Gori Vatra (2003)

Bosnië-Herzegovina / Oostenrijk / Turkije / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Pjer Zalica
met Enis Beslagic, Bogdan Diklic en Sasa Petrovic

Tragikomedie over het leven na de oorlog in Bosnië. Dat het niet allemaal pais en vree is in het Bosnische plaatsje Tešanj blijkt al in de openingsscène. Toch doen de brandweermannen hun oefeningen, en lijken de eerlijke, hardwerkende inwoners in harmonie met elkaar samen te leven. Achter de schone schijn schuilt een ander Tešanj; Servische ex-inwoners die willen terugkeren, worden uitgescholden op straat, boobytraps eisen nog altijd slachtoffers, en lang niet alle doden zijn teruggevonden. Het stadje wordt in werkelijkheid gerund door een crimineel die zich bezighoudt met sigaretten-, drank- en mensensmokkel. Hij wordt met plezier geholpen door de politiechef. Wanneer het bericht komt dat president Clinton naar Tešanj zal komen om beschermheer van het plaatsje te worden, breekt de pleuris uit. Alle hoeren, illegale goederen en boekhoudingen dienen zo snel mogelijk weggewerkt te worden, en de Servische en Bosnische brandweer moeten samen gaan werken.

Goede film. Hij is niet spannend ofzo, maar hij verveelt geen moment.
De muziek aan het begin van de film past er goed bij: het klinkt een beetje onzeker, net als het stadje dat weer moet worden opgebouwd na de oorlog.
Ik heb er verder niet zo veel over te zeggen, maar hij is zeker de moeite waard.

Dit is pas een goeie film, humor en drama perfect gecombineerd..je moet wel goed blijven opletten, dus: suti i gledaj..

avatar van Anatolia
Films uit de Balkan hoor je alleen al om de prachtige muziek te zien. Wat een geweldige klanken toch altijd ( audio uit de film, met o.a. de main title 'Iznad Tešnja zora sviće' en het Turkse 'Özledim' van, aan de stem te horen, Candan Erçetin).

Zeer aangenaam, luchtig filmpje met fraaie portretten van twee groepen aartsvijanden die in feite echte levensgenieters blijken te zijn, waardoor je je afvraagt hoe ze überhaupt zo tegen elkaar zijn komen te staan. De humor, hoe cru het soms waarschijnlijk ook mag zijn, is vaak op zijn plaats en ook het drama-aspect is niet al te dik aangezet. Mooie mensen, mooie kleuren en zoals gezegd, mooie klanken: een film die je van begin tot eind met een kleine glimlach op het gezicht kunt bekijken.

Tsja, waarom niet: 4*.

trailer

P.S. En nogmaals bewijst TRT2 (waar deze film gisternacht werd uitgezonden) wat voor een oase het is in de woestenij dat Turkse televisie heet.

De beste balkan-film die ik heb gezien naast No Man's Land, maar je moet er toch wel vandaan komen om de humor te snappen. 5.0!

Dramatische scènes en (soms absurde) humor, zoals je die wel meer tegenkomt in films uit de Balkan, wisselen elkaar in vlot tempo af. Tussen de regels door laat de film zien dat verzoening en afrekenen met het verleden nog niet zo eenvoudig is, ondanks alle goede wil. Niettemin een opgewekte en hoopvolle film, die best lekker wegkijkt.