Black Moon (1975)

Frankrijk / West-Duitsland
Fantasy / Drama

geregisseerd door Louis Malle
met Cathryn Harrison, Therese Giehse en Joe Dallesandro

Een jong meisje genaamd Lily probeert te ontsnappen uit een onverzoenlijke oorlog tussen mannen en vrouwen. Onderweg overrijdt ze een das en haar schuldgevoel leidt tot een bizarre confrontatie tussen de dierenwereld en haar eigen seksualiteit. Na een curieuze ontmoeting met een eenhoorn belandt ze in een verlaten huis waarin een oude, aan het bed gekluisterde vrouw woont met een rat - waarmee ze kan communiceren. Verder wonen er ook nog een broer en zus die erg op elkaar lijken en beide Lily heten en een tiental naakte kinderen. Het wordt allemaal nog vreemder als de eenhoorn, die Lily nogmaals ontmoet, haar vertelt dat de oude vrouw niet bestaat in de realiteit.

Wat een zeer vreemd verhaal.

EmDee schreef:

Wat een zeer vreemd verhaal.
Mee eens, rare plot.

kappeuter (moderator)
Misschien een te letterlijke vertaling van een synopsis uit een andere taal?

Was lastig om een synopsis te vinden, dit is een combinatie uit verschillende bronnen - schijnt een zeer bizar en redelijk plotloze film te zijn. Als iemand anders een goede synopsis kan vinden, graag.

Hehe, wat een verhaal.

avatar van stephan73
In het boekje dat bij de DVD van Ascenseur Pour L'Echafaud zit staat dat deze film in 2006 in Nederland & België wordt uitgebracht!!

avatar van brucecampbell
Is deze ondertussen al uitgebracht?

avatar van Mug
Mug
Tja, wat zal ik zeggen. Laat ik beginnen met wat achtergrondinformatie.

Regisseur Louis Malle oogstte eind jaren 50 + in de jaren 60 veel lof, met als bekende hoogtepunten Ascenseur pour l'échafaud en Les Amants. En de vrolijke kinderfilm Zazie dans le metro.

In de jaren 70 ging hij verder met 'kinderen', maar dan op een andere manier. Zo gaat Le Souffle au Coeur over een 14-jarige jongen die een incesteuze relatie start met zijn moeder. In Lacombe Lucien is de held van het verhaal een jongen met fascistische denkbeelden. En het kan allemaal misschien nog erger in Pretty Baby waar de destijds 12-jarige Brooke Shields enige handelingen doet in een bordeel. De voorloper is wellicht deze film, Black Moon, aangezien de 15-jarige hoofdrolspeelster (incl. jeugdpuistjes) haar borsten toont aan de kijker. De seksuele ontplooiing van tieners werd een belangrijk thema in de films van Malle.

Wellicht aangezien de borsten van Cathryn Harrison 'schandalig' waren en dat Black Moon verre van toegankelijk is, werd de film een gigantische flop. Gisternacht wist ARTE toch in haar donderdagnacht cultprogramma 'TRASH' deze film te vertonen. Niet alleen de borsten behoren tot curieuze vraagtekens, ook Joe Dallesandro is bekend door zijn werkzaamheden in de films van Andy Warhol (en als coverboy op het album van The Smiths - The Smiths). En de eenhoorn is niet een sprookjesachtig glanzend wit paard, maar een moddervette Shetland-pony.

En dat is niet alles, want dit klinkt nu als uitermate b-film-achtig, shockeren om te shockeren, etc. etc. De Duitse actrice Therese Giehse die de oude vrouw speelt heeft in heel wat bekende Duitse flicks gespeeld, ook de prachtige Alexandra Stewart speelde in grote produkties (o.a. Truffauts La Nuit Americaine), maar haar carriere nam na deze film even een onverwachte wending (een Emmanuelle film, jaja).

En dan hebben we de belangrijkste naam nog niet genoemd. De film werd door niemand minder dan Sven Nykvist gedraaid, inderdaad, de cameraman die het gros van Ingmar Bergmans films omtoverde tot visuele parels. Hij flikt z'n trucje opnieuw met Black Moon.

