Terug naar Oegstgeest (1987)

Nederland

geregisseerd door Theo van Gogh
met Tom Jansen, Geert de Jong en Cas Enklaar

Terug in Oegstgeest, gezeten aan het sterfbed van zijn vader, probeert Jan herinneringen op te halen wat er allemaal in zijn leven is gebeurd. Door een opeenstapeling van meer of minder bizarre gebeurtenissen en anekdotes uit de jaren dertig en veertig, probeert Jan de legpuzzel van zijn verleden compleet te krijgen.

Het boek is in ieder geval een meesterwerk.

Wil deze film ooit nog zien.

avatar van Yekezzez
Diesel schreef:

Het boek is in ieder geval een meesterwerk.

Literatuur ok. Maar met de titel meesterwerk wordt dit boek toch echt overschat...

Diesel schreef:

Het boek is in ieder geval een meesterwerk.

Wil deze film ooit nog zien.

Ik heb hem laatst voor 1 euro op de kop getikt nadat ik een berichtje had geplaatst op marktplaats.nl. De film is redelijk, maar niet zo goed als de verfilmingen van Turks Fruit en Brandende liefde. 2.5*

Ik had deze film op een 2,5* staan. De film liet bij mij een rare indruk achter. Ik vond er eerst weinig aan, maar toch had ik het gevoel dat ik hem nog eens moest zien. Misschien om hem beter te begrijpen. Dat heb ik dan ook gedaan. Bij mij vielen nu ook de laatste puzzelstukjes in elkaar, om het maar zo te zeggen.

Wolkers zelf vindt dit zelf de beste verfilming naar een van zijn boeken. 'Elke keer als ik de film kijk, krijg ik tranen in mijn ogen...'

Ik verhoog mijn stem naar 3*.

FisherKing
Nou boek. meesterwerk. Interessant werk dat wel. En de film. Eigenlijk Te lang. 2 sterren blijven staan.

Dvd release op 16-09-2004!
Bron: www.Lapis.to[/url]

Iemand misschien meer info ?

avatar van Flipman
Ik heb het Boek voor school moeten lezen. Ik vond 't wel mooi, nu de Film nog.

robertus65
Weer anderhalf uur verloren aan een zeer vervelende film.

avatar van raymon
Het boek vond ik geweldig, en de film ook!
Hoewel ik het repertoire van Van Gogh nooit van hoog niveau vind vond ik Terug naar Oegstgeest meesterlijk! De sfeer, de snelheid, de manier van denken, de nonchalance van Wolkers heeft Van Gogh perfect begrepen en gemaakt tot een bijzondere film die mij van begin tot eind vast pakte. Misschien speelt bij mij mee dat ik het boek geweldig vond en daarom ook de film. Maar niemand kan ontkennen dat Van Gogh in deze film een eigen wereld heeft gemaakt en dat op een fascinerende manier heeft verwerkt in beeld zoals alleen Wolkers dat kon schrijven in zijn boeken.
4****

avatar van sinterklaas
Heb de boek nog niet gelezen, maar de film is wel goed. Het is eigenlijk biografie van Jan Wolkers en dat vind ik juist het mooie deraan, dat we op zo'n manier wel een beetje kunnen zien hoe Wolkers-jeugd was. Acteerwerk was goed. Aan de settings en de achtergronden van de jaren 30 en 40 is wel wat minder aandacht aan besteed en lijken veel dingen gewoon jaren 80 maar het sfeertje zat er wel goed in.

Ook btw de eerste Theo van Gogh film die ik heb gezien.

Maar voor deze boeiende biografie een 3,5*

avatar van bob de niro
leuk om leen jongewaard weer eens te zien spelen,die vind ik in hoge hakken echte liefde ook geweldig spelen en hier ook!3 ***

avatar van Phantasm
Redelijke film die ik niet weer hoef te zijn, moet je van houden.

avatar van Hollywood-west36
Van Gogh zet een redelijke sfeer neer, de film is echter wel aardig gedateerd, maar zeker niet slecht.

avatar van 93.9
Slecht montagewerk. Lijken wel stel losse sketches. Film loopt gewoon niet. Van Gogh was een prima inteviewer, maar matig regisseur. Hoewel hij het liever andersom had gewild.