Orphans (1998)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Peter Mullan
met Douglas Henshall, Gary Lewis en Rosemarie Stevenson

Michael, Thomas en John komen samen in hun ouderlijk huis te Glasgow om de begrafenis van hun pas overleden moeder te regelen. Terwijl er een storm door de stad raast, raken de broers en hun gehandicapte zus elkaar kwijt gedurende een nacht vol misverstanden. Thomas, de oudste van de vier, besluit de nacht door te brengen in een kapel, waar zijn moeder is opgebaard.

ontzettend goed verhaal en grappig gespeeld het verhaal gebeurt eingelijk allemaal in een nacht en daar gebeuren vrij veel dingen in het spel is soms een beetje saai en langdradig maar al bij al een aardige film

avatar van Goodfella
Had deze film al een tijd op video staan. Ik vond 'm erg goed. Lekker zwartgallige humor, absurde momenten, af en toe nog redelijk serieus ook. Hoewel de film wat traag op gang komt is dit een echte aanrader.

Heerlijk cynisch en schitterend geacteerd.
Vooral die vent die de vader speelt in "Billy Elliott" is geniaal
****' 4,5 op 5 ****'

avatar van tovenaar
Het duurde eventjes voor het op gang kwam, maar toen de nacht eenmaal was aangebroken, volgde er een aardig "grappige" film.

Veel leuke scene's, die allemaal een donkere ondertoon hebben. Bijvoorbeeld die scene als Die ene kerel de doodskist van zijn moeder in zijn eentje wil dragen .

Leuke film!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zomaar een keer opgenomen en zomaar gaan kijken. En het bleek verrassend goed.
Een tragikomedie die echt een beetje pijn doet. De humor is gitzwart en tegelijk is dit een ontroerend verhaal over rouw en familie.
Origineel, grappig, maar vooral ook gevoelig.

Ruim 3.5*

avatar van remorz
Op de gok gekocht voor 5 of 6 eurootjes en daar helemaaaal geen spijt van gehad; wat een geweldige film.
De vier aparte typetjes, ieder met hun eigen problemen en opgekropte frustraties, zijn heel goed neergezet. De nacht vol absurde gebeurtenissen escaleert geleidelijk, maar blijft, mede door de goede acteerprestaties, geloofwaardig.
Het komedie-gehalte zit echt verstopt in de tragiek, dat vond ik echt heel mooi uitgebalanceerd; het voelde af en toe gewoon verkeerd om te lachen maar ik kon het echt niet laten. 4,5* voor een geweldige kijkervaring.

caz
Echt heel grappig hoe als die john en zijn neef ducan willen terug pakken en dat ze ducan zien rukken op de plee en klaarkomt in de gezicht van. john's neef

avatar van sinterklaas
Erg leuke film met toepasselijke grappen.
Die Engelsen hebben een goed gevoel voor humor

Onbegrijpelijk dat hier in ruim twee en een half jaar niks werd gepost.

Verhaal over vier kinderen die 'zich voorbereiden' op de begrafenis van hun pas overleden moeder. We volgen een reeks (tragische) gebeurtenissen waarmee ieder te maken krijgt gedurende de laatste nacht voor de begrafenis.

Veelal zwarte en cynische humor hier.

Fijne film.

Geef hier graag 3,5 * aan.

avatar van je80roen
Aardige zwarte komedie, maar ook niet heel bijzonder. Wel een aantal memorabele scenes zoals de oudste broer die zijn eentje de kist met dode moeder naar het graf probeert te dragen. Best de moeite waard om te kijken deze film.