Dracula (1974)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Dan Curtis
met Jack Palance, Simon Ward en Nigel Davenport

Het verhaal belicht Dracula dit keer niet als de bloeddorstige moordenaar, maar het portretteert hem juist als gevangengenomen slachtoffer in een zielloos bestaan dat voor altijd zal blijven leven...

Hahahhaah ik heb alleen maar in een deuk gelegen over hoe slecht te film was!

V-e-r-s-c-h-r-i-k-k-e-l-i-j-k!!!

avatar van Mac Hammer Fan
Deze versie van "Dracula" werd voor CBS-Television gemaakt naar een scenario van Richard Matheson. Jack Palance legde met zijn beheerste vertolking de nadruk op het onafwendbaar, voortbestemd aspect van Dracula's bestaan. Hij ontdeed de vampier van alle magische aantrekkingskracht waarmee Bela Lugosi en Christopher Lee vele decennia de griezelfans vertrouwd had gemaakt. Hier is de graaf een roemruchte veldheer, die aan Jonathan Harker in het eerste deel van de prent zijn historische veldtochten tegen de Turken vertelt. Natuurlijk is Coppola's versie een flink stuk beter, maar die beschikte dan ook over een budget dat niet te vergelijken was met dat voor een bescheiden televisiefilm. De fotografie is wel verzorgd en draagt bij tot de sfeerchepping.
Echt angstaanjagend is de deze "Dracula" van Dan Curtis natuurlijk niet, de Hammer Films staan volgens mij trouwens een trap hoger. (En niemand kan tippen aan Christopher Lee, imo, zelfs Bela Lugosi niet.) Maar liefhebbers van antieke griezel zullen van deze "Dracula" wellicht toch houden. Ik kan mij echter wel voorstellen dat de jongere generatie hem wat gedateerd zal vinden. Wie het objectief probeert te bekijken zal evenwel moeten toegeven dat er veel slechtere films zijn gemaakt.

avatar van PeterW
Ik vond deze film ook vreselijk tegenvallen. Vooral de sterfscène was abominabel.

avatar van kirk douglas
vrij rustige verfilming van het bekende verhaal.waarom precies deze film moest ontstaan blijft onduidelijk.immers was christopher lee destijds nog in de dracula-films van hammer te zien.
jack palance die tegenwoordig wat in de vergetelheid is geraakt maar desondanks enkele goede rollen heeft gespeeld in zijn leven. vond ik een rare keuze voor dracula maar achteraf was hij eigenlijk best goed in deze rol.de rest cast stelde niet veel voor ze speelden hun rol fatsoenlijk meer ook niet.de film kan niet tippen aan de hammer films of jess franco,s nachts when dracula erwacht maar voor fans van de dracula verfilmingen is hij best een kijkje waard.

avatar van thunderball
Deze vandaag op blu ray ontvangen en zojuist bekeken.

Van oorsprong een Tv film en dat is ook wel te merken:
weliswaar aardige aankleding en op diverse locaties gefilmd, komt het geheel toch wat goedkoop over en is het enige echt waardevolle aspect van deze prent hoofdrolspeler Palance, die de graaf als een getormenteerde vampier neer zet, vol tragiek en pijn. Voor zijn doen houdt hij zich zelf ook behoorlijk in, want ik had eigenlijk wel meer geschmier van hem verwacht.

De andere acteurs doen hun ding, maar van een cast met Nigel Davenport, Simon Ward, Fiona Lewis en Penelope Horner verwacht ik toch net wat meer...

Verder wordt deze film vooral aan de man gebracht als een van de beste en meest getrouwe verfilmingen van het boek van Bram Stroker, maar op het eerste stuk na valt dat ook wel mee.
Ook vond ik het gebruik van de honden wat vreemd. Ik hoop niet dat ik als kijker moest geloven dat dit wolven waren, maar ik vrees het eerlijk gezegd van wel.

Een productie die de tand des tijds duidelijk niet helemaal heeft doorstaan en alleen de moeite waard is door de vertolking van Palance.

Met moeite een vijfje, ofwel 2,5 ster.