Nocturna (2007)

Spanje
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Victor Maldonado en Adrià Garcia
met de stemmen van Imanol Arias, Natalia Rodríguez en Carlos Sobera

In Nocturna werkt een groep wonderbaarlijke creaturen samen, om van de nacht een magische plaats te maken waar alles mogelijk is. Wanneer onverwachts het jongetje Tim een bezoek brengt aan deze wereld, ontdekt hij tal van nieuwe plaatsen, door middel van zijn nieuwe vrienden ('creaturen van de nacht'), tijdens zijn zoektocht naar 'de verloren sterren'. In dit lange avontuur krijgt hij de kans alle mysteries van de nacht te ontdekken, en de creaturen die dit mogelijk maken, oftewel de bewoners van Nocturna.

avatar van pascal83
kappeuter schreef:

Nog even wachten tot 'ie uit komt: kerst 2004 zie ik op de poster staan.

De teaser/trailer voorspelt zeker veel goeds, kijk op dezelfde site ook al vast naar de eerste screenshots van pinocchio, die zien er ook erg mooi uit.

avatar van Phoenix
Ziet er vooral speciaal, mooi vind ik het nog niet echt, wellicht even wennen, uit maar het doet me net iets te veel aan Spirited Away denken.

avatar van Esteban
Zoals de meesten uitkeken naar Spirited Away, kijk ik uit naar Nocturna. Spirited Away stelde me teleur, hopelijk doet deze dat niet. Wat komt de vergelijking hier eigenlijk doen? Nocturna, staat op m'n lijstje.

avatar van pascal83
kappeuter schreef:

Nog even wachten tot 'ie uit komt: kerst 2004 zie ik op de poster staan.

De site van filmax geeft aan dat de film pas in 2006 uitkomt, films als pinocchio 3000, Gisaku en donkey xote hebben helaas voorang gekregen.

avatar van Esteban
Wat jammer! Wat ongelooflijk jammer! Als er nu eens één filmpje naast dingen als 'Eternal Sunshine', 'Garden State' en 'The Village' bovenaan m'n wachtlijstje voor 2004 stonden was het deze wel.

avatar van Esteban
En ja hoor, hierboven staat nog steeds 2006 vermeld, maar de studio brengt hem pas uit begin 2008. Maar liefst 4 jaar na de oorspronkelijke release!

avatar van Freud
Op het filmfestival van Barcelona (nu ja...) bekroond als Beste animatiefilm. Als Spaanse film is dat niet meteen een enorme prestatie, maar toch, echt slecht zal het avast niet zijn.

Eind februari te zien in Leuven, en ik vermoed dat hij ook wel op Anima zal draaien.

avatar van Straniero
Dvd komt over een weekje uit.

Film is zeker de moeite waard overigens. Het had hier en daar wat creatiever gekund, maar de opbouw is prima, de animatie zeer verzorgd en de film heeft het hart op de juiste plek.

Ramon K
Imdb geeft Spaans als taal aan. Toch kun je op de Nederlandse dvd alleen kiezen tussen Franse en Engelse audio.

Film viel tegen. Best mooi geanimeerd met heel veel gebruik van gele en goudgele tinten. Maar characterdesign valt flink tegen en de personages maken weinig indruk. Plot is ook wat flauw en weinig beklijvend. 2*

Ramon K schreef:

Doet mij altijd denken aan die promopraat over DVDs van vroeger. Superhandig dat je meerdere subs en audiosporen op zo'n schijfje krijgt, maar geregeld staat de originele er nog niet eens op.

Filmpje lijkt me trouwens leuk om een keer te zien, even achteraan.

avatar van Gizzmann
Erg goede dingen over gehoord. Ben benieuwd.

avatar van Norma
Het aangename van Nocturna vind ik dat de film heerlijk afwijkt van de enorme reeks op elkaar lijkende animatie die de afgelopen jaren op ons afgevuurd is. De kleuren, de tekeningen, er straalt iets fris en origineels vanaf. Nocturna bevat niet de meeste gevatte dialogen of het spannendste avontuur , maar de setting is sprookjesachtig, de diverse personages en hun taak vond ik zeer geinig gevonden en zowel de kleuren als het schattige verhaal geven een warme gloed af.

avatar van wendyvortex
Mooie animatie, maar doet veels te veel denken aan een poging Ghibli te imiteren (met name Spirited Away en The Cat Returns).
Verhaaltje mist ook de magie van z'n Japanse voorbeelden en iets te kinderachtig.
Overigens de 10-jarige tweeling was enthousiaster dan ik. Dus wel een prima film voor jonger publiek. Al begonnen die daarna ook te roepen om een review van "Paprika".

avatar van Near_Dark
Plot: Het jongetje Tim is bang in het donker. Wanneer zijn andere maatjes in de slaapzaal hun olielampjes doven, schuift hij zijn bedje helemaal tot aan het gesloten raam. Onder zijn hoofdkussen bewaart hij de knop om de raamluiken te openen om vervolgens - onder het licht van de sterren en de maan - in zijn knusse bedje in slaap te vallen.

