Confidences Trop Intimes (2004)

Alternatieve titel: Intimate Strangers

Frankrijk

geregisseerd door Patrice Leconte
met Sandrine Bonnaire, Fabrice Luchini en Michel Duchaussoy

Wanneer Anna zich van deur vergist, begint ze haar huwelijksbeslommeringen per vergissing op te biechten aan William Faber, een fiscaal adviseur. Diep geraakt door de wanhoop van Anna, kan William de moed niet opbrengen haar te zeggen dat ze zich vergist heeft en hij geen psychiater is. Afspraak na afspraak, blijft Anna haar huwelijksproblemen opbiechten en ontstaat er een soort vreemd ritueel tussen William en Anna. Steeds opnieuw wordt William ontroerd door de jonge vrouw. En raakt hij steeds meer gefascineerd door haar omdat ze hem zo'n intieme geheimen toevertrouwd. Maar wie is Anna? Is ze louter een slachtoffer van dit spel? Elke dag meer in de ban van deze vreemde relatie, beginnen William en Anna hun eigen leven, hun familie en hun vrienden in vraag te stellen. Dankzij elkaar slagen ze erin een nieuwe kijk op hun leven te hebben, zonder echt te weten waar dit heen gaat...

Van de regisseur van L'Homme du Train.

sydney
Na het verhaaltje te hebben gelezen werd ik zeer benieuwd naar de film. Alleen tijdens de film kwam ik erachter dat het verhaal te dunnetjes is om er een mooie film van te maken. De grappige momenten (fiscalist die allemaal intieme verhalen moet aanhoren) hebben de film nog enigszins kunnen redden. 3*

Linda
Een weinig bijzonder verhaal maar toch nog aardig uitgewerkt. Erg realistisch kwam het niet over. De manier waarop de 2 elkaar ontmoetten kwam niet goed over, juist omdat William maar een beetje raar voor zich uit zit te staren tijdens hun eerste gesprek. Het einde liet ook te wensen over. Nog 3 sterren vanwege het mooie spel van de acteurs.

avatar van Baggerman
Aardig en door de muziek behoorlijk sfeervol. Kakt halverwege alleen behoorlijk in, waardoor ik na afloop echt zoiets had van: "waar heb ik naar gekeken?"

De fiscaal specialist speelt zeer behoorlijk: een leuk personage.

Vanwege het intrigerende eerste deel nog een voldoende.

Absurd, misschien, toch kan ik de houding van onze fiscaal raadgever best begrijpen als hij in plaats van de droge materie van erfenissen, sterfgevallen en echtscheidingen nu eens plots geconfronteerd wordt met de psychologische spanningen bij een jonge, hulpeloze vrouw.
Kan ook niet ontkenningen, dat mede door de meeslepende muziek en de knappe acts van beide hoofdvertolkers, heel het intrige wel een zekere spanning inhoudt en boeit en al is het slot wel enigszins voorspelbaar, het houdt toch een heel mooie, originele scène in.