Phaedra (1962)

Alternatieve titel: Faidra

Griekenland / Frankrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Jules Dassin
met Melina Mercouri, Anthony Perkins en Raf Vallone

De vader van Alexis, een extreem rijke scheepsmagnaat, trouwt met de jongere en vurige Phaedra. Wanneer Alexis zijn stiefmoeder daadwerkelijk ontmoet, vallen zij voor elkaar en ze beginnen een affaire. De gevolgen hiervan zijn echter niet te overzien.

avatar van SpaghettiWestern
Een uitstekende film over een driehoeks-verhouding, met een sterke cast en een groot regisseur (Dassin van Rififi)
Perkins lijkt nog steeds net zo bezeten te zijn als in Psycho, maar Mercouri steelt de show als hartendief 4*

avatar van Baggerman
Kon me totaal niet boeien! Mercouri begint al echt een ouwe taart te worden in deze film en ze is totaal mijn type vrouw niet. En toch wordt die zoon verliefd op haar? Als hij nou doofblind geweest was had ik dat nog geloofd, maar nu??? Ik zou gillend wijwater in haar verlepte gezicht gegooid hebben, onderwijl kruisjes slaand en weesgegroetjes biddend!
Waarschijnlijk was Mercouri voor Dassin zijn muze en vond hij haar toen nog steeds een prachtige verleidelijke vrouw (dat moet wel, want ze bleven tot haar dood gelukkig getrouwd!), maar op mij komt ze in haar rol niet geloofwaardig over, waarmee er dan weinig van de film overblijft….
2* (Nog een half puntje extra voor de mooie autocrash van de zoon aan het einde v/d film!).

avatar van henrygreenway
alles me deze film heeft te maken met intelegentie, gevoel en invoelingsvermogen, dus zonder deze zaken geen oordeel please henry greenway( ik vertoonde deze film een aantal weken)

kappeuter (moderator)
Teleurstellende film van Dassin.
Te bombastisch en veel te nadrukkelijk een Griekse tragedie, met daardoor erg voorspelbaar verloop.
Mercouri vond ik in andere Dassin films nog wel fris en van het doek spatten, hier speelt ze een irritante egocentrische en uitgebluste vrouw. Ze is ook nog eens een beperkte actrice, en zij toont hier dat een dergelijke rol te hoog gegrepen voor haar is.
De locaties zijn wel mooi en de muziek is ook een lichtpuntje.
Op het eind worden alle clichées uit de kast getrokken. Jammer.

Griekse, passionele tragedie in een modern kleed.
Het thema en het trio Mercouri-Perkins-Vallone, alsmede de faam van de regisseur moeten de film destijds toch zeker de nodige belangstelling hebben bezorgd.
Vandaag, natuurlijk, staat daar een dik jaartal op en daar kan men zelden omheen.
Niettemin, nog steeds genietbaar met de gelukkig niet al te theatraal voorgestelde driehoeksverhouding en de intriges die er op volgen.
Mooie settings en ook even aandacht voor het contrast tussen de weelde van de redersfamilie en de armoede van de vrouwen van de vergane bemanningsleden.