• 8.296.750 stemmen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ronald Neame

Met onder meer: Albert Finney, Alec Guinness en Edith Evans

Plot Scrooge

"What the Dickens have they done to Scrooge?"

Een muzikale vertelling van 'A Christmas Carol' van Charles Dickens. Albert Finney is Ebenezer Scrooge, een gierige man die niet van kerst houdt. Hij wordt op kerstavond door zijn voormalige partner Jacob Marley (Guinness) bezocht en 's nachts door drie kerstgeesten.

imageimageimageimageimage

Isabel Fezziwig

Ethel Cratchit

avatar van Zoombot

Zoombot

Dickens verhaal op zijn Dickens verfilmt. Eng waar ie eng moet zijn, maar meer dan voldoende vrolijke noten.

avatar van mando

mando

dit is echt een film voor de kerst. mooi verhaal en echt spannend. en wat hem is overkomen dat zouden meer mensen moeten overkomen.ik ga met zoombot mee van mij ook een dik verdiende 4,5.

Sneakerjeans29

Op youtube staat nu een van de 1e Scrooge films op,die je kunt kijken.

avatar van veron35

veron35

slecht acteerwerk maar wel een leuke film. En dat liedje thank you vary muth vind ik ook wel leuk.

Sneakerjeans29

ik geloof dat dit een van de eerste scrooge films in kleur is. Zolang als ik leef heb ik hem maar een keer op tv gezien en das al weer een jaar of 22 geleden.

Reticulated

Deze heb ik heel wat gezien vroeger, blijft leuk om te zien.

avatar van DMDude

DMDude

Dit was de eerste Scrooge-film die ik zag en is wat mij betreft nog steeds de beste. Albert Finney is erg goed als Scrooge.

avatar van FrisoBoei

FrisoBoei

Beste verfilming van het verhaal. We kijken hem elk jaar met kerst.

Leuke liedjes en Albert Finney speelt echt geweldig.

Een super film, geweldig acteer werk.

Als liefhebber kan ik zeggen dat ik bijna alle versies van Scrooge die in Nederland verkrijgbaar zijn in mijn bezit heb, maar deze versie steekt er met kop en schouders boven uit.

avatar van 606

Wow wow wow, dat is wat mijn gevoel zegt na en tijdens het zien van deze film.

Geweldige en ontroerende muziek, briljant geacteerd en formidabele decors.

Verhaal is op zich al prachtig.

Het nummer Thank you very mutch was erg leuk

Deze film verdient echt een plek in de top 250

5 sterren

avatar van IcU

IcU

Prachtige vormgeving zorgt voor een mooie sfeervorming. Het overbekende verhaal weet ook in deze film niet te vernieuwen, maar het is leuk om een nieuwe visie te zien op iets wat iedereen kent. De traagheid wilt er hier en daar wel inkruipen door de muzikale tussendoortjes.

avatar van brabusRUS

brabusRUS

Matig. Had 'm veel leuker verwacht.

Jammer genoeg ken ik het verhaal al van Scrooge. Dus het was niet echt een verrassing meer. Maar dat is natuurlijk niet de schuld van de film. De film was hier en daar saai. De kinderen acteren erg nep. Vooral Tiny Tim. Ook werd ik echt gek van de liedjes. Had dit helemaal niet verwacht. Niet echt mijn ding. Vond het wel erg knap hoe de toen 34-jarige Finney uitzag als een oude man. Hij deed het op zich wel goed. Vond 'm alleen op bepaalde momenten erg over-the-top.

Mescaline

Leuke vermakelijke kerst klassieker die naar het einde toe wel behoorlijk zoet wordt, maar dat hoort ook wel een beetje bij kerstmis natuurlijk.

Na eerder A Christmas Carol te hebben gezien uit 2009 beviel deze oudere versie mij stukken beter.
Het personage van Scrooge krijgt de tijd om uitgewerkt te worden en de geesten zijn allemaal heel verschillend van elkaar in zowel het uiterlijk als in hun karakters.

