Histoire de Marie et Julien (2003)

Alternatieve titel: The Story of Marie and Julien

Frankrijk / Italië
Drama / Mystery

geregisseerd door Jacques Rivette
met Emmanuelle Béart, Jerzy Radziwilowicz en Anne Brochet

Julien, veertig jaar oud, is een mislukkeling. Hij heeft besloten Mevrouw X, een rijke en jonge dame, te chanteren. Het is gemakkelijk, want hij weet dat zij antiek smokkelt, maar wat hij niet weet, is dat er een link bestaat tussen Mevrouw X en Marie, op wie hij verliefd is...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Heel erg Frans vooral, deze film. Veel relationeel gedoe, vrij veel dialoog, man met jongere sensuele vrouw en een scenario dat speelt met vorm en structuur. En hoewel het misschien niet de ideale eerste Rivette is om te kijken, denk ik wel dat ik een beetje een beeld van 'm als regisseur krijg.

Hoewel het in het begin een typisch relatiedrama lijkt vallen er eigenlijk dan ook al een paar eigenaardigheden op. En gedurende de film krijg je telkens wat meer aanwijzingen dat de film naar iets toewerkt, zodat het moment dat in een grote Amerikaanse film als grote plottwist zou worden neergezet hier eigenlijk erg terloops is en niet bepaald onverwacht komt.

Bepaald geen film waar ik echt wild van wordt, want uiteindelijk is dit mijn smaak niet zo. Ik vind de film vooral te weinig speels voor de scenariostructuur. Maar interessant genoeg om een zondagmiddag aan te besteden. Het kabbelt wel lekker traag voorbij, op het randje van saai vaak, maar net niet erover.

Somber, traag, saai drama met slechts brokstukken van een verhaal. Ik heb begrepen dat deze film bedoeld is als een kwaadaardige, geniepig cultuurstory, vol verwijzingen en metaforen. Gedurende 150 minuten wordt het geduld danig op de proef gesteld onder het mom: "slechts idioten stellen vragen naar de zin van een gebeurtenis". Ik behoor tot deze idioten want is vond het geheel nauwelijks te verdragen.