The Wooden Camera (2003)

Alternatieve titel: La Caméra de Bois

Zuid-Afrika / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Ntshaveni Wa Luruli
met Jean-Pierre Cassel, Junior Singo en Dana de Agrella

Het is vlak na het einde van de apartheid, in Kaapstad. Een jonge zwarte knul zwerft samen met een vriendje rond bij de spoorlijn, als er ineens een dode man uit de trein valt. Een van de jongens haalt een videocamera uit zijn aktentas, en de ander een pistool. Deze toevallige ontmoeting is bepalend voor hun toekomst. Door het leven van beide jongens te volgen zet The Wooden Camera hun keuzes tegenover elkaar. Madiba verstopt zijn camera in een houten kist en begint zijn township te filmen, zijn dronken vader en de stad waar ze rondzwerven. Zijn vriend Sipho wordt bendeleider. Hoewel ze vrienden blijven gaan ze ieder huns weegs. Madiba ontmoet de rebelse jonge dochter van een rijke, reactionaire blanke dokter en tussen hen ontstaat een onverwachte vriendschap. Sipho raakt verslaafd aan lijmsnuiven.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Sympathieke film over het leven in de sloppen van de townships. De film is daar ook echt opgenomen en komt erg realistisch over. Er valt genoeg aan op te merken (sommige kinderen acteren matig, het is allemaal wat voorspelbaar) maar een positief gevoel overheerst toch.

avatar van petey
ik vond vooral de beelden die door de hoofdpersoon gefilmd zouden zijn heel erg mooi.
En dat sommige kinderen niet even sterk acteren vond ik bij deze film niet zo´n probleem. Het haalde de aandacht niet weg bij het verhaal.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
petey schreef:

Klopt, zeker later in de film. Dat de hoofdpersoon talent had is heel goed weergegeven.

avatar van Macmanus
1e film voor mij op het IFFR, en het was meteen een goeie.
Het bleek een wereldpremière te zijn en dat is natuurlijk altijd leuk.

Het verhaal had een aangenaam tempo, en een leuk verhaal.
De onthulling van de vader van dat meisje was wel erg voorspelbaar en voegde erg weinig toe aan het verhaal.
Maar dit is een klein minpuntje waar ik me niet echt druk over maakte toen ik de film keek die een erg mooie sfeer had.
Ondanks er weinig raakvlakken zijn met Amores perros en Cidade de Deus deed deze film me er toch een beetje aan denken.

4 sterren

Weet iemand of deze fim toevallig al ooit op de (publieke) tv is geweest?
Ik kan me er wel ieta van herinneren, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Dacht het niet. Draaide wel op het iffr destijds...

avatar van Macmanus
Jawel ooit een keer op wereldcinema op ned. 3 in de middag.

Hij is dus net op tv geweest. Een leuke film, maar hij haalt het niet bij Cidade de deus. De hoofdpersoon speelde erg goed en de cameravoering van zowel de hoofdpersoon als in de film zelf waren goed. 3,5*

avatar van Mug
Mug
Cidade de Deus was dan ook geen jeugdfilm...

The Wooden Camera is een verfrissende en serieuze jeugdfilm, dat genoeg thema's aansnijdt dat voor tieners interessant is. Goede karakters en uitstekend acteerwerk van de veelal jeugdige cast.

Cidade is erg gehyped, terecht overigens, kijk maar naar het aantal stemmen en reacties bij deze titel en cidade terijl het een zelfde soort film is. Deze is meer in het filmhuishoekje gebleven . Het is geen perfecte film, want af en toe wat langdradig, maar erg lekker op de zondagmiddag. Het verhaal is mooi de beelden net zo mooi en er wordt inderdaad uitstekend geacteerd. Daar bij de maatschappij kritische noot en daar is de 3.5*

jack-sparrow
hij valt best mee.
ik heb hem gezien met het school,
hij is niet van auw, maar slecht is hij niet
ik geef hem 3.5

avatar van Guyke
Ik vond dit een prachtige film. Dramatisch maar toch niet slijmerig overemotioneel. Een film die mij heel realistisch overkwam. Zeer mooi, zelfs uitmuntend camerawerk (de scandinavische dogma-aanhangers met hun wiebelende camera's kunnen hier een puntje aan zuigen).
Goed scenario dat niet ontspoort in kitcherige sentimentaliteit. Gewoon de realiteit tonen in al zijn facetten. Prachtig.
Goed acteerwerk. Dit wordt wel meer gezegd van een jonge cast. De kereltjes in deze film zijn echter nu eens geen meelijwekkende huilebakken maar echte kinderen, met echte problemen.

Mooi filmpje, vooral de beelden van Madiba zijn erg goed.

avatar van Albus Dumbledore
Ik heb hem ook gezien met school en ik vond er echt geen ene reet aan. Echt super boring! Ik zat in de klas echt gewoon voor me uit te staren uit verveling.
Ik zal hem toch geen 0,5 ster geven, want dat is ie niet waard. Naar mijn mening wel, maar omdat ik hem zo saai vond, was meer omdat ik helemaal niet van drama's houdt. Er was verder goed geacteerd enzo. Ik kan ook prima voorstellen dat er mensen zijn die deze film heel erg leuk vonden.
Maar deze film is gewoon totaal niet mijn genre, waardoor ik er dus geen reet aan vond.

1,5 sterren (vooruit dan maar.)

MaxB52
Albus Dumbledore schreef:

1,5 sterren (vooruit dan maar.)

deze film is niet voor kleuters ... zucht

Weten jullie waar ik deze film kan krijgen? Al overal gezocht, maar kan helaas nergens vinden waar ie te koop is... (en óf ie überhaupt (nog) ergens te koop is??)

avatar van tommykonijn
Goede film, maar hij wist me niet altijd volledig te boeien. Acteerwerk was bij sommige erg goed, bij andere helemaal niet. Gelukkig is het verhaal opzicht wel mooi, en zijn de beelden die Madiba filmt inderdaad erg mooi. Wel jammer van het einde dat ik een beetje 'plots' vond. Ik zat eerst te denken aan een 2,5* maar een paar goede scenes halen het nog nét tot een:

avatar van Donkerwoud
Een jongetje uit een Zuid-Afrikaanse township in een liefdesgeschiedenis met een meisje uit de blanke upperclass. Hij heeft een talent voor het maken van mooie videofilms, terwijl zijn beste vriend afglijdt naar een gangsterbestaan van lijm snuiven en geld verwerven door kleine criminaliteit. Sympathieke kleine film die voor de doelgroep van tieners een aardig moreel dilemma neerzet: kies je voor het ontplooien van je eigen talenten, of voor de criminaliteit? Het probleem is dat voor iedereen die het superieure straatschoffiesdrama 'Cidade de Deus' (2002) zag, deze tamme Zuid-Afrikaanse variant als mosterd na de maaltijd voelt. Je kunt het voorspelbare niemendalletje gerust overslaan.