La Vida Que Te Espera (2004)

Alternatieve titels: The Life Awaiting for You | Your Next Life

Spanje

geregisseerd door Manuel Gutiérrez Aragón
met Juan Diego, Marta Etura en Luis Tosar

Het sobere leven van de agrariërs wordt er door de strenge Europese regels niet gemakkelijker op. Twee buurmannen krijgen ruzie vanwege een mooie productieve melkkoe. Deze ruzie loopt behoorlijk uit de hand en is voor één boer fataal. Rai, de zoon van de vermoorde man komt naar het dorp voor de begrafenis. De overgebleven boer Gildo (Juan Diego) stuurt één van zijn dochters, Val (Marta Etura), op Rai af om te achterhalen wat hij weet over de moord. Rai (Lois Tosar) toont om dezelfde reden zijn interesse. Langzamerhand ontdekken zij het geheim achter de moord. Maar nog veel belangrijker, zij ontdekken de echte liefde.

avatar van Redlop
Beauty van een film. Het rauwe leven van twee dochters van een hardwerkende boer in de afgesloten gebieden van Cantabria die de vernieuwingen niet kan verdragen. Een moord, een spannend plot maar bovenal een prachtig meeslepend liefdesdrama. Voorlopig 4*

Het zeer onbevredigende semi happy end bedierf een verder wel sympathieke maar zeker niet grootse film.

avatar van Redlop
Waarom zeer onbevredigend?

Ook ik vond het einde onbevredigend. Het verhaal was nog niet echt "af". Jammer, want verder een aardige film.

neo (crew)
Nu de derde film met Luis Tosar die ik heb gezien en begin die acteurs meer en meer te waarderen. Een hele sterke acteur in ieder geval die vaak goed uit voeten kan met een personage wat nogal moeilijk in elkaar zit of gewoon (voor een gedeelte) een gewetenloze klootzak. Hier is de chemie met Marta Etura fantastisch.

Op zich een onderhoudende film met mooie beelden, mooie mensen en goede acteerprestaties.
Alleen het verhaal heeft een paar aparte momenten die ik niet begreep;
Een koe loopt weg naar de buurman, de eigenaar gaat de koe terug halen en de buurman beweert dan dat de koe nu van hem is???....
Hij zegt dan op een gegeven moment dat het eerste kalf van deze koe voor hem moet zijn????
Op een gegeven moment krijgt de koe een kalf, dat kalf wordt door de mooie dochter gebracht naar de buurman en vervolgens wordt door de buurman beweerd dat dit niet het goede kalf is om vervolgens de dochter op een nogal brute wijze te gijzelen, vast te binden met ook nog een houten ring om haar nek en op te sluiten in een stal.
Dat haar vader daar vervolgens kwaad wordt en flipt ligt voor de hand, en dat de buurman vervolgens het loodje legt ook.

Toch blijft de film boeien tot het einde.
3 sterren

avatar van zombie
De koe was uit vrije wil op zijn erf gewandeld, dus blijkbaar gaf dat hem het recht de koe te claimen. Als gebaar van "goede wil" mag hij zijn koe terug nemen, maar als tegen prestatie moet hij een kalf afstaan. Zo werkt dat nou eenmaal in de wereld van boeren
Uiteindelijk komt het er op neer dat die boer een enorme verbitterde hufter was!

zo zit dat dus...
En een halve ster erbij, want hij heeft wel een goede indruk achter gelaten.

Een prachtige film met mooie beelden, goed verhaal en vooral zeer goed vertolkt.

Hou die Luis Tosar in de gaten want het is een pracht van een acteur. De chemie tussen hem en Marta Etura werkt écht, wat een luxe is in de moderne film.
Film die eenvoud combineert met kwaliteit en prachtige beelden. Zoals steeds heeft Gutiérrez Aragón ook weer enkele magisch-realistische knipoogjes in zijn film gestopt (b.v. melken van de koe m.b.v. muziek).

avatar van Freud
Ineens bedacht ik dat ik hier nooit op gestemd had, heeft nog even geduurd voor ik hem terugvond . Inderdaad een heel mooie film, met goede acteurs en vooral een schitterende setting. Opnieuw een bewijs voor de revival van de Spaanse cinema, die blijkbaar net als de Franse opnieuw aan het opkomen is, net nu Ierland zijn pluimen aan het verliezen is .

avatar van thomzi50
Ik vond het einde ook een domper, verder een wel aardige film. Net gezien op het filmkanaal. Meer ook niet. 3*

Maaltje
Het is wel een mooie film maar erg traag en een supervaag einde

avatar van 93.9
Maaltje schreef:
Het is wel een mooie film maar erg traag en een supervaag einde

Vreemde wending, maar vaag.....
Nee, vaag vind ik meer films van David Lynch.

