In Nome del Popolo Italiano (1971)

Alternatieve titel: In the Name of the Italian People

Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Dino Risi
met Ugo Tognazzi, Vittorio Gassman en Ely Galleani

De obscure Italiaanse magistraat Mariano Bonifazi (Ugo Tognazzi) verdenkt de bekende industrieel Lorenzo Santenocito (Vittorio Gassman) ervan om een moord gepleegd te hebben, en besluit hem te vervolgen en naar de rechtbank te brengen, koste wat kost. Maar heeft Mariono de kwaliteiten om hem naar het gerecht te brengen, in naam van het Italiaanse volk dat hij vertegenwoordigt?

Wederom een COMMEDIA all'italiana triomf voor Risi/Gassmann/Tognazzi/Age/Scarpelli met de gebruikelijke elementen: een larger than life Gassmann als een soort proto-Berlusconi tycoon die meent boven de wet te staan en Tognazzi als meer ingetogen ,in dit geval ronduit als een calvinistische noorderling overkomende onkreukbare magistraat. Hierbij worden de nodige geestigheden gedebiteerd( "natuurlijk heb ik geen alibi. Alleen daders hebben dat") en zijn ook de visuals continu ironisch.
Hoogtepunt is het Fellineske slot, dat niet alleen verrassend en intelligent is maar ook om je rot te lachen.
Het vermoorde mokkeltje ( Galleani) was verdomde lekker, en we krijgen ook nog de bruid van Michael Corleone uit 2 te zien als dochter van Gassmann( Stefanelli ).
Muziek van Rustichelli.