Op een nacht merkt hij dat zijn favoriete ster plots begint te flikkeren en uitdooft, hoe is dit kunnen gebeuren?, vraagt hij zich af. Hij besluit op onderzoek uit te gaan en komt zonder het te weten terecht in de nachtelijke Wereld van Nocturna...

Wie had kunnen vermoeden dat 's nachts een andere Wereld ontwaakt, vol wezentjes die ervoor zorgen dat gebeurt wat we van de nacht verwachten..? Je dacht toch niet dat rijp en mist zich zomaar vormen..? Neen neen, vliegende wezentjes met waterdruppels op hun rug schudden deze van hun lijfjes zodat er zich rijp vormt.
Wat gedacht van haarfeeën die 's nachts je haar in de war komen rommelen..? Of een pesterig wezentje dat tijdens je slaap "psss psssss psssssss" in je oor komt fluisteren, zodat je begint te bedplassen..?

Ja ja, de nachten zijn magisch !
Elk kindje krijgt een persoonlijke kat toegewezen die over hem/haar waakt en in slaap miauwt.

Maar een duistere, schrikwekkende schim beweegt zich door Nocturna en dooft op zijn wilde, nachtelijke tochten de sterren en zelfs het licht van de Maan.
Hoe kan Tim ervoor zorgen dat alle lichtjes weerkeren en het monsterachtige wezen verdwijnt...?

Het duurde even voor ik me comfortabel voelde in het verhaal, maar een goeie 30 minuten in de film loopt het allemaal wel los en wordt het best amusant.

Dit is overduidelijk een debuutfilm, maar wel eentje met klasse !
Afgaande op hun eerste film denk ik dat deze regisseurs nog knappe cinema gaan maken !

6,5/10.
Zeker de moeite om eens te bekijken, als je de kans krijgt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mmm... ik hou het op het gemiddelde. Een animatiefilm die duidelijk bedoeld is voor kinderen, dus moeilijker te beoordelen als volwassene. Boeiend is de film niet, daarvoor is het verhaal te zwak en de dialogen niet echt gevarieerd. Maar het werkt wel voor een doelpubliek denk ik, want die 'simpele' dialogen zijn aangenaam voor kinderen. Bovendien is het visueel ook wel interessant. Niet over gedetailleerd zoals de Pixarfilms willen, maar vooral gebruik van veel kleuren. Het geel-oranje kleurenpalet zorgt voor een nodige warmte in contrast met de donkerte van nacht. Weinig echte achtergrond en geen dubbele bodems, wat deze animatie enkel voor kinderen maakt en niet echt een familiefilm geworden is. Maar dat zal ook niet de bedoeling geweest zijn.

avatar van Near_Dark
Film Pegasus schreef:

Gelukkig worden er nog films op mijn niveau gemaakt

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ben blij dat je er van genoten hebt.

avatar van K. V.
'k vond hem wel leuk, maar niet meer dan dat. Het verhaal vond 'k niet zo speciaal, maar stak zeker niet tegen. Wat 'k wel erg goed vond was het kleurgebruik. 'k vond de film echt heel mooi. Ook de muziek vond 'k erg bij de film passen.
Wat me wel wat stoorde was het kattengemiauw. In het begin viel het nog mee, maar het werd een beetje te veel van het goede
Al bij al ben 'k erg blij dat 'k deze eens heb gezien.

avatar van Lennert
Sympathiek filmpje. Van tevoren baalde ik wel van het feit dat de dvd weer eens niet de originele dubs had (bij die andere Spaanse animatiefilm die ik zag, Gisaku, was de Engelse dub walgelijk slecht), maar dit viel alles bij elkaar behoorlijk tegen. De boodschap van de film is duidelijk: waag het niet bang te zijn in het donker, anders zul je er voor zorgen dat IEDEREEN er aan gaat! Misschien wat overdreven, maar het laat in ieder geval zien dat men met zo'n extreem uitgangspunt wel de aandacht weet te trekken. Of het verhaal goed of slecht is ben ik nog steeds niet over uit, intrigerend is het in ieder geval wel.

