La Bonne Année (1973)

Misdaad / Komedie
90 minuten / 115 minuten

geregisseerd door Claude Lelouch
met Lino Ventura, Françoise Fabian en Charles Gérard

De professionele inbreker Simon bereidt samen met zijn kompaan een grote juwelendiefstal in Cannes voor. Om toegang tot de juwelen te krijgen, moet hij aanpappen met de eigenaresse van de antiekzaak ernaast. Maar de situatie wordt gecompliceerd als Simon verliefd op haar wordt.

avatar van E V
E V
Een aangename film. Mooi opgebouwd, hoewel in het begin het even verwarrend was hoe het verhaal in elkaar zat. Mooi gebruik van zwart/wit en kleur.
Goed spel van Lino Ventura en ook Françoise Fabian.
Heel leuk liedje ergens op het begin van de film. Weet iemand van wie dat is??

avatar van hannes64
Er is ook een remake van gemaakt , met Peter Falk.

Happy New Year (1987)

Leuk filmpje overigens.

Sapperdeflap
Mooi gefilmde scenes, klassiek gebruik van zwart/wit bij flashbacks en een mooie Françoise Fabian.Lino speelt redelijk overtuigend een gesophisticeerde juwelendief.
Zoals gezegd, artistiek zit het goed en ook op het scenario is niets aan te merken.
Ik miste alleen 1 ding: spanning.

kappeuter (moderator)
Hier te bestellen met Nederlandse ondertiteling: DVDigital.nl
Ik vind die dvd nergens anders meer, dus dat zullen de laatste exemplaren zijn!

Claude Lelouch kon het niet laten een paar scènes (met de mooie muziek van Francis Lai) uit zijn succesfilm "Un Homme et une Femme" uit 1966 in deze "La Bonne Année" onder te brengen.
Wat ik bij LeLouch altijd heb bewonderd is zijn typisch camerawerk en zijn bijzondere manier om een verhaal te brengen.
Ook in deze "La Bonne Année" is het geamuseerd toekijken op het speelse filmwerk van deze cineast en ook Lino Ventura, mooie Françoise Fabian en "fotogenieke" Charles Gérard hebben zich goed geamuseerd.
Knap uitgewerkte overvalscène. Afwisseling wit-zwart/ is ook zo'n speeltje van Lelouch. Hou er van.