Het gedeelte dat Scrooge in de hel komt was erg indrukwekkend en mooi gemaakt, en de kleuren voegde hier aan een hoop sfeer toe.

Albert Finney zet Scrooge erg leuk neer en de vrolijke mee zing nummers maken deze Scrooge nog meer een feel good film voor de koude dagen.

Zeker van genoten, misschien steek ik de blu-ray er volgend jaar weer wel in!

avatar van 606

606 schreef:

Wow wow wow, dat is wat mijn gevoel zegt na en tijdens het zien van deze film.

Geweldige en ontroerende muziek, briljant geacteerd en formidabele decors.

Verhaal is op zich al prachtig.

Het nummer Thank you very mutch was erg leuk

Deze film verdient echt een plek in de top 250

5 sterren

1 jaar en 3 dagen later, denk ik er nog steeds hetzelfde over. Net weer met volle teugen genoten.

avatar van Talisman

Talisman

Als ik aan kerst denk, dan zie ik de beelden van Scrooge voor mij.

De film is uit 1970, maar blijft voor mij nog steeds verrassend vers!

Gisteren wederom genoten van dit stukje jeugdsentiment.

Mescaline

Dit jaar ook de Christmas Carol versies van 51 en 38 gezien, maar toen ik deze vandaag weer aan het terug kijken was kwam ik tot de conclusie dat deze nog steeds op eenzame hoogte staat.
zowel jonge als oude Scrooge worden sterk en overtuigend neergezet door Albert Finney en het verhaal met vrolijke (meezing) nummers is erg aanstekelijk maar tegelijkertijd heeft de film ook een hele hoop spanning. Denk bijvoorbeeld aan de hel scene op het einde, prachtig en het behoord niet tot het originele verhaal.

Stem blijft dus gewoon staan op een 4*

avatar van Alexander1900

Alexander1900

Op zich een prima film, maar de hoofdrolspeler Albert Finney heeft het verprutst. Hij heeft een kop als die van Sjakie uit de serie Flodder maar dan nog erger en heb daar bijna 2 uur lang naar moeten kijken. Erg vervelend. Ook was het acteren van hem op enkele momenten ondermaats.

Zonde.

Mescaline

Derde kerst op rij gezien en het blijft 1 van de aller beste en leukste uitvoeringen van het klassieke Chistmas Carol verhaal.

Normaal ben ik geen enorme fan van musical achtige films, maar in het geval van deze film past het perfect bij de tijd van het jaar!

Stem blijft uiteraard nog steeds een 4.

Jammer dat er weinig berichten bijkomen? Bij een film zoals It's a Wonderful Life komen er ieder jaar weer een hoop reacties bij maar deze film verdiend minimaal de zelfde aandacht!

avatar van arno74

arno74

Deze heb ik in de jaren '80 op TV gezien, en vreemd genoeg sindsdien niet meer op TV voorbij zien komen. Ook wat mij betreft is deze muzikale variant de beste Christmas Carol / Scrooge verfilming die ik gezien heb. Zeer sfeervol en met een goede mix tussen het vrolijke, droevige en enge uit de film, waardoor het als geheel prima wegkijkt.

Een hele ruime 3,5*, met kans op een extra halve ster in de toekomst.

Mescaline

Blijft voor mij 1 van de aller beste versies van het Christmas Carol verhaal met op de 2de plaats de muppet versie, de versie uit 84 waar velen over te spreken zijn moet ik nog gaan kijken

Tot nu toe, na 6 verschillende films gezien te hebben van het bekende Christmas Carol verhaal nog steeds mijn favoriete verfilming

4 blijft zonder enige twijfel 4!

avatar van franske24

franske24

Als ik aan kerst denk, dan zie ik de beelden van Scrooge voor mij.

De film is uit 1970, maar blijft voor mij nog steeds verrassend vers!

Gisteren wederom genoten van dit stukje jeugdsentiment.

