Outrageous! (1977)

Alternatieve titel: Te Gek!

Canada

geregisseerd door Richard Benner
met Craig Russell, Hollis McLaren en Richert Easley

Robin Turner is een homoseksuele kapper die in een nachtclub in Toronto als travestiet optreedt. Op een dag ontmoet hij Liza Connors, die net uit een psychiatrische inrichting is ontslagen. Ze is vastbesloten om nu een normaal leven te leiden, maar leidt nog steeds aan schizofrenie.

Het verband wat gebracht wordt tussen homofobie en vooroordelen tegen mensen met een mentale ziekte is de kracht van deze film en tegelijk schrijnend in zijn betekenis. Dit bitterzoete, sympathieke, grappig bedoelde en wel wat gedateerde melodrama, over de vriendschap, gebaseerd op loyaliteit en menselijkheid, tussen twee outsiders: een travestiet en een schizofreen meisje, met een rekbaar gevoel voor humor, is uit het leven gegrepen. De productie is duidelijk oprecht en met warmte gemaakt en de cast speelt uiterst betrokken. Moeite heb ik met de (ingeslepen en ingesleten) uitingen van geïnternaliseerde onderdrukking zoals zelfhaat en -onderwaardering, maar dat is persoonlijk.

avatar van mrklm
Komisch drama speelt zich grotendeels af in de homogemeenschap van New York voordat de Aids-epidemie om zich heen zou grijpen. Centraal staat de vriendschap tussen Robin Turner [Craig Russell, die zelf in 1990 zou sterven aan de gevolgen van Aids], een even onzekere als getalenteerde imitator van vrouwelijke filmsterren, en Liza Connors [Hollis McLaren], een schizofrene vrouw die met medicijnen probeert grip te krijgen op haar verschillende persoonlijkheden. "In jouw situatie moet je absoluut niet zwanger worden!", zo krijgt ze meerdere keren te horen. Maar Liza raakt toch zwanger en wanneer Robins sublieme imitaties leiden tot een MC-rol bij een club in New York, besluiten de twee vrienden samen te gaan wonen in de hoop dat ze samen een nieuw leven kunnen opbouwen voor hunzelf en voor de aanstaande baby.
Een warm komisch drama over een bijzondere vriendschap, geschreven met scherpe humor en die luchtige benadering van controversiële thema's draagt bij aan de unieke identiteit van deze film. Maar deze film blijft vooral bij vanwege Russells briljante imitaties van vrijwel alle grote iconen van de gayscene, waaronder Marlène Dietrich, Judy Garland, Bette Davis en Ethel Merman. Bepaal zelf welke imitatie(s) je het beste vindt, ik was het meest onder de indruk van Tallulah Bankhead, Barbara Streisand en de onvermijdelijke Mae West. Het spreekt voor zich dat je deze film minder zult waarderen als je niet bekend met het origineel. Online kun je fragmenten vinden van Craig Russels eigen show waarin hij zijn grote klasse als imitator laat zien.