The Sign of the Cross (1932)

geregisseerd door Cecil B. DeMille
met Fredric March, Elissa Landi en Charles Laughton

Film over de opkomst en neergang van het Romeinse keizerrijk van Nero en het tegelijkertijd opbloeiende christendom. Na de val van Rome geeft Nero de christenen de schuld. Wanneer zijn hoogste militair Marcus verliefd wordt op een christelijk meisje brengt dit hem in conflict met Nero.

avatar van trebremmit
DeMille pakte het groots aan in deze film, olifanten, tijgers, apen, leeuwen alles komt voorbij. Ook is het een zeer gewaagde film met veel geweld en sex, voor die tijd dan.
Helaas zaten er tussen de spectaculaire scenes ook erg vervelende, met dialogen die niet werkten en een relatie tussen Marcus en het Christelijke meisje waar totaal geen chemie van afspatte.
Maar toch is deze film zeker de moeite waard, mede door het laatste half uur in de arena waar werkelijk alle remmen los gaan.

avatar van Dogie_Hogan
10 mei 2011: DVD release!

avatar van Biosguru
Vooral een beroemde pre-code film. Colbert's scene in het melkbad zou nu nog steeds niet door de keuring komen. En zo zitten er in de laatste scene in de arena nog een aantal zaken die uitzending op tv nu nog op zijn minst lastig zouden maken. Dwerg die gespiest wordt en triomfantelijk boven het hoofd gehouden wordt "the crowd goes mad" om nog maar te zwijgen van die "king kong" scene. Ik moest wel ontzettend lachen om de melkbad scene, die snijdt op een gegeven moment weg naar 2 katjes die zitten te smikkelen van de melk in het bad.

Colbert speelt elke mannelijke tegenspeler zoals gewoonlijk weer compleet van het scherm. Dat is wel erg leuk om te zien. Maar ik ben geen DeMille fan. Cleopatra '34 een vergelijkbare pre-code is veel vlotter en grappiger en voelt veel moderner aan. Deze sleept bij tijd en wijle enorm.

-edit- dus blijkbaar wel DeMille fan, Cleopatra is ook van DeMille