El Silencio de Otros (2018)

Alternatieve titel: The Silence of Others

Spanje / Frankrijk / Canada / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Robert Bahar en Almudena Carracedo
met Maria Martin, José María Galante en Carlos Slepoy

“The Silence of Others” onthult de epische strijd van de slachtoffers van de 40-jarige dictatuur van Spanje onder generaal Franco, die tot op de dag van vandaag gerechtigheid blijven zoeken. Gefilmd gedurende zes jaar volgt de film de overlevenden terwijl ze de baanbrekende 'Argentijnse rechtszaak' organiseren en een door de staat opgelegde 'ontkenning' van misdaden tegen de menselijkheid bestrijden. De documentaire verkent daarbij een land dat verdeeld is ondanks het feit dat het nu reeds vier decennia in democratie verkeert.

avatar van tbouwh
Kijktip, vandaag te zien.

avatar van eRCee
Zeer indrukwekkend, deze geschiedenis die nog steeds voortduurt. Vooral die oude dame die op haar 88e nota bene naar Argentinië moet afreizen om een rechterlijk bevel rond te krijgen om de overblijfselen van haar vader uit een massagraf op te laten graven. De hele Spaanse burgeroorlog is sowieso onbevattelijk en hoe men er in Spanje tot op de dag van vandaag mee omgaat, niet te begrijpen. Qua docu gewoon goed, ook de muziek is fraai en de beelden van het monument met de vier mensenfiguren op de heuveltop worden effectief ingezet. Geproduceerd door Almodóvar.

Hoe de Spaanse burgeroorlog en de daaropvolgende dictatuur doorwerken naar het heden blijft een interessant en schrijnend gebeuren. Na de dood van Franco heeft er een democratische transitie in het land plaatsgevonden, waarbij men noodgedwongen amnestie verleende aan alle partijen teneinde de stabiliteit te behouden en het land voor politieke chaos te behoeden.

Dat waarheidsvinding en een zoektocht naar gerechtigheid onherroepelijk eens aan de oppervlakte zouden komen was onvermijdelijk en deze documentaire geeft weer dat dit proces zich al steeds meer in een ontwikkeld stadium verkeert.

Helaas laat de documentaire na de broodnodige historische en sociale context te geven, waardoor de inhoudelijke urgentie van het geheel niet helemaal goed overkomt. Dat is jammer, want men slaagt er wel in de emotionele rollercoaster van de betrokkenen van nabij weer te geven.

avatar van John Milton
Wel een fijne companion piece voor de docu’s van Patricio Guzmán, maar zo goed als Nostalgia de la Luz (2010) is El Silencio de Otros niet. Maar dat is geen schande.

avatar van tbouwh
Dan hoop ik dat Nostalgia echt heel goed is, want the Pearl Button haalde het in de verte niet bij deze en ik vind de twee ook niet heel vergelijkbaar eigenlijk:)

avatar van John Milton
Daarom noem ik die ook niet, want ik heb die ook gezien

Ik vind Nostalgia en deze wel vergelijkbaar, alleen aan de synopsis al om eerlijk te zijn. Ik kon The Pearl Button overigens wel waarderen, maar dat terzijde.

Zoek hem eens op zou ik zeggen, al is het zeer mogelijk als je Pearl Button niet zoveel vond, dat Nostalgia je ook niet in extase gaat brengen,

avatar van tbouwh
Ja staat al heel lang op de lijst. Ik verwacht daar ook wel stukken meer nog van dan van TPB. Overigens geloof ik best dat die titel (wel) goed vergelijkbaar is hoor.