Een mooie film die de gesloten gemeenschap waarin de twee dochters leven mooi weergeeft. De setting (Cantabria) is prachtig, en is heel belangrijk voor de sfeer van de film. Het hele verhaal rond de koe was me ook niet helemaal duidelijk, en het einde was wat vreemd, maar verder zeker een geslaagde film! 3,5*

avatar van maxcomthrilla
Mooie film om eens een keer te zien.

Vooral erg onderhoudend. Het verhaal stelt niet veel voor, maar houdt je wel bij de leest, aan het einde zelfs een flinke verrassing.

De film scoort bij mij vooral goed doordat de film zich afspeelt in een interessant landschap. De omgeving daar overrompelde mij meer dan in Jean de Florette.

Het hele liefdesgebeuren vond ik te geforceerd en daarnaast ook verre van romantisch. Dat kwam doordat het weer in deze film zeer slecht is waardoor ik mij niet helemaal kon inleven in romantische interventies. De 2 zusjes zagen er fraai uit en speelden naar behoren hun rollen, alleen kan ik buitenromantiek niet koppelen aan een omgeving waar de zon niet schijnt. Net zoals alle overige gebeurtenissen mij een beetje koud lieten, een beetje zonneschijn had de film vast goed gedaan.

De film kent wel een paar leuke momenten, vooral de scènes waarin de koeien gemelkt worden zijn aardig.
Toch is deze film veel te normaal om hem nog eens te herzien. De film moet het vooral hebben van het verhaal en bij een 2de keer zal de verveling toeslaan omdat er nauwelijks met de camera wordt geëperimenteerd.

Op sociaal - emotioneel vlak wat kil en op audiovisueel vlak, niet meer dan redelijk. 3*

avatar van Mads Smikkelsen
Mooie film met goed verhaal, goed geacteerd, mooie beelden, een aanrader (€ 7,00 bij Aldi)

ik snapte alleen niet waarom die dochter alles verraadde terwijl ze niet wilde dat haar pa opgepakt werd. Ze wist toch ook dat rai de politieagenten ging inzetten?

speranza
Prachtige film met adembenemend mooie beelden van het fraaie landschap in Cantabrië. Boeiend verhaal, mooie romantiek en sterk acteerwerk doen de rest.

Mads Smikkelsen schreef:

Helaas gemist deze film en bij Aldi zullen de dvd nu zeker niet meer hebben. Hopelijk is hij ergens te huur.

Matige film waarvan de opzet niet altijd even duidelijk is. Zo lijken er sommige belangrijke momenten uit de film verdwenen te zijn en zijn de acties van de personages ook niet even duidelijk. Verder wel mooie beelden van het landschap en ook een aardig kijkje in het huidige boerenleven.

avatar van ILDIB
Toch enigzins indringende film, maar wel met wat veel hak op tak gedrag.
Hoe oud moesten rai en val voorstellen? Want ik vond het erg ongeloofwaardig dat ze elkaar leuk vonden.

avatar van ILDIB
Een zoeken leert me dat er maar 7 jaar tussenzit. ('71 om '78). Ik vond val echter nog overkomen als een tiener en die rai al dertiger.

avatar van Regen
Boeiende film, mooie beelden, goede acteurs.. maar het einde? Ik vind het een te grote offer.. je vader naar de gevangenis kunnen sturen.

Uiteindelijk wel mooie film over de relatie tussen een vader en zijn twee dochters. Ook al wordt het verhaal wel misleidend en klungelig gebracht en opgebouwd. Alsof er belangrijke stukken van het verhaal in de film ontbreken. Was de director's cut soms een stuk langer?

avatar van Movie-Addicted
Aardig boerderij drama..

Redlop schreef:

Juist. Daarom 4*. Heb m'n ogen uitgekeken. Dit is dus Spaans drama Carlos Saura waardig. Wel twee mooie meiden trouwens. 't Oog wil ook wat. Juan Diego heeft een prachtige harde kop en Luis Tosar is de ster van vrijwel iedere Spaanse film tegenwoordig. Prachtige natuur, prachtige vergezichten, prachtige koeien ook. Die Vanessa, ze hield van muziek....

Een mooie film, afwisselend spannend en romantisch. Opperbeste vertolkingen van Luis Tosar (heeft al vaker bewezen dat je op hem een film kunt bouwen), Marta Etura en Clara Lago (nog erg jong hier, maar al nadrukkelijk aanwezig). De regie en de fraaie omgeving doen de rest. Tezamen zorgen zij voor een onderhoudende film.