, er wordt veel meer geput uit het dagelijks leven of de recente geschiedenis. Dat heeft, zeg maar, de meer verlichte denkers uit de noordelijke staten en steden voortgebracht maar ook uit de benauwende en bekrompen moerassen sijpelen tonen en denkbeelden die mij iig toch wel weten te raken.

Dat brengt meteen een bijzondere paradox aan het licht want je moet bijna wel een buitenstaander zijn om in de uitzichtloze dagelijkse armoe de schoonheid te ervaren. Een ambigieus gevoel wat zeker terug te vinden is in deze film, het levert een mooi en interessant spanningsveld op.

Prachtig.

Nette recensie.

Madecineman (moderator)
Thanx, inspirerend filmpje he.

Pastichio Rocker
Inderdaad, vooral als je geinteresseerd bent in dit soort muziek en de achterliggende gedachte ervan. Jim white is één van mijn muzikale helden.

Madecineman (moderator)
Ja heb inderdaad wel wat met deze muziek maar moet zeggen dat ik van Jim White nog niet eerder gehoord had. Interessante kerel, mooie muziek ga me zeker eens verdiepen in zijn muzikale oeuvre.

Pastichio Rocker
Zeker doen! Mijn persoonlijke favorieten van hem is zijn eerste (The Mysterious Tale Of How I Shouted Wrong-Eyed Jesus!) en laatste album (Transnormal Skiperoo).

puckb96
Dus hij maakt een documentaire en daarna een jezus christ enge horrorfilm?

avatar van the new guy
Dissection schreef:

Na een half uur al afgezet

Oke, dankjewel, het is me nu duidelijk, goed verwoord.

Even een vraag: Zijn er films te vinden die vergelijkbaar zijn met deze? (geënsceneerde lokale documentaire?) De melancholische sfeer van het totaal spreekt mij juist wel aan: de verhalen, de muziek, de beelden. Kan er naar blijven kijken (en luisteren).

avatar van Mug
Mug
Tja, wie raakt er niet verknocht aan deze schitterende geënsceneerde muziek-documentaire wanneer plotseling op een wrak van een auto Johnny Dowd 'Murder' ten gehore brengt. Of plotseling in een kapperszaak "First There Was". Mug zeeg neer op z'n knieën. Kwijlen kan Mug ook zoals jullie weten: in een donker woud zien en horen we David Eugene Edwards 'Wayfaring Stranger' kermen terwijl de vogeltjes in de bomen vrolijk uit de maat fluiten.

Ach en wee, kommer en kwel, hel en verdoemenis, hallelujah en amen. Een rondreis door de zuidelijke staten van de VS in een verroeste bak met achterin een beeld van Jezus, in gezelschap van Jimmy White, Johnny Dowd en The Handsome Family. Op zoek naar de roots van de (alt) country/folk. Dat we uitkomen bij fanatieke religieuzen is te voorspellen, en jammer dat de nadruk te veel en te lang daar blijft hangen. Geef mij dan maar liever de desolate wouden, white trash, vuilnisbelten en autokerkhoven die de eerste helft van de film weten te domineren. Die 5 sterren waren uitzonderlijk dichtbij...

Deze film wordt vertoond op het komende FFO, de film zit in de selectie van de master van het festival 'Johan Heldenbergh'

Johnny Dowd op 17 September in Café den Trap in Kortrijk.!!!!

Is deze film ondertussen met NL subs op dvd of blu ray verkrijgbaar?