• 8.296.792 stemmen

Geregisseerd door: Alan Rudolph

Met onder meer: Demi Moore, Glenne Headly en Bruce Willis

Releasedatum: 22 november 1991

Plot Mortal Thoughts

"Murder is a secret that should never be shared."

Joyce en Cynthia leiden samen een succesvolle kapsalon. Cynthia die gelukkig getrouwd is, moet met pijn in het hart toezien hoe Joyce door haar gewelddadige man mishandeld wordt. James, een drugsverslaafde bruut, wordt dan ook door iedereen verafschuwd. Op een dag wordt hij dood aangetroffen . Niemand treurt echter om zijn dood en meerdere mensen hebben de tiran zelfs dood gewenst. Joyce is meteen de hoofdverdachte. De politie bombardeert Cynthia tot kroongetuige, in de hoop dat zij hen de nodige bewijslast kan verschaffen over Joyce's schuld.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van dttom

dttom

niks aan.

FisherKing

"De politie bombardeert Cynthia tot kroongetuige, in de hoop dat zij hen de nodige bewijslast kan verschaffen over Cynthia's schuld." Knap !

narva77 (crew films)

Misschien gebruikten ze wel de Zaanse verhoormethode

Gespleten persoonlijkheid; die Cynthia

Moet gelijk denken aan Jim Carry in "Liar, Liar":

It was ME

avatar van Jordy

Jordy

ok wat moet het wel zijn dan?

narva77 (crew films)

Geen idee; heb de film niet gezien. FisherKing??

narva77 (crew films)

Ik geloof "in de hoop dat zij hen de nodige bewijslast kan verschaffen over Joyce's schuld"

Inderdaad Joyce's schuld

avatar van Goodfella

Goodfella

Cynthia's schuld moet nog steeds bewezen worden, om over "James, een drugsverslaafde bruut" nog maar te zwijgen...

avatar van Tonyvdb

Tonyvdb

de titel alleen al ...

avatar van Mik

Mik

Welke rol heeft Harvey? die van de misbruikende man? Dan ga ik wel kijken vanavond

avatar van roda

roda

onderhoudende thriller, die wel veel weg heeft van een waargebeurde woensdagavond film van rtl4, maar dan met een bekende cast.

de film verveelde mij niet. 3*

avatar van donnie B.

donnie B.

Goede film, zeker goede rol van Willis, hij zou eens meer van dit soort rollen aan zijn oeuvre moeten toevoegen, zou geen kwaad kunnen.

avatar van Tun-89

Tun-89

Ik begrijp het einde niet...
Heeft uiteindelijk, Cynthia of Joyce James vermoord??
Want je ziet dat Cynthia, bij de politie alles verteld hoe het gegaan is etc. Dan die je elke keer stukjes van wat zij verteld. En waneer ze aan het vertellen is over hoe het gegaan is toen James werd vermoord, zie je dat Joyce zegt: Ik heb hem vermoord enz.
En op het eind als ze alles heeft verteld, zie je Cynthia, die hem dus z'n keel doorsnijdt.
Dat doet ze ook niet zomaar. Dat begrijp ik.
Maar de man van Cynthia is wel vermoord door Joyce toch?!

Maar kan iemand mij mischien iets uitleggen want ik begrijp het niet zo goed, mischien ligt het aan mij ofzo.

Maar ik vond het verder zeker wel een goede film.
Demi Moore, speelt haar rol erg goed!

avatar van otherfool

otherfool

Ronduit vervelende film. Van Moore ben ik toch al niet gecharmeerd, en dit soort films helpen niet. Niet spannend, niet verrassend, skip deze maar.

0,5*.

avatar van murtcelP

murtcelP

Niet zo'n originele film. Bruce Willis als enorme klootzak is nog wel het leukst, verder totaal niet verrassend. **

avatar van predator

predator

Middelmatige film met een enorme eindjaren '80 uitstraling (alleen al dat haar van Demi en die snor van Bruce) en onzinnig verhaal. Maar ach, best leuk om te zien

avatar van Dennis Evahi

Dennis Evahi

Ik vind het een prima film. Demi Moore vind ik aandoenlijk als de bezorgde vriendin en Bruce Willis is lekker op dreef als de bruut.

***-sterren

avatar van Gert P

Gert P

Goed in elkaar gezette film, geen topper maar wel het kijken waard.

Wat veel afgezeik hier weer zeg en moet een film altijd verrassend zijn?

Dat zijn er voor mij maar 3 en dat zijn Arlington road, usual suspects en the last seduction waarin de slechterikken winnen.