Een andere interessante naam is co-scriptschrijfster Joyce Buñuel, de schoondochter van (u raadt het al) Luis Buñuel. Zij moet ongetwijfeld geinspireerd zijn geweest door L'Âge d'Or, aangezien in beide films een merkwaardige scene voortvloeit terwijl er een stuk gespeeld wordt uit Richard Wagners Tristan and Isolde.

Inhoudelijk is Black Moon los zand, losse vergelijkingen naar het ontluiken van de vrouwelijke seksualiteit. En dat breekt de film, het is her en der 'too bloody obvious' en dan weer wereldvreemd. Lust voor het oog en voor het oor (hoe klinkt een voortbewegende duizendpoot, anyone?), maar een mannelijk orgasme mijnerzijde bleef uit 'helaas'. Experimenteel met hier en daar schoonheidsfoutjes. Het bekijken meer dan waard, 3,5*. Iemand meer nieuws over de mogelijke dvd-release waar stephan73 over repte?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De DVD komt in de tweede, nog te verschijnen, Louis Malle-box van Lumiere en is een van de twee films (de andere is Le Fue Follet) daarin die niet los te koop zullen zijn. De datum is nog niet bekend en de box is al enkele malen uitgesteld.

De eerder verschenen DVD's van Atlantic City, Lacombe Lucien en Le Souffle ou Couer komen ook in deze box.

avatar van Mochizuki Rokuro
El Ninjo schreef:

Film afgelopen week gezien en de synopsis klopt. Zo springerig en onduidelijk is de film zelf ook.

Een ongelofelijk product van zijn tijd en daarom erg stoffig geworden. De 'Alice' formule is toch ook wel eens uitgewerkt. De hoofdrolspeelster (dochter van Rex Harrison) is slecht nagesynchroniseerd en zo irriteren er meer dingen.

Grappig om te merken dat meer Nouveel vague boegbeelden vanaf de jaren 70 meer gingen experimenteren: Godard, zo ook Louis Malle.

And Now for Something Completely Different... moet Louis Malle gedacht hebben. Cathryn Harrison (dochter van Rex) rijdt met haar auto door het Franse platteland in wat lijkt de nabije toekomst en komt een aantal verzetsstrijders tegen die het op vrouwen gemunt hebben. Een soort burgeroorlog tussen de sexen of zo. Ze slaat op de vlucht en komt dan op een landgoed terecht waar een hallucinant avontuur begint. Joe Dallesandro dwarrelt er rond en zingt opera terwijl hij wat tuiniert, een pratende eenhoorn speelt verstoppertje, varkens verschijnen op de gekste plekken en we krijgen een borstvoeding te zien waar Takashi Miike vast zijn vingers bij aflikt. An apocalyptic Alice in Wonderland! is de tagline en ontluikende sexualiteit schijnt een belangrijke rol te spelen maar kan niet zeggen dat die boodschap helemaal overkwam. Hoe dan ook wel een bijzondere film die je eerder van iemand als Borowczyk of Jodorowsky zou verwachten dan van Louis Malle. Sven Nykvist, de vaste cameraman van Ingmar Bergman zorgt voor de mooie plaatjes en de schoondochter van Luis Bunuel heeft er ook nog aan meegewerkt, misschien dat zij nog wat heeft bijgedragen aan het bijzondere magisch-realistische sfeertje.

avatar van Baggerman
Wat een rare film! Geen touw aan vast te knopen en niet mijn ding.

Echt Nouvelle Vague, maar dan gespeld: nouvelle VAAG! Hoe je hier inderdaad een synopsis van moet schrijven?

Wel af en toe mooie beelden, zoals het beginshot met een das die op de autoweg rondscharrelt. En de kat op de piano.

Krap 3*.

avatar van wendyvortex
Louis Malle distilleerde deze film uit zijn dromen.
Vreemd dus dat we een vrouwelijke hoofdrolspeelster hebben.
Om de hele bedoeling te doorgronden zul je dan ook zo'n droom-uitleg-boek in de buurt moeten hebben.
Maar goed daar heb ik verder dan nog maling aan.
Grote vraag is of je anderhalf uur geboeid naar deze film kan kijken.
Jazeker, behoorlijk gebioligeerd zelfs.
De Tristan & Isolde-scene trekt de film tenslotte helemaal naar de meesterwerkstatus.
2 jaar later maakte Claude Chabrol een enigszins vergelijkbaar meesterwerkje met Alice Ou La Derniere Fugue en ook Jacques Rivette zat regelmatig in dit soort vreemde droomwerelden.
Ik ben dol op dit soort buiten de normale verhaallijn tredende films.

avatar van Baggerman
Misschien zijn de films van Fernando Arrabal, Alejandro Jodorowsky, Frantisek Vlácil en Juraj Jakubisko wat voor je?

avatar van wendyvortex
Jodorowsky ken ik.
De overigen gaan we maar eens naar op zoek.

