• 8.897.584 stemmen

Curse of the Undead (1959)

Horror / Western | 79 minuten

Genre: Horror / Western

Alternatieve titels: Mark of the West / De Onoverwinnelijke Doder

Geregisseerd door: Edward Dein

Met onder meer: Eric Fleming, Michael Pate en Kathleen Crowley

Gesproken taal: Engels

Plot Curse of the Undead

"His body is an empty shell that hides a lustful fiend!"

In een dorp gaan één voor één jonge vrouwen dood door extreem bloedverlies. De zwartgeklede, mysterieuze revolverheld Drake Robey heeft een afkeer voor zonlicht en is net aangekomen in het dorp. Predikant Dan voelt zich genoodzaakt om het dorp en zijn vriendin Dolores Carter te redden...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Klinkt leuk.

Wouter

Kan hem helaas niet op dvd vinden.

Wouter schreef:

Kan hem helaas niet op dvd vinden.

Al jaren staat deze op mijn verlanglijstje.

Hij is helaas nog niet uit op DVD, ook niet regio 1. Ik zou deze griezelwestern ook graag eens zien. Maar voor een oude VHS-tape heb ik geen geld meer over.

Wouter

Deze eerste vampierenwestern is niet heel memorabel, maar evengoed genietbaar. Leuke bad guy.

Mac Hammer Fan

Hmm, een vampier die zijn tanden nooit laat zien en whisky drinkt.

avatar van Arapaho85

Arapaho85

Deze film zag ik ooit vermeld staan in een lijst met de 10 mogelijk ‘vreemdste’ westerns ooit gemaakt. Ik heb de film onlangs eens kunnen bekijken en het volgende kan ik hierover zeggen.

Als B-western is deze film eigenlijk nog wel te pruimen, het is een standaard verhaal over een landeigenaar die zijn buurman teistert, waarbij de dochter van die laatste de hulp krijgt van een mysterieuze vreemdeling (genaamd Drake Robey)... die een vampier blijkt te zijn (dit is dan op zich nog wel origineel).

Of dit nu als griezelfilm ook zou aanspreken weet ik zo niet eigenlijk, misschien wel als cultfilm op een Halloweenavond.

Ik kijk niet echt naar griezelfilms, ook de Hammer films zeggen mij eigenlijk niet veel. Maar ik heb een vermoeden dat vooral de vampier zelf de griezelfans niet echt zal aanspreken. Om te beginnen zijn uiterlijk al, hij drinkt whisky, rookt sigaren, kan goed schieten, draagt een blinkende holster, kan dan ook nog eens paardrijden en is is al aangehaald…hij laat nooit zijn tanden zien.

Conclusie: dit is zeker niet het type vampier uit een standaard ‘gohtic’ griezelfilm .

Griezelen doe je met deze film ook niet echt, buiten dan misschien met de schaduwscène.

Het verloop van de film gaat als volgt:

Priester Dan Young (Eric Fleming die vooral gekend is van de serie Rawhide) is degene die vaststelt dat er effectief een vampier aan het werk is door de 2 gaatjes die terug te vinden zijn op de hals van de slachtoffers. Wanneer Dan een laatste wilsbeschikking zoekt van één van de slachtoffers vindt hij een oud dagboek waarin blijkt dat er ooit een man zijn broer vermoorde nadat die een affaire was begonnen met diens vrouw.

Omdat hij niet kon verwerken dat hij zijn broer vermoord had pleegde hij zelfmoord. Later bleek dat jonge meisjes op mysterieuze wijze het leven lieten. Men ondekte de dader, een vampier, men trachtte die te schakelen, maar dat mislukte.

Priester Dan heeft het bij het juiste eind, wat volgt is dan een eind-duel tussen de priester en de vampier (zoals in een cowboy film dus) hoe dit afloopt vertel ik niet dan moet je de film zelf zien.

