Kicking and Screaming (1995)

Alternatieve titel: Kicking & Screaming

Komedie / Drama

geregisseerd door Noah Baumbach
met Josh Hamilton, Olivia D'Abo en Parker Posey

De jonge schrijver Grover heeft maar één droom; hij wil met zijn vriendin Jane verhuizen naar New York. Maar als Jane in Praag wil gaan studeren, krijgt Grover van alle ellende geen pen meer op papier. Hij zoekt steun bij zijn vrienden, maar die weten niet echt wat ze moeten zeggen of doen. De een is verslaafd aan kruiswoordpuzzels, de ander durft niet te reizen. Uiteindelijk belanden de jongens aan de bar bij Chet in de hoop dat hij hen op het juiste pad zet. Maar ook Chet kan maar net zijn eigen leven aan.

Klinkt interessant!

van imdb trivia:
The film was almost accepted in competition at the Cannes Film Festival, but Noah Baumbach refused to cut fifteen minutes as they requested, and the film was ultimately rejected.

Raar verhaal...

Noah Baumbach is al langer bezig dan ik dacht.

FisherKing
DVD nergens te verkrijgen ?

avatar van Inland Rabbit
Een film over mensen die vastzitten in gewoontes en er in eerste instantie geen moeite voor doen om er vanaf te komen.
Hun leven is vrij doelloos, en dat straalt de film ook uit. Een verhaal en conversaties, die werkelijk nergens heen gaan, omdat het niet anders kan. Alles zit vast en pogingen die gedaan worden, om te veranderen, komen vaak weer bij hetzelfde uit.

Erg droog en vermakelijk, juist door de doelloosheid. 3.5*

avatar van danuz
Aardig debuut, maar leunt mij toch iets teveel op dat hele high school movie gedoe. Het is dat de gespreksonderwerpen over het algemeen van een hoger niveau zijn, verder is het vrijwel even flauw. Hierdoor komt het romantische subplot (of is dat eigenlijk waar de film om draait) wat karig uit de verf. Dat geslack in die bar en in het huis is vrij deprimerend. Vond het soms pijnlijk om naar te kijken.

avatar van mwoeb.
Welke doelloosheid?
Hier zit een groepje jongvolwassenen (volwassen is een groot woord) dat worstelt met hun existentie omdat ze het té goed hebben. Dat is geen doelloosheid, eerder een vorm van compensatiegedrag, eigen aan de mens. Een luxeprobleem ook.
Omdat niets perfect mag/kan zijn. Of zelfs gewoon in orde. Alsof het verboden is het goed te hebben%u2026 Als men het goed heeft, is er tijd teveel om na te denken.
En dat is hier het geval; de protagonisten trekken alles in twijfel en overanalyseren de meest banale zaken. Heb moeite om naar zo'n verzameling zielige individuen te kijken, dan gaan mijn tenen krommen. Goed voorbeeld van zo'n andere film is Slacker. Het komt gewoon zeer pretentieus over.
Als, in mijn ogen, een film het over doelloosheid wilt hebben, of het nietige van het bestaan, dan moet die dat vooral laten blijken, doen uitschijnen. Geen studenten in de hoofdrol maar arbeiders oid. In een grauwe setting. Met rauwe belichting.
Die er niet teveel over praten...

avatar van goongumpa
mwoeb. schreef:
Die er niet teveel over praten...

De problemen van de studenten in deze film zijn even reëel als die van de arbeiders. Baumbach snapte hun psyche wellicht beter. Waarom dan een film gaan maken over het lijden van arbeiders? Dat zou in mijn ogen net een beetje fake zijn, niet?

Je analyse van de personages vind ik goed, enkel gaat de film niet over 'het nietige van het bestaan', maar over mensen die (zoals Inland Rabbit schreef) vastzitten in oude gewoonten, moeite hebben hun leven in gang te zetten, uit hun comfort zone te stappen. En juist daarmee worstelen. Persoonlijk (ik geef toe) wel een beetje herkenbaar.

avatar van wibro
Mooi debuut van Noah Baumbach, hoewel wel duidelijk minder dan het verrukkelijke Frances Ha. De leegte van de personages werd wel mooi weergegeven. Voor de beter bedeelden die zich in financiëel opzicht nergens zorgen over hoeven te maken is de grootste vijand nu eenmaal de verveling.

avatar van Decec
Een redelijk komedie/drama/romantiek film...
Redelijk verhaal..
Goed acteerwerk...
Redelijk kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Redelijk achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van missl
Ik vond er niet veel aan, je volgt het leven van een aantal studenten. Ze maken niets mee en hebben elkaar daardoor ook niets te vertellen. Wat resulteert in 1,5 kijken naar totaal oninteressant geneuzel.

Eerste Baumbach.

Op zich een film die aanleunt bij de Amerikaanse jongeren collages waar ik de laatste tijd redelijk allergisch aan geworden ben, gelukkig pakt Baumbach het toch nét iets anders aan. Minder het cliché groepje dat zich vooral in een tijdsbeeld voortbeweegt, meer aandacht voor de personages zelf.

Niet dat dat nu zo'n leuke, vrolijke bende is. Integendeel. Aan de cynische kant, beetje verwend en met een overschot aan tijd om over de meest onnozele dingen te discussiëren. Erg spannende cinema levert het op zich niet op, maar dankzij de personages en de zoektocht naar hun identiteit is het toch nog aardig om volgen.

Visueel stelt het jammer genoeg weinig voor, de 90s vibe begint ondertussen ook serieus stoffig aan te voelen en een memorabel debuut is het allerminst, maar wel een stukje leuker dan heel wat van z'n soortgenoten.

Redelijke film over een aantal vrienden die na hun afstuderen moeilijk afscheid kunnen nemen van hun studentenleven. Deze film kan er niet aan ontkomen wat eentonig te zijn. De dialogen zijn afwisselend (ene keer gaat het nergens over, soms scherp en soms grappig). Verder toch wel leuk om dit regiedebuut van Noah Baumbach te zien na zijn latere films reeds gezien te hebben.

avatar van david bohm
Vermoeiend al die spitsvondigheden beluisteren het heeft iets van op Twitter speuren naar lollige opmerkingen en originaliteiten.