Bait (2000)

Canada / Australië / Verenigde Staten
Actie / Komedie

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Jamie Foxx, David Morse en Doug Hutchison

Alvin Sanders is op weg naar de gevangenis wanneer hij een tijdje in de cel zit met een stervende vent. Met zijn laatste adem vertelt hij Alvin iets over de 43 miljoen aan goudstaven die hij verstopt heeft. De agenten zijn op zoek naar de andere dader van de overval, en zetten Alvin in als aas om hem te vinden.

Goede film. Maar niet echt speciaal. Redelijk standaard.

avatar van DVD-T
Toch wel erg matig.

Inspiratie is ver te zoeken. Het is gewoon een grote rip-off van Enemy of the State die twee jaar eerder met een soortgelijk onderwerp op de proppen kwam. Toch blijft de film wel vermaken. Foxx speelt nog niet op het niveau wat hij in Ray liet zien maar doet het toch degelijk. Het evrhaaltje hoewel eerder gedaan blijft een interessant gegeven. De actie is ook leuk in beeld gezet, maar nergens hoogstaand.

avatar van DonOswaldo
Wel oke. Het verhaaltje is best leuk en ook de cast levert prima rollen af. Spanning is er niet altijd evenveel en voor de actie hoef je het niet per se te zien, maar weet toch overall goed te vermaken. Einde is ook wel toepasselijk.

avatar van Spetie
Een weinig bijzonder filmpje, dat inderdaad erg doet denken aan Enemy of the State.

Het onderwerp is hetzelfde en daarnaast is de gelijkenis tussen Foxx en Smith ook wel treffend. Bait heeft zeker zijn momenten, maar het grote probleem van de film is, dat het nooit echt spannend wordt, terwijl de film dit wel poogt. Onderhoudend is het gelukkig allemaal wel, mede ook doordat de film een behoorlijk hoog tempo heeft. Foxx doet het op zich niet slecht en David Morse als de bad-guy levert eigenlijk altijd wel degelijk werk af en zo ook hier.

Matig, maar gelukkig niet vervelend, dankzij het tempo en de acteurs.

Het idee achter het verhaal is niet eens zo slecht, maar de uitwerking faalt aan alle kanten. In de eerste plaats zie je dikwijls dat de combinatiete actiethriller en komedie niet samengaan. Deze film is te licht, te glad, te saai en te onsamenhangend, het verhaal is flinterdun, zonder fantatsie en logica, en zit bovendien vol fouten. De idiote Amerikaanse humor werkt verlammend. Hoewel de rol Jamie Foxx op het lijf geschreven lijkt, kan hij deze productie met geen mogelijkheid redden.

avatar van Roger Thornhill
Na vijf minuten is alles nog leuk en grappig.

Na tien minuten begin ik te beseffen dat Foxx, met zijn dialoog die een combinatie is van nep-macho-gedoe aan de oppervlakte en lafheid daaronder, rare stemmetjes, inventief verzonnen excuses en voorwendsels, en een spervuur van grappen, eigenlijk gewoon de standaard Eddie Murphy-rol van 25 jaar geleden (48 hrs) speelt.

Na vijftien minuten is de charme op en zit ik me gewoon alleen maar aan hem te ergeren.

Doug Hutchison is wel een aardige schurk, een beetje à la John Malkovich in In the line of fire met een vleugje Kevin Spacey.

Vroeger wel eens gezien en het is eigenlijk niet meer dan een 13 in een dozijn standaard actiefilmpje met hier en daar wat komische elementen. Echt slecht is deze film zeker niet want hij keek zich lekker weg en was ook redelijk onderhoudend. Ook de cast deed het best redelijk en dan natuurlijk Jamie Foxx en David Morse. Ach gewoon een leuke actiefilm die zich goed laat bekijken (hier en daar ook leuke actie) op een doordeweekse dag.

Matige actiefilm, die toch meer een komedie is dan een eigenlijke actiefilm.
Jamie Foxx is goed, maar ik vind David Morse niet echt een geschikte acteur voor een komedie.
Mooie beelden van New York voor 9/11 en ook een prima soundtrack.

ramonbrenda
hele leuke film voor een keertje met super leuke actie stukken vond ik 3 sterren waard naar mijn mening

avatar van john mcclane 2
de film mikt op het komische actie werk.
en dat werkt ook zo,.
goede actie.best leuke humor.mocht iets korter.

Fed
Ik lees hier en daar iets over een "komedie"? Vraag me af of we dezelfde film bedoelen want in deze voorspelbare film heb ik geen of weinig humor gezien. Film viel me vies tegen maarja,smaken verschillen gelukkig. Ik vond de film dus zeer voorspelbaar en wist meteen hoe het zou eindigen,al moet ik toegeven dat ik in het begin dacht dat een politieagent het goud voor zichzelf wilde hebben.