Tank Girl (1995)

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Rachel Talalay
met Lori Petty, Ice-T en Naomi Watts

Tank Girl en haar vrienden zijn enkele van de weinige overlevenden van een totaal uitgedroogde Aarde. Het weinige water dat de planeet nog bezit wordt angstvallig bewaakt door de "Water and Power Corporation", die in handen is van de overheid. Tank Girl wil met de hulp van Jet Girl een watertank stelen. Ze worden hierbij op de hielen gezeten door Kesslee, een enge sadist.

avatar van thunderball
Vanmiddag de blu ray zitten kijken.

Ik heb een soort van haat-liefde verhouding met deze film.
Eigenlijk is het niet best, maar op de één of andere manier wordt ik er toch steeds weer toe aangetrokken hem aan te schaffen: eerst in de jaren '90 op video, in de jaren '00 op dvd en nu -na jaren 'm uit het oog te zijn verloren- kwam ik de blu ray tegen op Amazon en heb 'm meteen besteld.

Tuurlijk is het allemaal niet geweldig, maar het is vooral hoofdrolspeelster Petty die in haar eentje de film redt door haar geweldige persoonlijkheid en maffe soort van charisma en acteren.
Ze beheerst en domineert de film volledig en dankzij haar is het toch het bekijken waard.
De rest van de cast doet er eigenlijk niet toe:
McDowell speelt voor de zoveelste maal de schurk en doet dat op de automatische piloot, Watts was nog niet de bekende, ervaren actrice en valt nauwelijks op en Ice-T en metgezellen zien er belachelijk uit als soort van kangoeroe-achtigen.

Het plot en de actie zijn allemaal op B-film niveau en het wordt wat opgeleukt met stukjes tekenfilm (werkt tevens om plotgaten en scriptproblemen te verdoezelen) en alles lijkt vooral een desperate poging om de film zo camp- en cultachtig te kunnen presenteren, maar uiteraard kun je zoiets niet afdwingen en is het meer wat Hollywood denkt dat hier onder wordt verstaan.

En toch... toch vind ik dit leuk, niet goed, maar het kijkt lekker weg en Petty is gewoon geweldig.

Een dikke zes, ofwel drie sterren.

avatar van zoutzak
Tank Girl (1995) - statistieken

De film is aan een bescheiden maar duidelijke opmars bezig!

avatar van joolstein
Leuke Ambitieuze Mislukte Ramp

Ondanks een veel groter budget was dit een gelikte foute B-film, die zonder ingewikkeld plot of geloofwaardig verhaal toch voor vermaak zorgt. Wat er ook allemaal fout ging in "Tank Girl", gebrek aan ambitie was er zeker niet! Het meest in het oog springende is toch wel zijn uiterlijk.

Naar verluidt was het de studio die niet zo blij was met de film Zodoende waren er scriptwijzigingen en tijdens de montage werd er aardig wat beeldmateriaal uit de film geknipt. Zoveel zelfs dat het noodzakelijk was om de film te voorzien van geanimeerde sequenties. Tja... wat wil je als Amerikanen zich bezig gaan houden met een verfilming van deze gelijknamige Britse cultstripreeks van Alan Martin en Jamie Hewitt die toch best rebels is. Toch doet het de comic-book oorsprong van de film met die tekenfilm-fragmenten beter tot zijn recht komen.

De kritiek op 'Tank Girl' is wel grotendeels gegrond. De scherpe kantjes zijn flink verdwenen. Maar Lori Petty is nog steeds een kick-ass girl! En door de film heen zijn er soms nog wel tekenen van foltering, moord en of een poging tot verkrachting. En Iggy Pop speelt zelfs in een cameo een pedofiel! En het kan nog raarder! Er komt zowaar een musical-versie langs van Cole Porter - Let's Do It.

En dan zijn er nog gereïncarneerde kangoeroe-mannen 'Rippers' genaamd, die zijn ontwikkeld door een fout gelopen DNA-experiment, om Ultieme Soldaten te creëren: die slim zijn, als een gek kunnen springen en een plek hebben om hun granaten te bewaren. De toen nog niet zo bekende Naomi Watts maakt er het beste van, wat helaas ook niet zo heel veel was. Alles wordt afgemaakt met een kekke soundtrack vol jaren negentig spul.

Iedereen die naar de film kijkt, kan absoluut verschillende redenen bedenken waarom het is mislukt. Maar ik denk dat deze ambitieuze mislukking meer amusementswaarde heeft, als honderd middelmatige play-it-safe blockbusters.

Matige film die zich afspeelt in een toekomstige wereld waarin water uiterst schaars is geworden. Het slappe verhaaltje weet nauwelijks te boeien en het geheel wordt ook nogal rommelig gebracht. Een kleurrijke en soms schreeuwerige aankleding (incl de cartoon-gedeeltes). Maar in dit opzicht is Lori Petty prima gecast. Ook een lekkere soundtrack.