High School Big Shot (1959)

Alternatieve titel: The Young Sinners

Misdaad / Drama

geregisseerd door Joel Rapp
met Tom Pittman, Louis Quinn en Bobby Hall

Marv heeft geld nodig maar weet voorlopig nog niet hoe hij eraan moet komen. Betty, het mooiste (en enige) meisje in zijn klas, heeft hem verteld dat hij geen kans bij haar maakt zonder geld. Marv besluit om actie te ondernemen en geld binnen te laten stromen.

avatar van streeter
Leuke, ouderwetse, goedkope high school film van eind-jaren-50.

Verkrijgbaar in een triple-feature op Something Weird DVD, samen met Date Bait en High School Ceasar (allebei 1960).

Deze film kreeg de MST3K behandeling.

avatar van otherfool
Onterecht! Prima filmpje met een uitblinkende hoofdrolspeler. Mike & The Bots hadden wel gelijk in de opmerking dat hij uit een Duitse expressionistische film lijkt weggelopen, wat een kop! Check hiervoor ook de poster.

Film gelardeerd met somberheid, eenzaamheid en een afschuwelijke femme fatale. Opmerkelijk trieste thuissituatie ook voor toch zo'n in de dop onzinnig highschool / heist filmpje, en het einde is zelfs ronduit naargeestig. Natuurlijk zitten er wel wat goofy dingen in maar dit is verder in alles een bovengemiddelde film, ondanks de onbegrijpelijke 1,7 op IMDB...

Hoofdrolspeler Pitman stierf overigens nog voor het uitbrengen van deze film, op 26-jarige leeftijd in een auto-ongeluk. Zonde want hij draagt deze film met allure.

3,5*.

avatar van Vinokourov
Uiteraard is de (inmiddels gestegen) 1,8-score op Imdb zwaar onterecht, maar met een klein meesterwerkje heb je ook allesbehalve te maken. De film doet nogal droog en saai aan. Van het acteerwerk van Pittman was ik ook niet bepaald onder de indruk, wel dat ie geknipt is voor zo'n loserige rol. Voor de rest een typische High School-film uit de jaren '50 met een suf misplaatst dramatisch einde.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Traag en hier en daar zeker knullig, maar erg slecht High School Big Shot niet. Voor een film als dit wordt er opvallend sterk geacteerd en zijn sommige personages - hoewel stereotypes - nog best aardig uitgewerkt. In de thematiek en de interactie tussen de personages zie je dat de film enorm gedateerd is, maar op sommige vlakken staat de film nog prima overeind. En als je het knullige vallen van mensen als ze worden neergeschoten even wegdenkt, bevat de film ook een sterk en vrij grimmig slot.

3 sterren.