La Legge (1959)

Alternatieve titels: The Law | Where the Hot Wind Blows!

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Jules Dassin
met Gina Lollobrigida, Pierre Brasseur en Marcello Mastroianni

Marietta is de bediende van Don Cesare en bovendien de schoonheid van het dorp. In het dorp spelen de mannen 's avonds een gevreesd spel om de macht. Degene die wint mag de anderen zonder tegenspraak vernederen. De rebelse Marietta wordt begeerd door de crimineel Matteo, die Don Cesare naar de kroon probeert te steken. Maar zij is zelf verliefd op Enrico, een straatarme ingenieur die in verband met het dempen van een moeras tijdelijk in het dorp verblijft.

Temperamentvolle misdaadkomedie over een zonovergoten dorpje, waar roddels, ontrouw en intriges aan de orde van de dag zijn en alles draait om macht. Die lijkt in handen van een maffiabaas-in-ruste, maar een lokale crimineel (leider van een jeugdbende) is druk doende om aan de poten van diens stoel te zagen. Van lieverlee wordt duidelijk dat in weerwil van al dat gekonkel de macht heimelijk berust bij de fraai gebouwde oogappel van de maffiabaas. Eigenlijk eist het zwierige decolleté van Gina Lollobrigida de hoofdrol voor zich op.
Film heeft wat last van een overdaad aan verhaallijnen, maar is los daarvan best amusant. Niet in de laatste plaats door de indringende aanwezigheid van “La Lollo”, sexier dan ooit.