Ikzelf wil hem alleszins niet meer zien.

avatar van Arapaho85

Arapaho85

Arapaho85 schreef:

, men trachtte die te schakelen, maar dat mislukte.

men trachtte die uit te schakelen dus..

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

Arapaho85 schreef:

Het verloop van de film gaat als volgt:

Omdat hij niet kon verwerken dat hij zijn broer vermoord had pleegde hij zelfmoord. Later bleek dat jonge meisjes op mysterieuze wijze het leven lieten. Men ondekte de dader, een vampier, men trachtte die uit te schakelen, maar dat mislukte.

Ikzelf wil hem alleszins niet meer zien.

Hier is het dan ook volledig mee gezegd en kan mij hierin volledig vinden. Kwam deze film tegen in mijn filmdatabase en hem gisteravond laat gekeken. Het enige wat ze gedaan hebben is de creepy sfeer van het vampierengenre toegevoegd aan het westerngenre. Er is geloof ik 2 x de bijtpunten in beeld gebracht en wat meer shots op een begraafplaats en de mausoleum. Voor mij heeft het vampierengebeuren geen meerwaarde een zal deze film voor mij ook nooit een cultstatus krijgen. Voor zover ik heb gecheckt is deze film nog steeds niet uitgebracht. Mijn zwart/wit versie is goed qua beeld (niet helemaal haarscherp) en geluid en had geen ondertiteling. Ik heb hem jaren geleden ergens van het web gehaald. Het is een DVD. Heb hem gezien en gaat weer in de collectie en komt er niet weer uit. Een 2.0

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

Mac Hammer Fan schreef:

Al jaren staat deze op mijn verlanglijstje.

Kwam deze film tegen in mijn filmdatabase en hem gisteravond laat gekeken. Het enige wat ze gedaan hebben is de creepy sfeer van het vampierengenre toegevoegd aan het westerngenre. Er is geloof ik 2 x de bijtpunten in beeld gebracht en wat meer shots op een begraafplaats en de mausoleum. Voor mij heeft het vampierengebeuren geen meerwaarde een zal deze film voor mij ook nooit een cultstatus krijgen. Voor zover ik heb gecheckt is deze film nog steeds niet uitgebracht en mocht dat ooit gebeuren dan zullen ze er waarschijnlijk wel een jesus prijs opzetten. Ik zou hem zelfs voor een normale schappelijke prijs nog niet kopen.Mijn zwart/wit versie is goed qua beeld (niet helemaal haarscherp) en geluid en had geen ondertiteling. Ik heb hem jaren geleden ergens van het web gehaald. Het is een DVD. Heb hem gezien en gaat weer in de collectie en komt er niet weer uit. Een 2.0

avatar van Brix

Brix

• 19184 berichten

Kino Lorber Blu-ray release in oktober.

En waarschijnlijk tevens op DVD, zoals doorgaans het geval is bij Kino Lorber.

Die moet ik uiteraard absoluut hebben voor de collectie.

Goede film of niet, niemand minder dan Eric Fleming speelt een belangrijke rol in dit vehikel.

avatar van joolstein

joolstein

Het oude westen, in een kleine, stoffige stadje probeert een lokale boer, Buffer, Dr. Carter en zijn familie onder druk te zetten en ze van hun land te verjagen. Een mysterieuze vreemdeling gekleed in het zwart rijdt de stad in, hij is een beruchte outlaw in het Westen. Een knappe held probeert nog vrede te sluiten en ondertussen de dochter voor zich te winnen. Het eindigt in een shoot-out Zo'n beetje het overbekende western-plot waren het niet dat die mysterieuze vreemdeling in het zwart een vampier is en de held een predikant.

De film kruist twee populaire filmgenres met elkaar en is daarmee toch wel een wat vreemdere Universal B-films uit de late jaren vijftig. Misschien zelfs wel de eerste die dit deed? (de enige uit het verleden waar ik weet van heb stammen uit 1966) Ondanks ietwat eigenzinnig is het verder ook onbeduidend.

