Rukajärven Tie (1999)

Finland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Olli Saarela
met Peter Franzén, Irina Björklund en Kari Heiskanen

In de zomer van 1941 zijn Finse troepen gemobiliseerd aan de Russische grens. Luitenant Eero Perkola is de Finse commandant die totaal onverschillig is geraakt tijdens een verkenningsmissie.

Dit interessante, nuchtere, tragische, spannende, ontroerende, harde, trage en mooi gefilmde wraakverhaal is een solide productie en biedt bovendien goede achtergrondinformatie. Jammer is dat je bij de gevechtsscènes het overzicht verliest en het einde is wat te veel van het goede.

avatar van RuudC
Na Talvisota kan ik de Finnen wel nageven dat best oorlogsfilms kunnen maken. Rukajärven Tie
is wel een maatje kleiner dan Talvisota. Dat is sowieso de nadeel die je hebt wanneer je wilt opboksen tegen een film die over een bijna legendarische strijd gaat. Rukajärven Tie gaat over de voorbereidingen die de Finnen troffen om de Sovjet-Unie aan te vallen. In soort Tour of Duty meets Finland trekt een peleton erop uit om Russische stellingen te observeren. Gedurende de missie gebeurt er relatief weinig, al blijft het een vrij tragisch verhaal van een stel mensen die eigenlijk weinig zin in de oorlog hebben. Wat dat betreft is het wel interessant om te zien hoe ze steeds harder worden na berichtgevingen en de gruwelijke dingen die ze onderweg zien. Het maakt de film over de hele lijn redelijk interessant. De verwachte finale komt wel, maar dit rambo-einde is zowel bizar als lollig, maar past eigenlijk helemaal niet in de film. Als er iets gaafs aangehaald moet worden, dan wil ik wel zeggen dat korporaal Saarinen absoluut een held is.