Um Filme Falado (2003)

Frankrijk / Italië / Portugal
Drama / Komedie

geregisseerd door Manoel de Oliveira
met Catherine Deneuve, John Malkovich en Leonor Silveira

Rosa Maria, een jonge geschiedenis docente begint met haar dochter Maria Joana aan een cruise-tocht vanaf de Middellandse Zee naar Bombay in India, alwaar zij haar echtgenoot zullen ontmoeten. Deze pleziertocht geeft Rosa Maria de gelegenheid om de plaatsen te leren kennen waarover ze praat in haar lessen, maar die zijzelf nog niet eerder bezocht had.

avatar van manic
Redelijk originele film. Bevat veel dialogen die helaas niet altijd even goed geacteerd of gemonteerd zijn. Met name het meisje en de vrouw uit Italië (Stefania Sandrelli) acteren matig. Er zijn momenten waarop je de regisseur bijna hoort roepen "``eèèèn aktie!". Malkovich acteert zoals hij altijd doet. Soort van eigenaardig.
de film is vooral leuk omdat je even snel een trip langs bezienswaardigheden maakt met een gids.
Er is niet zoveel over 't verhaal te vertellen zonder iets weg te geven. Een film die je gewoon moet kijken zonder bij na te denken.
Tip: geen recensies lezen!

avatar van Querelle
manic schreef:
Tip: geen recensies lezen!

Inderdaad omdat een spoiler wellicht dodelijk is bij deze film.

Film heeft een scherpe opbouw. Eerste drie kwartier zit in elkaar als een geschiedenis lesje voor kinderen en bejaarden die samen met een gids naar ouwe gebouwen aan het kijken zijn. Vervolgens komt er gelukkig een de Oliveira waardig midden stuk met prachtige acteurs en actrices die weer vlotte geanimeerde gesprekken voeren vol vleierijen en theorietjes over de beschaving, de mens en natuurlijk over taal. Tenslotte laat de Oliveira al het voorgaande terugkomen op een vrij onverwachte manier. Zijn beslissing om het zo te doen is een zeer krachtig statement, maar het is ook wel heel erg kort door de bocht hier.

Even doorbijten dus in het begin en de wenkbrouwen fronsen aan het eind. Maar voor de rest is deze film best goed.

avatar van McSavah
Schuddebuiken van het lachen om een terroristische aanslag. Bravo senhor de Oliveira. Echt een totaal bezopen eind. Deze pratende film neemt wel een nogal dubieuze houding ten aanzien van moslims aan, inclusief een bekrachtiging van de mythe over de brand van de bibliotheek van Alexandrië. Maar nu ik er zo over nadenk, zal ook dat wel onderdeel zijn van de ironische toon.