Ik kijk hem elk jaar en moet dan zeker weer een paar traantjes wegpinken.

De beste kerstfilm ever!!!!!!!!

avatar van franske24

franske24

Vanavond weer met de hele familie gekeken.

Traantje wegpinken en genieten van de film

Toppertje!!

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Traantje wegpinken

Mescaline

Dit jaar ook eindelijk eens de versie uit 84 gezien waar velen een goed woord over hebben en dat is ook zeker terecht, maar dit blijft voor mij de ultieme Scrooge, het verhaal krijgt lang de tijd om verteld te worden en ook het personage van Scrooge zelf wordt in deze versie groots uitgewerkt.

De liedjes zijn goed genoeg en er zitten een paar erg leuke meezingers in die de kerst sfeer helemaal ten goede komen!

Al zoveel versies gezien van het bekende Christmas Carol verhaal, maar dit is en blijft hoogstwaarschijnlijk altijd mijn nummer 1!

Half sterretje erbij!

avatar van ricone

ricone

Wat een geweldige film.....all time classic

avatar van Kuck-x

Kuck-x

De enige reden die ik kan bedenken om een klassieker uit de wereldliteratuur in musicalvorm te gieten, is dat je met de muziek iets toe wil voegen. Die meerwaarde zag ik in deze productie niet altijd. Dat Marley zijn ellendig lot ineens gaat bezingen vond ik zelfs irritant. Het uitbundige einde, waar de muziek het geweldig doet, maakt echter veel goed.
Een op en top Engelse bewerking van Dickens' prachtige verhaal. Zonder vals sentiment, met mooie hoofdrollen (plusje extra voor Alec Guinness maar weer) en tamelijk natuurlijke kinderen. Leuk om in de kleinere rollen zoveel bekende gezichten van vroeger (Catweazle!) te zien. De scènes uit de toekomst vond ik met name vermakelijk. Een vette 8.

Kuck-x schreef:
De enige reden die ik kan bedenken om een klassieker uit de wereldliteratuur in musicalvorm te gieten, is dat je met de muziek iets toe wil voegen. De scènes uit de toekomst vond ik met name vermakelijk. Een vette 8.

Leuk dat je deze hebt gezien! Op aanraden van mij zelfs haha! Ik vind ook niet ieder nummer in deze film goed maar het einde werkt beter dan in welke andere versie die ik tot nu toe heb gezien. De vrolijke nummers zorgen voor extra feel-good en het kerst gevoel. De toekomst scenes zijn zeker gaaf, vooral omdat de hell scene heel creatief is gemaakt en tevens uniek in een Christmas Carol film.
Blij dat je hem goed vond! Ik heb hem gister voor de 6de keer bekeken en mijn stem blijft gewoon op 4,5 staan.

avatar van Kuck-x

Kuck-x

Ja, bedankt voor de tip, Mescaline Twee dagen later spoken (hoe toepasselijk) sommige scènes nog door mijn hoofd. De hel is inderdaad mooi gedaan en, wat je zegt, ongewoon bij dit verhaal. De enorme ketting die Scrooge bij leven voor zichzelf 'aan het breien' is zegt op deze manier beduidend meer dan wanneer het alleen bij een waarschuwing van Marley blijft. Dat de vrolijkheid cynische kantjes krijgt als de mensen uitbundig achter de nogal achteloos behandelde kist aan dansen vond ik erg grappig, zeker met Scrooges onbenul daarbij. Het getuigt van lef bij de makers. Zoals gezegd, de film wordt richting het eind steeds beter. Deze ga ik zeker vaker zien.

Mescaline

8 kerstmissen op rij, het is een traditie geworden! Dit is voor mij de beste vertelling van dit verhaal met op 2 de versie uit 84.

