El Silencio de Otros (2018)

Alternatieve titel: The Silence of Others

Verenigde Staten / Spanje
Documentaire

geregisseerd door Robert Bahar en Almudena Carracedo
met Maria Martin, José María Galante en Carlos Slepoy

“The Silence of Others” onthult de epische strijd van de slachtoffers van de 40-jarige dictatuur van Spanje onder generaal Franco, die tot op de dag van vandaag gerechtigheid blijven zoeken. Gefilmd gedurende zes jaar volgt de film de overlevenden terwijl ze de baanbrekende 'Argentijnse rechtszaak' organiseren en een door de staat opgelegde 'ontkenning' van misdaden tegen de menselijkheid bestrijden. De documentaire verkent daarbij een land dat verdeeld is ondanks het feit dat het nu reeds vier decennia in democratie verkeert.

avatar van tbouwh
Kijktip, vandaag te zien.

avatar van eRCee
Zeer indrukwekkend, deze geschiedenis die nog steeds voortduurt. Vooral die oude dame die op haar 88e nota bene naar Argentinië moet afreizen om een rechterlijk bevel rond te krijgen om de overblijfselen van haar vader uit een massagraf op te laten graven. De hele Spaanse burgeroorlog is sowieso onbevattelijk en hoe men er in Spanje tot op de dag van vandaag mee omgaat, niet te begrijpen. Qua docu gewoon goed, ook de muziek is fraai en de beelden van het monument met de vier mensenfiguren op de heuveltop worden effectief ingezet. Geproduceerd door Almodóvar.

Hoe de Spaanse burgeroorlog en de daaropvolgende dictatuur doorwerken naar het heden blijft een interessant en schrijnend gebeuren. Na de dood van Franco heeft er een democratische transitie in het land plaatsgevonden, waarbij men noodgedwongen amnestie verleende aan alle partijen teneinde de stabiliteit te behouden en het land voor politieke chaos te behoeden.

Dat waarheidsvinding en een zoektocht naar gerechtigheid onherroepelijk eens aan de oppervlakte zouden komen was onvermijdelijk en deze documentaire geeft weer dat dit proces zich al steeds meer in een ontwikkeld stadium verkeert.

Helaas laat de documentaire na de broodnodige historische en sociale context te geven, waardoor de inhoudelijke urgentie van het geheel niet helemaal goed overkomt. Dat is jammer, want men slaagt er wel in de emotionele rollercoaster van de betrokkenen van nabij weer te geven.