Orions Belte (1985)

Noorwegen
Actie / Avontuur

geregisseerd door Ola Solum
met Helge Jordal, Sverre Anker Ousdal en Hans Ola Sørlie

Drie semi-criminele zeelieden stuiten op een Russische patrouille. Ze hebben hun werkgebied in de Gordel van Orion: de zee tussen Europa, Groenland en de Sovjet-Unie. Naar de roman van Jon Michelet.

Ik moest gelijk aan Men in Black denken.

avatar van brucecampbell
Ik wist van de politieke situatie in de jaren 80 om en rond Spitsbergen niets af. Deze film brengt een beetje klaarheid en het betreft hier om een degelijke film waarvan ik spijtig genoeg de heropgenomen versie in het Engels heb gezien. Daardoor komt het af en toe wat geforceerd over, maar af en toe is het toch wel spannend.

avatar van S. Russell
Prachtige film, en wat mij betreft, ook heel origineel. Een film zoals die in Hollywood niet gemaakt kan worden.

(en veel extra punten voor het varen, maar dat is persoonlijk sentiment)

avatar van blurp194
Als een spannend jongensboek.

Wat vooral leuk is is de mooie opbouw van het verhaal. De verwikkelingen stapelen zich mooi op, de kwajongens-achtige streken verworden tot serieuze zaken. Wel wat gedateerd in het onderwerp misschien, ik vraag me even af of het voor de generatie jongvolwassenen van nu nog invoelbaar is hoe dit soort koude-oorlog taferelen indertijd speelden.

Maar voor mij is dat geen punt. Spannende film.

Goeie film.