Heerlijke feel-good in deze korte dagen.

avatar van Boneka

Boneka

Volgens velen zou dit de beste vertolking moeten zijn van alle Scrooges en A Xmas Carol. Tijd voor een nieuwe kijkbeurt, maar dan op een blu ray transfer. Misschien omdat ik hem ooit in het zwart wit zag, viel ie me toch een beetje tegen. Het is toch allemaal teveel een kerstverhaal met (te)veel dans en zang en dat haalt de spanning een beetje uit het verhaal wat verder goed in elkaar steekt. De boodschap is duidelijk wees lief voor elkaar. Scrooge (1970) begint goed maar de overgang naar de geesten vond ik net even te snel in beeld gebracht. Ik had die vrek toch even langer in beeld willen zien in het begin. Afijn we gaan snel over tot de 3 geesten. Met name de laatste is de mooiste met zijn doodstoekomst in beeld.

Het is allemaal heel aardig gedaan en zeker voor die tijd zijn er prima technieken gebruikt, maar zeker niet het beste kerstverhaal. Zo is het goed dat zijn jeugd erbij wordt gehaald, maar op e.o.a. manier springt het er niet echt uit. Wellicht hadden ze die jeugdelementen eruit moeten halen en meer moeten fixeren op het heden. Dan was de opbouw ook wat spannender geweest.

Inmiddels is de film bijna 50 jaar oud en dat is te zien op deze blu ray. Ik zag een trailer voorbij komen en schrok van de belabberde kwaliteit voor ruis spetters en onregelmatigheden. Gelukkig is de film aardig opgelapt, maar zeker niet subliem. Hier en daar zien we hele kleine vuiltjes, ruis is altijd licht aanwezig en soms heeft ie wat moeite met de balans zeker in het zwart. Toch kun je wel tevreden zijn als je de oude transfer er naast legt.

Film 3.0
Blu Ray 3.0
Geluid 3.5
Extra's geen

Mescaline

Kerst traditie geworden, 10 jaar op rij inmiddels al. Voor mij nog steeds de aller beste Scrooge/Christmas Carol.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Mescaline schreef:

Dat ben ik wel met je eens. Dit is zonder meer de beste Scrooge versie. Het enige jammere is dat er in gezongen wordt, dat is voor mij een minpunt, maar de sfeer maakt wel veel goed.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Scrooge is een groots opgezette, muzikale bewerking van het beroemde Kerstverhaal van de Britse schrijver Charles Dickens. Dit verhaal werd al meerdere malen verfilmd, waarbij de bekendste verfilming destijds toch wel de versie uit 1951 betrof, met daarin Alastair Sim als een voortreffelijke Scrooge.

De 33-jarige Albert Finney kreeg de taak om in Sim's voetsporen te treden, maar faalt hierin jammerlijk. Dankzij een flinke dosis make-up werd Finney ruim dertig jaar ouder gemaakt, maar zijn vertolking is dermate overdreven dat dit nog nauwelijks serieus is te nemen en daarmee ook vrijwel de gehele film naar beneden haalt. Scrooge was een oude man, maar Finney vertolkt hem als ware hij een Neanderthaler, met een vreemd loopje en continue een ietwat dwaze blik in zijn ogen. Als er een prijs was voor meest overdreven acteerwerk, dan had Finney hem dat jaar gewonnen. Dat is jammer, want voor de rest is Scrooge een prima film die visueel gezien nog altijd één van de betere versies is van Dicken’s verhaal.

De decors en kostuums zijn uiterst fraai en werden beiden genomineerd voor een Oscar, ook de muzikale score alsmede het liedje ‘Thank you very much’ werden genomineerd voor een Oscar. De musicalsetting werkt verassend goed bij een verhaal als dit.

De bijrollen worden ook goed ingevuld met David Collings als Bob Cratchitt, Michael Medwin als het neefje van Scrooge en Anton Rodgers als Tom Jenkins, een man van wie Scrooge nog geld tegoed heeft. De liedjes zijn erg aanstekelijk en het einde is erg vertederend. Het had echter een stuk beter kunnen zijn als Finney niet zo overdreven acteerde.