• 8.226.997 stemmen

Met onder meer: Trond Fausa Aurvåg, Fridtjov Såheim en Reidar Sørensen

Oorspronkelijke taal: Noors

Releasedatum: 2 december 2010

Over Hjem til Jul

In een klein Noors dorpje zijn verschillende mensen op de avond voor Kerst op weg naar huis. Een gescheiden man verkleedt zich als de kerstman om toch zijn kinderen en zijn ex-vrouw te kunnen zien op kerstavond. Een vrouw hoopt wanhopig maar vergeefs dat haar minnaar zijn echtgenote na kerst eindelijk zal verlaten en een protestants jongetje vertelt zijn klasgenootje die moslim is dat zijn familie net als haar familie geen kerst viert zodat hij de avond bij haar kan doorbrengen. Gebaseerd op de bundel met korte verhalen Only Soft Presents under the Tree van Levi Henriksen.

image

avatar van Minotaures

Minotaures

• 1986 stemmen

mooi poster

avatar van Friac

Friac

Mooie kleine film over eenzaamheid en de zoektocht naar menselijke warmte tijdens de kerstdagen. Home for Christmas kan o.a. steunen op enkele grappige, bizarre ideetjes, een warm kleurenpalet en een prachtige soundtrack.

avatar van voskat78

voskat78

Sluit me volledig aan bij Friac zijn commentaar. Hoewel het een beetje aan de vroege kant is om nu al kerst films te kijken, kijk ik toch terug op een geslaagde film die meschien hier en daar en daar voor sommige wat klef aan voelt maar gelukkig nergens de grens overschreid, waardoor het een fijne film is om naar te kijken.

avatar van Sven Vermant

Sven Vermant

Inderdaad een alleraardigste film. Alleen het middendeel viel mij een beetje tegen. Het einde van de film is dan wel weer sterk. Samengevat een dikke 3* neigend naar 3,5*

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20195 berichten

Heel erg scandinavisch. Met veel subtiel lelijkheid op een tragikomische manier. Af en toe hele fraaie miniatuurtjes, zoals de scenes met de trap of de scene waarin de een vrouw haar appartement een beetje gezellig probeert te maken voordat haar minnaar komt.

Het scenario is wat problematisch. De verhalen verschillen nogal qua niveau (zo is het verhaal van de zwerver veel beter dan dat van de dokter en de bevalling) en het geheel mist nogal een punt. Het begin en einde zijn nogal vergezocht in het licht van de rest van de film. Desondanks vind ik deze kaleidoscopische feestdagenfilm vol menselijke tekortkomingen , waarin hard geprobeert wordt terwijl het nooit echt lijkt te lukken met subtiele glimlachjes aangenamer dan iets als Alles Is Liefde, maar of ik me nog veel van deze film zal herinneren als het kerst 2011 is? Ik vrees van niet.

kappeuter (crew films)

Toch wel een bijzondere kerstfilm.

Ditmaal geen zoetsappige of overdreven sentimentele film, maar een tamelijk serieus drama met komische inslag; over liefde, eenzaamheid, ziekte, ouderdom en de dood.

Het is een mozaïekvertelling, waardoor je even aan alle personages en verhaallijntjes bekend moet raken. Als het eenmaal op gang komt zit de film vol diepgang en ontroering. Op het einde valt alles mooi op zijn plaats.

Prachtige contrastrijke beelden van uitgestrekte sneeuwrijke landschappen, met veel donkere schaduwen en sfeervolle belichting.

avatar van Decec

Decec

Een redelijk drama/komediefilm...

Komedie is mijn genre niet...

Prima verhaal...

Mooi Kerstfilm...

Redelijk acteerwerk...

Mooi HD kwaliteit...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

scorsese

Goeie film over een aantal verschillende mensen uit een Noors dorpje tijdens kerstavond. Door de korte speelduur en de verschillende verhaallijntjes gaat het nergens echt de diepte in, maar blijft het wel afwisselend en onderhoudend. Het geheel is nogal somber van toon, dus verwacht geen vrolijke kerstfilm, maar wel een mooie.

avatar van margo1

margo1

Er zit genoeg sfeer in deze Noorse film, mooie beelden van het winters landschap, een geweldige soundtrack en de kerstsfeer in het dorp. De miniatuurtjes gaan wel snel, waardoor het nergens de diepte in gaat. Toch een mooie film, die ontroering opwekt.

avatar van morpheus2000

morpheus2000

Prachtige en erg sfeergevoelige film.

Leuk om te zien hoe de vrouw wraak neemt op haar minnaar door met een exact dezelfde sjaal naast de echtgenote van de minnaar te gaan zitten in de kerk tijdens nachtmis op Kerstavond.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Kostte me even tijd om erin te komen, maar toen kwam het allemaal bij elkaar.

avatar van Reg29

Reg29

Een heerlijke kerstfilm die nooit verveelt,ook voor kersthater is dit een must!

gauke

Voor mij een teleurstellende productie waarin kleine verhalen zaten, met onderwerpen als onenigheden, affaires, gescheiden gezinnen en alcoholisme, waar geen enkel onderling verband te bekennen was, zodat van een mozaïekfilm geen sprake was. Waarschijnlijk was deze film, met een treurige ondertoon, bedoeld als contrast met het gebruikelijke kitsch repertoire van Hollywood, maar daarmee was ie nog niet goed.

avatar van MH040

MH040

gauke schreef:

Hier moet ik me helaas bij aansluiten. Op de hoes van de dvd wordt de vergelijking gemaakt met Love Actually. Nou heb ik die film niet gezien, maar naar mijn weten is dat een komedie en deze Hjem Til Jul is de meest deprimerende kerstfilm die ik ooit heb gezien. De komedie is ver te zoeken. Daarnaast is het inderdaad geen mozaïekfilm, omdat de verhalen niet met elkaar in verband staan. De andere films van Hamer vond ik erg leuk, maar dit was een tegenvaller.

avatar van Movsin

Movsin

Het is niet de tijd van het jaar, maar so what. Wellicht al 10 jaar dat ik nog een film van Bent Hamer zag en al waren er maar twee, ze vielen best in de smaak, net zoals deze "Home for Christmas" trouwens die ons een aantal verhaaltjes opdist die het veel meer hebben over persoonlijke ervaringen van de personages dan op het kerstfeest op zich.

Een beetje drama, een beetje komedie, netjes dooreen gemixt maar waarbij toch een hartverwarmend gevoel de bovenhand haalt op de bitterheid die er ook wel insteekt.

Hamer blijft zijn stijl getrouw met absurde grappigheden. Geen uitbundige humor maar ene die je druppelsgewijs ervaart (de acties van de man die het huis was uitgezet), naast ook tedere melancholie, jeugdige romantiek, hoopgevende toestanden en banale maar pijnlijke gezinsproblematiek.

Aangenaam en vlot filmpje.

avatar van frans123

frans123

Decec schreef:

Een redelijk drama/komediefilm...

Komedie is mijn genre niet...

Prima verhaal...

Mooi Kerstfilm...

Redelijk acteerwerk...

Mooi HD kwaliteit...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Omdat het je genre niet is geef je een onvoldoende..........Maar je schrijft ; prima verhaal, mooie kerstfilm...

avatar van Decec

Decec

frans123 schreef:

kerstfilm...

3 = 6 voldoende, redelijk acteerwerk...

avatar van frans123

frans123

Decec schreef:

3 = 6 voldoende, redelijk acteerwerk...

Liefje , er staat 2,5* bij je reactie dus 5.