De animaties zijn wat wisselvallig. De designs zijn voor het grootste gedeelte vrij gewoontjes, helemaal als je het vergelijkt met een film als Spirited Away die toch best wel wat raakvlakken met deze film heeft, maar het loopt allemaal wel erg vlot en de achtergronden zijn mooi gedaan. In ieder geval alsnog een stuk fantasievoller dan het gros van de huidige Disney/Pixar films, dat mag gezegd worden.

Verder misschien net wat te braaf voor volwassenen, maar met wat goede wil is het alsnog genieten van de soundtrack en de animaties en de sympathieke gebeurtenissen.

Onbegrijpelijk lage score.

Ook de links naar Spirited Away kan ik helemaal niet plaatsen. Lijken eerder comments van mensen die in hun leven nog maar 3 animatiefilms gezien hebben, maar ik schat een aantal van hen toch iets hoger in.

Nocturna oogt vooral erg Europees. De mooie character designs bijvoorbeeld, zou er zo een Franse artiest achter gezocht hebben. Kleurenpalet is trouwens ook echt subliem, ademt sfeer en het prachtige contrast tussen het duistere en geel/groene werkt perfect. De animatie zelf is ook van hoog niveau, visueel staat deze film echt als een huis.

Vond verder wel dat de dialogen inderdaad iets té plat waren. Heb de film gelukkig wel in het Spaans gezien (zo'n 4 jaar gewacht op subs), al vond ik die dub ook niet perfect. Klinkt wat hystesrisch, daar waar een iets rustigere en mysterieuzere dub de film goed had gedaan. Verhaaltje is qua tempo erg vlot maar wat op jongere kijkers gericht. Had qua tempo iets trager mogen zijn.

Maar het zijn vooral veel mooie details die opvallen. De sterretjes aan hun haakjes (en de brug), de lichtjes, de kattenherder ... heerlijk sfeervol en creatief. Met een wat betere soundtrack onder had ik deze zonder verpinken een halfje hoger gegeven.

Nu hou ik het op een dikke 3.5*, zeker de moeite en hopelijk komen de heren nog eens met iets nieuws. Aan talent geen gebrek.

avatar van Pepino
Drie jaar geleden kreeg ik deze film cadeau, nu pas bekijk ik hem... Ik schaam me diep dat ik het niet eerder gedaan heb. Nocturna is een pareltje!

avatar van Perre
Visueel is het zeker een zeer mooie film. De figuren zijn sterk gestileerd en het kleurenpalet heeft een steampunk karakter. Het plot is wel duidelijk naar kinderen toe gericht. Als ik deze film in men kindertijd had gezien, had ik er dus vast veel meer van genoten.
Heel het verhaal speelt zich dan ook duidelijk af vanuit het perspectief van een kind.

Waar/wanneer Nocturna zich precies afspeelt is niet helemaal duidelijk. Je zou dus kunnen denken dat het zich volledig in een fantasiewereld afspeelt. Toch zijn het juist de fantasie-elementen die het meest naar de echte wereld verwijzen, iets dat eerder aan een droom doet denken:
Fenomenen zoals klapperende ramen, warrig haar en ochtenddauw worden verklaard door een soort magische werkers die 's nachts al het gebeuren van de nacht als een theater opvoeren.
Zo is er een dirigent die nachtgeluiden dirigeert, zijn er 'kapsters' die met opzet het haar van slapende kinderen in de war doen en kleine vliegende wezentjes die druppels ronddragen en zo ochtenddauw verspreiden over de takken van de bomen.

Deze dingen lijken me makkelijker in te beelden zijn als je zelf nog een kind bent waarvoor de dag ophoud bij het ondergaan van de zon. Toch kun je soms gniffelen over de soms geinige manier waarop de film deze gebeurtenissen uitbeeldt.
[SPOILER]
Het plot heeft veel weg van een sprookje, in opzichte dat het een les lijkt te lezen aan de jeugdige kijker: overwin je angsten door ze te confronteren. In dit geval is het hoofdpersonage bang voor het donker, die symbolisch door een licht-vernietigende schaduw wordt voorgesteld.

Ik vraag me af of deze film kinderen helpt hun eigen angsten te overwinnen, of dat ze na het zien ervan gewoon nachtmerries krijgen over een donkere gemene schaduw.
[/SPOILER]

Beoordeling:
Zeker de moeite waard voor kinderen, ouders en mensen die geboeid zijn door animatie.
Maar als 'mainstream' volwassene raad ik als animatiefilm toch eerder films aan met een verhaal dat iets meer ook gericht is naar een ouder publiek. Zoals tegenwoordig de animatiefilms van Pixar en de cartoonseries Avatar en Adventure Time, die bij het scenarioschijven ook duidelijk het oudere publiek in gedachte hebben.

