En Kærlighedshistorie (2001)

Alternatieve titel: Kira's Reason: A Love Story

Denemarken

geregisseerd door Ole Christian Madsen
met Stine Stengade, Lars Mikkelsen en Sven Wollter

Kira en Mads zijn al een paar jaar getrouwd, wanneer Kira voor twee jaar in een gekkenhuis wordt opgesloten. Na die twee jaar keert ze terug naar haar man en haar twee kinderen. Maar ze is nog niet volledig genezen en weet niet hoe ze zich in de buitenwereld moet gedragen. Ze verdenkt Mads van het hebben van een verhouding. Na een paar schandalen te hebben veroorzaakt, krijgt ze nog 1 kans om alles recht te zetten. De vraag is of hun liefde sterk genoeg is om over deze problemen heen te stappen.

neo (crew)
een overdonderend portret over een vrouw die psychisch niet in orde is.stine stengade speelt de rol van kira zo overtuigend als het maar kan. die onrustige blikken, de manier van gedragen, stengade is gewoon ontzettend geloofwaardig.erg indrukwekkend net als het verhaal en de rol lars mikkelsen.
net zoals bij andere dogma films wordt er weer uit de losse hand gefilmd. en de aftiteling vond ik bijzonder mooi. 4.5 sterren

avatar van Zavo
Ik vond dit een mislukte film. De dramatische scenes werkten (voor mij) niet. Halverwege de film, als Kira vreemd gaat lijkt het nog wat te worden, maar daarna stort de film weer in. De minste Dogma die ik tot nu toe heb gezien. 2,5 ster voor een aantal sterke scenes, die er wel inzitten.

avatar van tovenaar
Ik weet niet of het komt omdat ik een heavy day achter de rug had en daarom in mijn onderbewuste misschien niet aandachtig naar de film keek, maar de film was niet geweldig boeiend.

Niet slecht, dat niet, maar de vele emotionele scenes konden mij niet echt raken. Ik had er persoonlijk iets meer van verwacht.

avatar van BoordAppel
Erg goed geacteerd in deze film, je krijgt echt t idee of Kira zo gek is als een deur. Soms een beetje saai maar toch zeker 3,5* waard. Ik werd alleen een beetje misselijk van de close ups. Misschien moet de cameraman voortaan minder koffie drinken.

De film doet wel érg opvallend denken aan A Woman Under the Influence van Cassavetes.

En wat ik jammer vind, is dat de reden van de gekte (op een laat moment in de film) wordt 'uitgeserveerd '...

ze hebben een driejarig dochtertje verloren

... wat best een goeie reden is om gek te worden, maar daarmee ook een beetje het mysterie weghaalt - of hoe je het noemen wilt.

Verder waren er soms mooie details, en werd er goed gespeeld.
Het scenario is trouwens van de schrijver die ook Festen schreef.

avatar van Sjan
Goede film, dat zeker, maar ik kon toch niet echt 'in' de film komen, hij kon me op de een of andere manier niet echt boeien en ik wist niet goed waar de film naar toe wilde. Wel prachtig geacteerd met emotionele momenten die je ook wel raken. 3*

Waarom staat er Dogme 7 op de poster? Het is toch de 21e?

avatar van 93.9
Zeer sterk acteerwerk van Stinne Stengade.
De film zelf vond ik redelijk, typisch een 3 sterren film.
Niet echt een film die je gezien moet hebben, maar een leuke bijkomstigheid.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
hugohei schreef:

Inderdaad, maar die film is in alles beter.

De film moet nogal op gang komen, pas tegen het einde wordt het echt goed. Met twee goed geacteerde monologen. En een mooi slot.

avatar van E V
E V
Jos2 schreef:

Waarom staat er Dogme 7 op de poster? Het is toch de 21e?

Waarschijnlijk omdat het de zevende Deense Dogme film is.

Een film waar absoluut niks op aan te merken is. Zeer sterk acteerwerk van de twee hoofdrolspelers. Een geloofwaardig en onderhoudend verhaal.

Minder interessant dan veel andere dogmafilms. De emoties van de hoofdpersoon, de zieke vrouw, zijn zo bizar, dat het moeilijk wordt om je in te leven in haar. Je vraagt je continu af: waarom is deze vrouw nou zo ziek?