De film bezit meer Western-elementen dan die van de vampieren-horror. Blijkbaar wordt je vampier als je zelfmoord pleegt maar echt bijten doet hij zo goed als niet. Het einde was uiteindelijk best leuk

De cast bestaat verder uit bekende B-filmgezichten en zijn allen degelijke acteurs. Regisseur Edward Dein (en screenwriter, werkte bv. ook samen met Val Lewton) laat soms opvallend en mooi belichte zwart-wit cinematografie zien bij de nachtelijke horror-gestileerde scènes. Hoewel dit te langzaam en spraakzaam en te goedkoop was om echt veel sfeer of opwinding te bieden, helpt de enigszins unieke aanwezigheid van de vampier om op zijn minst enige interesse te behouden.

Mac Hammer Fan

Revolverheld Drake Robey reist door het westen en terroriseert een kleine stad. Hij blijkt evenwel een vampier te zijn. Als hij zijn (voor de kijker onzichtbare) hoektanden op de mooie Dolores, die een boerderij heeft, zet, is het aan predikant Dan om de graag schietende bloedzuiger te vernietigen. Als eerste film die de western met het griezelgenre mixt bevat deze prent een opvallende zwart-witfotografie die in de schitterende blu-ray en DVD van Kino Lorber verrassend mooi gedemonstreerd wordt via de excellente gerestaureerde print. Beslist een aanrader voor de liefhebbers van dit verhaal, maar let dan wel op dat het de Kino Lorber Release is (gelukkig met Engelse ondertitels) en niet een inferieure vorige.

avatar van Brix

Brix

• 19184 berichten

Toch nóg iets beter dan ik al bij voorbaat verwacht had.

Van regisseur Edward Dein had ik alleen The Leech Woman eerder gezien, een sfeervolle B-horror film uit 1960.

Ook in Curse of the Undead wist Dein weer een rake sfeer te treffen.

Vooral de avondopnames zijn prachtig in beeld gebracht.

Voeg daarbij de typische muziek, waar ik verzot op ben, en de zaak is al half gewonnen.

De cast liet daarnaast ook geen verstek gaan, en met Eric Fleming en Michael Pathe had men perfecte hoofdrolspelers te pakken.

Het gemis van Fleming leefde weer op nu ik dit bekeek.

Wat een verlies van een charismatische acteur, met een pracht van een stem, die veel te vroeg heen is gegaan.

Pathe immiteert, min of meer geslaagd, het typische John Wayne loopje, grappig om te zien.

(Wayne deed dat overigens zelf ook niet van nature)

Hij ziet er indrukwekkend uit in zijn zwart-zilveren outfit.

Zijn zwarte paard, met zilver-beslag tuigwerk, past daar perfect bij.

Het vampier gegeven is behoorlijk goed ingepast in de western setting, en het einde van de film heel leuk bedacht.

De Blu-ray, waarover Mac Hammer Fan het hier eerder had, heb ik helaas niet, maar de Italiaanse DVD release laat niet veel te wensen over.

avatar van klara

klara

• 19928 stemmen

Vampirisme in een western, het is eens wat anders.

De betreffende vampier (Erg goed en charismatisch gespeeld door Michael Pathe) werkt op

bizonder arglistige wijze naar zijn doel. Met ook prima rollen van Edward Binns als de

sheriff, Eric Fleming als de priester en de blonde schone Kathleen Crowley waar Pathe het

op heeft voorzien. De vampier overigens halverwege net niet verraden door een vignet

met daarin een kruis op de borst van de priester, wanneer ik even moest glimlachen want

ook met een zwarte strik die net geen kruis vormt of Pathe was wellicht gelijk door de mand

gevallen. Geen opzettelijkheid natuurlijk, maar een toevallig detail. Er wordt af en toe ook

gespeeld met fraaie schaduwpartijen, en de film ziet er sowieso verzorgd uit. Het slot is

inderdaad leuk gevonden, het extraatje wat mij overtuigd tot een 3.5 waardering deed

komen.