Operatsiya Y i Drugiye Priklyucheniya Shurika (1965)

Alternatieve titels: Operation Y and Other Shurik's Adventures | Операция Ы и Другие Приключения Шурика

Sovjet-Unie

geregisseerd door Leonid Gayday
met Aleksandr Demyanenko, Aleksei Smirnov en Yuri Nikulin

Deze comedy bevat drie korte verhalen over de excentrieke Shurik, die zich vaak bevindt in de meest ongelooflijke situaties. In 'Partner' moet hij een hooligan rehabiliteren, in 'Strange Impression' bereid hij zich op een hele rare manier voor op een examen en in 'Operation Y' moet hij voorkomen dat er wordt ingebroken in een warenhuis.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Na het niet onaardige Ivan Vasilevich nog maar eens een Sovjet-komedie van Leonid Gayday opgezet. Operatsiya Y ziet er niet slecht uit, je ziet de 50+ jaar er niet aan af, maar de humor is niet aan mij besteed. Het Benny Hill-muziekje dat de beelden begeleidt werkt ook niet echt mee.

De film bestaat uit drie losstaande verhalen met als rode draad Shurik, wel vaker de protagonist in Gayday's films, een beleefde, hardwerkende en eerlijke model-burger die nogal verstrooid is. Daarmee is hij best een sympathiek figuur, maar de situaties waarin hij belandt zijn helaas niet altijd even boeiend. Het eerste deel over het corrigeren van een aso is matig, het tweede deel over het examen is door de ver doorgevoerde absurditeit nog het leukst, maar het laatste deel over de in scène gezette inbraak is dan weer erg saai. Onevenwichtig filmpje kortom, ik kom aan een krappe 2,5 *