The Devil Bat (1940)

Alternatieve titel: Killer Bats

Mystery / Horror

geregisseerd door Jean Yarbrough
met Bela Lugosi, Suzanne Kaaren en Dave O'Brien

Dokter Paul Carruthers (Lugosi) wordt belazerd door zijn zakenpartners Heath en Morton doordat zij rijk zijn geworden van een produkt dat Dr. Carruthers heeft ontwikkeld. Hij voelt zich verbittert en wil wraak. Om zijn vijanden te vermoorden ontwikkelt hij een soort parfum, dat wanneer iemand het op heeft, diegene wordt aangevallen door vleermuizen.

avatar van kirk douglas
Eigenlijk een hele beroerde B-film, alsnog heeft hij wel zijn charme.

Bela Lugosi is weer eens zeer goed.
De film is dan niet te vergelijken met Lugosi's eerdere maar hij brengt het er toch nog goed vannaf.

De Vleermuis zelf ziet er slecht uit past eigenlijk wel bij zo een film.

Zeker voor fans van Lugosi de moeite waard.

avatar van megaman
Na wat films te hebben gezien met Boris Karloff (Bride of Frankenstein en The Old Dark House zijn top!) was ik benieuwd hoe zijn tegenhanger Bela Lugosi het deed in andere films naast Dracula. White Zombie vond ik wat langdradig en de kwaliteit van 't beeld was niet om aan te zien. Ik heb het dan over de Elstree Hill Entertainment versie die tijdens de overstap naar DVD er slechter uit is gaan zien. The Devil Bat zag er weer redelijk uit en ondanks dar de vleermuis zelf er lekker amateuristisch uit ziet heeft de film natuurlijk z'n charmes. En Bela zit zoals gewoonlijk weer lekker in z'n rol. Een 3

Nog aardig goed te doen deze Poverty Row horror. Maf sfeertje, quasi-spannend verhaal met komische noten, debiele effecten en best aardige prestaties van de protagonisten, waaronder een heerlijk schmierende Lugosi! "Imbecile! Bombastic ignoramus!"

avatar van joolstein
Als in deze film geen Bela Lugosi speelde, zou het waarschijnlijk al lang geleden verdwenen zijn. De film is low-budget, luchtig en redelijk verwaarloosbaar. Hij speelt de gekke wetenschapper maar ook geliefde dokter Carruthers die buiten proporties vleermuizen creëert. Echter concentreert de film zich meer op een whodunit. Journalist Johnny Layton en zijn cameraman One-shot McGuire (wie bedacht die naam?) proberen deze zaak op te lossen. Natuurlijk kunnen ze niet zonder love- interest en die vinden de heren dan ook in Mary Heath en dienster Maxine. Doordat je hierdoor al weet wie erachter zit, moet alle spanning komen van de Duivelse vleermuis en tja met een laag budget was dat dus ook niet mogelijk. De film biedt geen goede horror of entertainment en gek genoeg weet de film, ondanks het maar uur duurt, saai te zijn. Tegenvallende film.