The Reluctant Dragon (1941)

Animatie / Familie

geregisseerd door Alfred L. Werker en Hamilton Luske
met Robert Benchley, en de stemmen van Clarence Nash en Barnett Parker

Robert Benchley gaat op bezoek bij Disneystudios en wil proberen om Walt het verhaal van The Reluctant Dragon te verkopen. Benchley is ervan overtuigd dat het verhaal geschikt is voor een animatiefilm, maar voordat hij Walt daadwerkelijk kan ontmoeten, neemt een overenthousiaste gids hem mee voor een rondleiding door de filmstudios.

De stukken met Benchley (die de afzonderlijke stukken aan elkaar moeten knopen) zijn nogal flauw en vervelend, maar de cartoons en demonstraties (die echter weinig met de realiteit te maken hebben) an sich zijn best leuk. 3 *

Leuke film met zowel animatie als echte stukken film. Best wel aangenaam om achter de schermen van de Disney Studios te zijn en bijvoorbeeld de man achter Donald Duck te ontmoeten

Leuk Kijkje in de Disney Studios, interessant om te zien hoe ze die oude tekenfilms maken. Animatie zijn leuk, geinige clipjes. Prima film/docu. Als je van animatie houd een must see. Het verhaal van Benchley si wat kinderlijk maar het is ook disney.

Wel leuk.

Maar even serieus, laat het docu gedeelte er maar een af. Benchley regelt zo aan de poort maar even een afspraakje met Walt, mag overal binnenlopen en wordt ook nog eens met open armen verwelkomd.

Maar ook de demotjes zelf kloppen niet. In het stukje met Bambi viel het mij het duidelijkst op. Je ziet dat ze een cell van Bambi over een achtergrond leggen, maar in het resultaat heb je plot toch achtergrondelementen (zoals het gras) die voor Bambi uitkomen.

Niet dat het zoveel uitmaakt, het is eigenlijk gewoon een semi-promofilmpje voor Disney, maar wel grappig uitgewerkt. Een simpele kijk achter de schermen die een klein beetje prijsgeeft van de manier waarop een tekenfilm gemaakt wordt.

Afgewisseld met een paar korte Disney animaties tussendoor. Jammer genoeg was het stukje met de draak dan wel nog het minst boeiend.

Best vermakelijk, maar redelijk eenvoudig, en hopelijk zijn er niet teveel mensen die het "docu" gedeelte serieus nemen.