Dankjewel!

avatar van VanRippestein
Baggerman schreef:
Wat een rare film! Geen touw aan vast te knopen en niet mijn ding.

Krap 3*.

Nouvelle Vague bestond niet meer in 1975...

avatar van goongumpa
Een surrealistische, bezwerende, zeer raadselachtige fabel zoals er wel meer in de jaren ’70 gemaakt werden (ik dacht meteen aan 3 Women). Een product van zijn tijd, maar ook een tijdloze vertelling.
Om alle symboliek te begrijpen zou je met lectuur over freud en dromen naar deze film kunnen gaan kijken, maar ik laat me liever gewoon meevoeren in die hypnotiserende , prachtig vormgegeven droomwereld.
De hoofdlijnen: een puberend (en dus ook sexueel ontluikend) meisje voelt zich geïsoleerd omdat ze zich bevindt tussen kind en volwassene. Ze is te oud om een kind te zijn, maar wil absoluut niet meedoen aan de oorlog tussen man en vrouw. Eigenlijk voelt ze zich enkel thuis tussen de dieren (insecten, slangen en vooral een potsierlijke eenhoorn)... of zoiets.
Ik vond het een prachtige film , die het gevoel van een droom heel erg benadert. De unieke sfeer greep me meteen en liet me niet meer los… eigenlijk wel geniaal.

Ik ben doorgaans een liefhebber van de films van Louis Malle, die er niet voor terugdeinst onconventionele onderwerpen aan te pakken. Maar wat hem bezield heeft om deze film te maken, ontgaat mij ten enen male. Het is een surrealistisch verhaal waaraan geen touw vast te knopen is. Nou heb je dat wel meer met dat genre, maar in dit geval kon ik de symboliek en metaforen op geen enkele wijze thuisbrengen. Zonde van mijn tijd dus.

avatar van niethie
Absoluut een schoolvoorbeeld van een surrealistische film (mensen die een betekenis zoeken bij dat woord moeten dit dan ook maar eens gaan opzoeken) Tegelijk laat het ook goed zien hoe snel je binnen dat genre de mist mee in kunt gaan zonder dat je meteen doorhebt hoe hoogdravend je op je publiek overkomt. Het was mijn eerste maar als Malle de lijn vanuit het eerste half uur door had gezet was ik instant fan geweest, helaas vind hij het nodig om zichzelf vooral in de slaapkamer met die oma (was dat humor?) tot in den treure te herhalen en zo wist ik in mijn loomgeslagen staat enkel nog de piano/opera-scene op waarde te schatten. Toch is het een bijzondere film waar je niet 1,2,3 vat op kunt krijgen en die te uniek is om hem een voldoende te misgunnen. Gelukkig is er nog genoeg in Malle's verdere oevre om naar uit te zien. Naar ik begrijp is dit niet geheel representatief voor de rest? (3*)

avatar van Vinokourov
Een zeer vreemde droom van ruim anderhalf, zo kun je Black Moon het best omschrijven. Er gebeuren allerlei onlogische dingen rond vier personen: drie hoofdpersonen die Lily heten en een bedlegerige oma, die nog borstvoeding nodig heeft en communiceert met een rat in een of andere rattentaal. Ook veel andere dieren spelen een rol in deze film, waarbij een kruising tussen een pony en een eenhoorn de meeste aandacht weet te trekken.

Hoe dan ook het is een raar uitstapje van Louis Malle, die bekend is van toppers zoals Au revoir les enfants of Ascenseur pour l'échafaud. Het begon wel grappig en oke allemaal, maar gaandeweg kijk je naar een stompzinnig en saai gebeuren vol bizarriteiten, dat prima past in het rijtje Auch Zwergen haben klein angefangen, El topo en voor de fijnproevers Vase de Noces alias The Pig Fucking Movie. Zo, ik heb weer genoeg tips gegeven.