Amerikaanse films zijn bijna allemaal voorspelbaar omdat de slechterikken moeten verliezen of amerikaanse soldaten een heldenverering krijgen.

kan je beter geen Hollywood films meer gaan bekijken en krijg je minder afgezeikte films en commentaren.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Everybody was kung fu fighting!

Leuke '80s film uit de '90s, maar geen kung fu, hooguit wat in het script. De look is dus lekker gedateerd en alleen daarom al de moeite voor een bepaalde leeftijdscategorie. Vooral Moore ( ) en Willis (maar Headly en Pankow verbleken nooit, laat staan Keitel natuurlijk!) spelen prachtrollen, al is het schommelen tussen kunst en kitsch.

Ik had eigenlijk vooral het eerste deel nog in mijn hoofd zitten bij deze herziening en met wat daarna volgt, de moord op Cynthia's man wordt het meteen een stuk ongeloofwaardiger (maar ook gewoon minder spannend en leuk); vond het dan ook nogal verrassend, maar niet in positieve zin. Het einde is ook behoorlijk dramatisch, maar wel weer zo over the top dat ik het Mortal Thoughts vergeven kan. Die titel is ook leuk gevonden; enerzijds betreft het de moorddadige (mortal) gedachten van de twee getergde vrouwen, anderzijds wordt gesteld dat gedachten van gewone stervelingen (mortals) heel anders kunnen zijn dan ze op het eerste gezicht lijken te zijn.

En dan kan ik niet anders dan de oorspronkelijke 3 sterren (fier, weliswaar) te laten staan, want de tweede helft is nu eenmaal een flinke omleiding teveel, 85 minuten was echt genoeg geweest. En dan kan ik voor de mogelijk geïnteresseerden nog even vertellen dat de film gecentreerd is rond een uitgebreid politieverhoor en alle 'echte' gebeurtenissen daar filmisch zeer vermakelijk mee verweven zijn.

3,0* ---> 3,0*.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Tun-89 schreef:
Maar de man van Cynthia is wel vermoord door Joyce toch?!
Cynthia (Demi Moore) vermoordde James (Bruce Willis) uit zelfverdediging en Joyce (Headly) vermoordde Arthur (Pankow) om hem de mond te snoeren, mede opgehitst door Cynthia. Da's mijn idee, tenminste.

avatar van frolunda

frolunda

Zwak alhoewel ik hier Willis wel goed vond

scorsese

Redelijke film over twee vrouwen die elkaar helpen omdat één van hen wordt mishandeld door haar man. Het plot is vrij standaard. De opzet is simpel maar effectief en het maakt de film onderhoudend (een politieverhoor met daaruit volgende flashbacks). De sfeer heeft veel weg van een noir. Qua acteerwerk zijn de scenes tussen Harvey Keitel en Demi Moore het best.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ben ik hier nu werkelijk de eerste die hier een 3,5* aan geef? Vond deze thriller zeker niet verkeerd. Wordt helemaal in flashback verteld binnen de context van een politieverhoor maar dat valt niet tegen. Joyce is gehuwd met white trash James (Bruce Willis) en wordt mishandeld. Ze begint meer en meer moord te overwegen en lucht haar gevoelens bij boezemvriendin Cynthia daarbij, die haar op andere ideeën probeert te brengen. De echtelijke spanningen lopen lelijk uit de hand... Mortal Thoughts moet het niet hebben van actie en spektakel maar het zoeken naar het addertje in het gras maakte de film voor mij geslaagd en hield mijn aandacht stevig vast. Leuk verhaal zonder meer waar niet alles zwart-wit is, en nog niet eens slecht geacteerd ook.

scorsese

Filmkriebel schreef:

Ben ik hier nu werkelijk de eerste die hier een 3,5* aan geef?

Nee, er gingen er 16 voor je.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Klopt, keek hier op de pagina, niet in de stemmengrafiek.

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Prima film.

Het verhaal wordt verteld in een ondervraging op het politiebureau, waarbij je met flashbacks een beeld krijgt van wat er gebeurt is.

Demi Moore en Bruce Willis acteren uitstekend, waarbij Willis een mooie rol neerzet als bloedzuiger eerste klas.

De rest viel wat tegen, Harvey Keitel was niet heel bijzonder en Headly irritant slecht, eigenlijk zoals je gewend bent van 80's begin 90's films, overdreven met veel geschreeuw.

De sfeer uit die tijd kwam wel mooi naar voren, voor toen uiteraard vanzelfsprekend, nu leuk om te zien.

De film heeft geen ondraaglijke spanning en een grote plottwist hoef je ook niet te verwachten, wel gewoon een prettige detective waarin langzaam toegewerkt wordt naar de werkelijke dader.

Prima film en omdat deze na 30 jaar nog steeds het aankijken waard was een halve * meer!

6,5/7-