Brilliantovaya Ruka (1969)

Sovjet-Unie
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Leonid Gayday
met Yuri Nikulin, Andrei Mironov en Anatoli Papanov

Semyon Gorbunkov gaat met een cruise naar Istanboel. Daar aangekomen glijdt hij uit in een nauw steegje en breekt zijn arm. Wat hij niet weet is dat dit een signaal is van een bende smokkelaars. Dus uit het niets komen twee mannen tevoorschijn die hem een bandage om zijn arm doen met daarin diamanten verstopt. Nadat hij weer thuis is teruggekeerd proberen de smokkelaars hun diamanten terug te krijgen, terwijl de politie Semyon gebruikt om hen weer te pakken te krijgen.

west&east
zeer mooie film met veel grappige fragmenten. met de eerste strip-tease scene in een Sovjet film. Svetlana Svetlichnaya is een Soviet BB.

avatar van xgogax
Lang geleden (minstens 10 jaar) dat ik deze film heb gezien. Ik ken nog maar 2 of 3 zinnetjes uit de film. “Russo turisto” scène en de scène waar Yuri dronken is en begint te zingen vergeet ik nooit!

Enne, schreeuwt uit Svetlichnaya in deze film: “Ja ne wenownaja” = "Ik ben onschuldig"?

avatar van Vinokourov
Best wel een grappige komedie. De helft van de (inside-)grapjes ging langs me heen natuurlijk, maar er viel genoeg te grinniken met deze charmante film. Yuri Nikulin zet op prima wijze een slungelig personage neer en er speelt ook een heuse Sovjet-kenau mee.

avatar van Spetie
Brilliantovaya Ruka is de eerste Sovjet-komedie, die ik ooit zag, maar als dit tekenend is voor het niveau, zie ik toch veel liever de tragische films van ze.

Visueel ziet het er in ieder geval erg flets uit, maar dat is het grootste probleem nog niet echt. Het is vooral de melige slapstick humor, die voor mij niet al te goed werkt. Yuri Nikulin mag dan in zijn eigen land geroemd worden, maar ik vond zijn timing bij de verschillende grappen vaak niet al te goed.

Soms zit er gelukkig nog wel wat leuks tussendoor en Svetlana Svetlichnaya is een leuke verschijning, maar over het geheel gezien vielen de grappen enigszins tegen. Maar goed, soms moet je eens wat nieuws proberen en dat heb ik dan bij deze gedaan.

avatar van John Milton
Spetie schreef:

eens. Ik kan er ook niet veel mee!