• 11.225 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Joseph Losey en Leslie Norman

Met onder meer: Dean Jagger, Edward Chapman en Leo McKern

Gesproken taal: Engels

Plot X: The Unknown

"It rises from 2000 miles below the earth to melt everything in its path!"

Het Britse leger houdt een oefening op een afgelegen Schots eiland, maar de soldaten hebben door dat er nog iets in hun buurt rondloopt. Spoedig worden ze aangevallen door een soort radioactief monster dat kort daarna ook een klein Schots dorpje onveilig begint te maken.

Dr. Adam Royston

Lt. Bannerman

Pvt. Lansing

avatar van Querelle

Querelle

Science Fiction met een grote F, maar Hammer maakt weer succesvol gebruik van de formule. De film is spannend, heeft tempo en heeft Dean Jagger en Leo McKern. Goed genoeg dus.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Dokter Adam Royston, een wakkere geleerde, doet bepaalde experimenten met radiogolven om radioactiviteit te neutraliseren. In een nabijgelegen Schotse testbasis wordt een soldaat verbrand door een ongeziene bron van die gevaarlijke straling. Wanneer nog andere slachtoffers vallen komt hij erachter dat de mysterieuze doder wel eens onaards zou kunnen zijn. Uiteindelijk moet hij met behulp van een compleet regiment de wereld proberen te behoeden voor een verschrikkelijke buitenaardse dreiging.

De film is duidelijk geïnspireerd op "The Quatermass Experiment" en sommige andere Amerikaanse SF uit de jaren 50, maar heeft zeker zijn kwaliteiten. De spanning wordt effectief opgebouwd, er is ook een dreigende soundtrack van James Bernard en ondanks het low budget werd er het maximum uit gehaald. Goede film.

Jaren geleden heb ik de regio 1 DVD van Anchor Bay aangeschaft, die deel uitmaakte van de Hammer Collection. Ik kreeg een gave print voorgeschoteld, fullscreen en in zwart-wit.

Ondertussen verscheen hij ook op DVD regio 0 in Groot-Brittannnië (DD Home Entertainment), met een audio-commentaar van scenarist Jimmy Sangster.

Tot slot:

Je kan de film nu bekijken op Youtube:

YouTube - X The Unknown (1956)

Natuurlijk moet je wel van ouderwetse science-fiction en horror houden om ervan te kunnen genieten.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Zoals zo vaak bij oude sci-fi horrors is de poster angstaanjagender dan de film zelf. Het laat zich blijkbaar inspireren op de Quatermass Experiment al is de oorsprong van het monster hier ongekend en met behulp van radioactiviteit gevormd. De film is zeker boeiender en beter uitgewerkt dan Quatermass, maar ik zou het zeker geen goede noemen. Mysterieus in het begin, maar helaas weinig karakterontwikkeling, geen echte personages die de film dragen, een hoop wetenschappelijk gepalaver tussen de weinig interessante momenten door. De interessante momenten zijn wanneer er moorden (weinig maar wel 1 vrij grafische) gebeuren en wanneer het monster dat mij wel erg aan the blob deed denken daadwerkelijk in beeld komt (na 50 minuten of zo). De speciale effecten om het monster te doen bewegen zijn goed, er gaat zeker dreiging van uit. Helaas is het enkel gevaarlijk als het niet in beeld is. Bovendien geen enkele vrouw in de hoofdrol, zelfs geen damsel in distress

avatar van arno74

arno74

Sfeervolle en redelijk low budget scifihorror. Tijdens een militaire oefening bij het zoeken naar mijnen wordt op het oefenterrein een mysterieuze ondergrondse energiebron ontdekt. Ik heb deze vooral als een Sci-Fi uit de jaren '50 bekeken en als zodanig is het heel genietbaar. Acteerwerk is heel degelijk en de sfeer zit er goed in. De 'kills' gebeuren grotendeels buitenbeeld al zijn er wel enkele soort van gore-scenes die bijzonder goed zijn gelukt. Ik vond het een prima filmpje en hier op MM toch wel een beetje ondergewaardeerd. Ruim 3*

avatar van as

as

Eigenlijk in alles een Quatermass verfilming. Alleen trok schrijver Nigel Kneale zich terug uit de productie en werd Prof. Bernard Quatermass: Dr. Adam Royston. Zo kan het vergaan. Toch hebben beide films van Val Guest (The Quatermass Xperiment en Quatermass 2 ) een pak meer sfeer en de betere executie.

Gelukkig is deze X: the unknown een niet al te lange zit. Daarnaast zitten er een paar geweldige creepy smelt scene's in (ala The Blob, die pas 2 jaar daarna werd gemaakt) Die hakken er nog best aardig in. Geen classic maar vermakelijk is het zeker.

avatar van wihu61

wihu61

Een hoop "science" bla bla en iets a la "the blob". Niet echt de moeite waard vond ik.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Na het succesvolle The Quatermass Experiment ging men bij Hammer op zoek naar een vervolg. Wegens onmin met de schrijver van die film moest men het geweer van schouder veranderen. Zo werd deze X the Unknown geen sequel maar een science fiction werk met eigen smoel. De insteek was relatief origineel voor die tijd. Terwijl vele monsters outer space kwamen, zochten de makers van de film het uit onder het aardoppervlak. Interessant om weten dat deze film eveneens de Amerikaanse classic The Blob voorafgaat en misschien tot inspiratie heeft gediend. In elk geval vind ik dit een zeer genietbare film. De suspense is goed opgebouwd en met een beperkt budget weet men er toch het maximum uit te halen. De gore is prima uitgewerkt en in beeld gebracht. Het zijn enkele flitsen maar toch de peper en zout van de film. De muziek is zo goed als je van James Bernard mag verwachten. De acteerprestaties zijn wat ze moeten zijn. De Schotse locatie en tongval geeft een heerlijke meerwaarde. Mooi voor de liefhebbers van dit soort werk.