Les Maudits (1947)

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door René Clément
met Henri Vidal, Jo Dest en Michel Auclair

Vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog gaat een groep fascisten en collaborateurs van diverse nationaliteiten aan boord van een onderzeeër om naar Zuid-Amerika te vluchten. Bij de Franse kust noodzaakt de verwonding van één van hen de ontvoering van een Franse arts. De dokter begrijpt dat hij uiteindelijk zal worden gedood en begint een kat-en-muis-spelletje te spelen met zijn ontvoerders om te overleven.

Wat zie ik? Heeft U96 deze film nog niet gezien?

hmm...vreemd.Hoe dan ook:wie Das Boot als maatstaf neemt zal door deze film allicht teleurgesteld worden,al hebben de makers hier wel degelijk de moeite genomen om een u-boot na te bouwen.Maar vergeleken bij de U-96 doet hij bijna cosy aan.
Dat geldt minder voor de crew,trouwens, bestaande uit niet overdreven symathieke mensen.Geen begrip voor de baddies,begrijpelijk zo vlak na de oorlog.
Je zou dit verder ook niet als een actiefilm moeten zien maar eerder als een Hitchcockiaanse spionage thriller,die uitdrukkelijk als een noir is opgebouwd:in het begin zien we de held verdwaasd op zijn bed liggen en hij vraagt zich af wat er de afgelopen tijd met hem gebeurd is,vervolgens begint de flashback die verder de hele film in beslag neemt met de held als voice over.
Moderne kijkers zullen zich storen aan het feit dat de actiescénes op zee zijn aangevuld met stock footage,wat nogal koddig overkomt.
Ik noemde de film net Hitchcockiaans, maar ik zou net zo goed kunnen zeggen dat Hitchcock Clementiaans was.Het is namelijk zonneklaar dat dit werk de inspiratie heeft geleverd voor de beroemdste moord uit de filmgeschiedenis ( ik refereer natuurlijk aan psycho). Kijk naar de moordscéne hier en oordeelt u zelf.
Overigens kunnen "romantici" die zich niet storen aan een politiek incorrecte weergave van gays in film hier hun roze hartje ophalen: de SS überbaddie is een ontzettende nicht die zijn (letterlijk) whipping boy mee aan boord heeft genomen, die hij dan ook regelmatig bewerkt
Het acteerwerk is verder matig,al spreken de baddies onderling gelukkig gewoon Duits, met Frans als diplomatieke lingua franca.