Fonzzz002
Nocturna is een fantasie animatiefilm uit 2007. Het verhaal gaat over Tim, een jongen die bang is in het donker en s ’nachts troost zoekt bij de sterren. Wanneer er op een nacht bepaalde sterren ophouden met schijnen begint Tim een zoektocht om uit te vogelen waarom de sterren niet meer schijnen. Wat volgt is een lange nacht vol vreemde gebeurtenissen.

Nocturna is één van de meest ondergewaardeerde animatiefilms die ik ken. Ik had er nooit iemand over gehoord, evenals het nooit voorbij zien komen op TV of op het internet. Ik zag het voor 3 euro in de winkel liggen en wat een aangename verrassing bleek deze film te zijn! Nocturna gaat over het reizen door een fantasiewereld en dat is precies het gevoel wat je aan de film overhoud: alsof je op reis bent geweest in een andere wereld. De film zit boordevol creatieve figuren, creatieve ideeën die op rustig tempo worden voorgeschoteld. Soortgelijk een Spirited Away & Song of the Sea word er niet een uitgebreide uitleg gegeven bij alles wat je ziet, maar laten ze enkel zien hoe deze figuren hun leven leidden waardoor je zelf kan uitvogelen hoe het in elkaar zit. Daarnaast is de animatie van torenhoog niveau. De vormen, kleuren, vloeiende bewegingen en creatieve designs zien er prachtig uit. De muziek is passend & sluit zich goed aan bij iedere stemming van de film. Zelfs het verhaal, voor iets wat kinderen als hoofdoelgroep heeft, was spannend vanwege de grote hoeveelheid mysteries die er in het begin waren. Ik was ten oprechte nieuwsgierig waar het verhaal naar zou opbouwen, niet wetend waar de volgende scene mee zou komen.

In de eerste helft van de film had ik het een 5* willen geven, maar in de 2e helft verliest het verhaal deels van zijn charme. Ik was, om eerlijk te zijn, niet tevreden met waar de mysteries naar opbouwde en het voelde als een anticlimax. Het aantal filmclichés werd iets te hoog in de 2 helft waardoor de scenes voorspelbaarder werden, evenals dat ik het hoofdpersonage geen interessant personage vond. Hij is een aardig figuur wat alles accepteert wat hij tegenkomt, dit maakt zijn reactie op wat hij ziet nooit interessant. In de eerste helft was dit geen hinder, maar zodra Tim meer op de voorgrond stond merkte ik niet zo geïnteresseerd te zijn. In de 2e helft zitten nog steeds goeie ideeën verwerkt, is er nog steeds de nodige humor en zijn er mooie beelden, maar in vergelijking met de eerste helft vond ik het minder sterk in zijn schoenen staan.

Al met al vind ik het nog steeds een aanrader voor animatiefilm liefhebbers. Het is creatief, oogt prachtig, humoristisch en heeft een verrassend spannend verhaal. In de 2e helft verliest de film deels van zijn charme maar de film werd nooit slecht.

4* (wijkt naar 4,5*)

avatar van Kuck-x
Kinderen die bang zijn in het donker ... Ik heb er zelf nooit last van gehad, hield als kind al van schemer en duisternis. Toch kan ik me wel met hoofdpersoontje Tim identificeren. De afdaling naar de ongewisse, peilloze duisternis als hij de bal uit de kelder moet halen is immers ook een metafoor. De boodschap van Nocturna is eenvoudig: zolang je bang bent is er genoeg om bang voor te zijn. Hoe dat kinderen over die angst heen moet helpen is me niet helemaal duidelijk. 'Niet bang zijn' is altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig staat het een spannend en leuk verhaal en magistrale verbeelding niet in de weg.

Dat ik deze film, die al jaren in de kast stond, zag in de kerstnacht was een wonderlijk toeval. Het paste voor mijn gevoel helemaal bij de sfeer. Nocturna is prachtig geanimeerd en zit vol heerlijke fantasie. Het kan zijn dan ik wat naïef ben - waar ik me dan bij het kijken naar films als deze gelukkig mee mag prijzen - maar het verhaal wist me toch een paar keer op het verkeerde been te zetten. Nu eens vertrouwde ik Moka niet, dan weer had ik mijn twijfels bij Pi. Ook de kattenherder komt als robuust en angstaanjagend karakter binnendenderen en blijkt een lamme goedzak. Ik heb me mee laten slepen en ik heb genoten.

Ik geef niet snel de maximale waardering, slechts in 2 procent van de gevallen, maar deze verdient de 5 sterren van mijn kant volkomen.