Familie (2001)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Willem van de Sande Bakhuyzen
met Bram van der Vlugt, Petra Laseur en Anneke Blok

Film over het wel en wee van een familie, waarvan moeder Els sinds twee jaar weet dat ze kanker heeft. Er resten haar nog enkele maanden. Om nog een keer 'leuk' samen te zijn organiseert vader Jan een laatste familiereünie in Oostenrijk. Met tegenzin begeven hun kinderen, de maatschappelijk geslaagde zoon Nico met zijn kwebbelige vrouw Sandra en de zweverige dochter Bibi met haar als schrijver mislukte echtgenoot Von, zich richting een chalet in het besneeuwde Tirol. Terwijl de spanningen tussen Sandra en Nico in de auto al oplopen slaat dit sfeertje in het chalet al snel over op de rest van de familie, waarbij alle demonen uit het verleden uit de kast worden getrokken. In een dronken bui zorgt Nico ervoor dat de situatie escaleert. Terwijl iedereen met elkaar in de clinch ligt, zorgt moeder Els voor een verrassing.

Laten we het houden op een verschil van mening. Ik vind die moeder een akelig mens, sorry dat ik het zeg. En Bibi werkte me op de zenuwen.

En van der Vlugt was magnifiek, heerlijke droge opmerkingen als 'dit was helemaal niet de bedoeling'. Hoe alle opgekropte woede er in een keer uitkomt, ik vond hem pakkender dan Festen. In tijden niet zo gelachen bij een film.

avatar van narva77
Ik vond met name die beschonken broers erg vermakelijk!

Mooiste scene m.i moeder die omgekeerd achterop de sneeuwscooter zit en het uitschreeuwt terwijl niemand het ziet of hoort (vanwege de herrie van de scooter)

FisherKing
Dramatisch meesterwerk. Vele goede rollen. Had best wel een leuke waardering kunnen krijgen. Leek iig hele lange tijd af te stevenen op een 4,5 of zelfs een 5 totdat.... (very big Script-error)

Een lawine in een landschap dat als limburgs heuvellandschap oogt. Te zielig voor woorden, Zelden zo'n fout in een film gezien. Zo'n fout maken, is dat normaal ? Kijken er geen andere experts naar een script ?

en eerlijk gezegd ben ik er ook best wel triest onder. kleine 3 sterren daardoor.

Erg jammer.

narva77 schreef:

Ik vond met name die beschonken broers erg vermakelijk!
Was toch broer en schoonbroer ?

kappeuter schreef:

Ja dat sowieso. Wel een echt einde verzinnen dan.

FisherKing schreef:

Wel degelijk op locatie opgenomen in Oostenrijk.
Het is inderdaad een wat gemakkelijk/abrupt einde, dat ben ik met je eens. Maar om daar nou 2 volle sterren van je eindoordeel voor af te halen ?? Zo belangrijk is 't einde ook weer niet imho.

kappeuter schreef:

Wel degelijk op locatie opgenomen in Oostenrijk.

Ken Oostenrijk vrij goed, maar het was dus in het vlakke gedeelte (goed te zien tijdens de aankomst scenes). Wellicht 2 sterren aftrek wat te streng. Ik maak er 3,5 van. (vind overigens een goed einde wel belangrijk)

FisherKing schreef:

(vind overigens een goed einde wel belangrijk)

Vind ik ook hoor, maar als het wat tegenvalt, stap ik er, als het kan, er overheen. Bij films waarbij heel lang naar het einde toegewerkt wordt, en waarbij het einde dan een anti-climax blijkt, heb ik er veel meer moeite mee.

avatar van titan

Ik snap je redenatie wel, maar als je nooit in Oostenrijk was geweest was het je misschien niet eens opgevallen en had je de film gewoon 5* gegeven.

titan schreef:

ehm.. misschien de discussie niet echt goed gevolgt ? Aftrek was voor het slechte einde.

FisherKing schreef:

Wel degelijk op locatie in de Alpen opgenomen FK...

narva77 schreef:

Wel degelijk op locatie in de Alpen opgenomen FK...

Ik geloof graag dat ie in Oostenrijk is opgenomen. Maar niet in het hooggebergte.

avatar van narva77
Oke, dan is het goed. Maar in mijn herinnering waren er heuvels of zelfs bergen, dus waarom zou een lawine daar niet kunnen plaatsvinden?

FisherKing
Omdat er bij heuvels in de situatie getoond geen lawine's kunnen voorkomen. Situatie is stabiel, het sneeuwt er niet eens. Lawine's doen zich voor in het hooggebergte (lees meer dan 2000 meter hoog) bij stijgende temperaturen en bij druk van sneeuwmassa's. Noodzaak voor een goede lawine zijn steile (soms loodrecht) hellingen. Wat er van heuvels afkomt leidt zelden meer dan tot een volwassen sneeuwpop.

Overigens geef ik 3,5 voor dit meeslepende drama. (en het begin van de film dat ik erg goed vond) met als enige bezwaar het onafgewerkte, onlogische einde.

Hele zware kost, maar wat een schitterende film. Goede chemie tussen de acteurs en keiharde dialogen. Voor een Nederlandse film is dit echt een topper!

movie-freak schreef:

Hele zware kost,

Zwaar? Dit??? HEEL zwaar zelfs????

Diesel
Aardige drama met een paar hele mooie, sfeervolle scènes met vooral ook erg passend muziek. Deze film bevat perfecte combinaties van beeld en muziek (à la Karakter) moet ik zeggen. Toch kon de film me op sommige momenten niet boeien en werd het soms allemaal wat te langdradig maar mededankzij het perfecte einde geef ik Familie toch 3 dikke sterren.

Diesel schreef:
Aardige drama met een paar hele mooie, sfeervolle scènes met vooral ook erg passend muziek. Deze film bevat perfecte combinaties van beeld en muziek (à la Karakter) moet ik zeggen..

à la Karakter?

Diesel
Yup, prachtige beelden à-la-Karakter.

neo (crew)
Hmm de link tussen Paleis en Merkies zijn score zie ik even niet, ook niet tussen score en beelden van beiden films....

Diesel
In beide films worden sfeervolle beelden prachtig ondersteund door muziek. Wat begijp je niet neo..?

Diesel schreef:

Yup, prachtige beelden à-la-Karakter.

Strange. Absoluut niet vergelijkbaar.

FisherKing schreef:

Strange. Absoluut niet vergelijkbaar.
Waarom niet?

FisherKing
Omdat Willem van de Sande Bakhuyzen geen Mike van Diem heet. En omdat Familie een toneelstuk is... en Karakter dus absoluut niet.

Diesel
In beide films worden sfeervolle beelden prachtig ondersteund door muziek. Dus absoluut wel vergelijkbaar in mijn ogen.

Omdat familie een rauwe realistiche film is op dogmawijze gedraaid en de ander een zeer klassiek gedraaide theatrale film met uiterst zorgvuldige plaatjes. Een beetje of je Festen eruit vind zien als Citizen Kane.

neo schreef:

De scores vind ik nog wel redelijk vergelijkbaar, hoor.

Wouter schreef:
Omdat familie een rauwe realistiche film is op dogmawijze gedraaid en de ander een zeer klassiek gedraaide theatrale film met uiterts zorgvuldige plaatjes.
Karakter ziet er visueel inderdaad veel beter uit dan Familie en een vergelijking is misschien idd wat overdreven. Maar toch kun je er niet omheen dat ook Familie hier en daar wat visueel mooie scènes bevat, wellicht niet vergelijkbaar met Karakter maar toch zeker wel mooi.