Zero Day (2003)

geregisseerd door Ben Coccio
met Andre Keuck en Calvin Robertson

Twee middelbare scholieren (Andre Kriegman en Cal Gabriel) verklaren de oorlog aan hun school en de leerlingen. Een paar dagen voordat ze de school gaan aanvallen, zetten ze op video waarom ze dit van plan zijn.

En later worden de makers weer aangeklaagd als er weer een echt bloedbad is geweest.

FisherKing

FisherKing schreef:

En terecht, lijkt me.

Totaal mee oneens. Bovendien makkelijk om de oorzaak in films en muziek te zoeken. Dan hoeft een maatschappij nooit de confrontatie met zichzelf aan.

avatar van petey
een van de dingen die ze in de film duidelijk proberen te maken dat de hoofdpersonen zich niet laten inspireren door tv, muziek, spellen of films, maar zo geworden zijn door de maatschappij die ze jarenlang vernederd en uitgekotst heeft.

De film is, net zoals Elephant, gebaseerd op de gebeurtenissen op Columbine, maar ik vind deze minder interessant.
Deze film is helemaal gemaakt vanuit het oogpunt van de daders en dat had bij mij minder impact dan het ´gebeuren´bij Elephant.

Menni
FisherKing schreef:

En terecht, lijkt me.

Meen je dat echt, Fish? Moet zeggen dat deze opmerking me zeer verbaast (zeker als je de film nog niet eens gezien hebt), maar misschien lees ik verkeerd.

FisherKing
Klopt.

Menni
Naja, met jouw insteek in films met expliciet geweld en dankzij afwezigheid van smileys, weet je 't maar nooit he .

avatar van titan
Ik heb Zero day en Elephant na elkaar gezien en dan is deze toch duidelijk de mindere. De vorm (een soort van vooropgezette variant op The blair witch project) is leuk gekozen, maar ik vind de motivatie van de jongeren niet zo goed naar voren gebracht. 3*

starbright boy (moderator)
Nog een film over school-shootings. Dit keer a la blair witch.
Gelukkig trapt ook deze film niet in het te duidelijk geven van simplistische oorzaken en het aandikken van moraal. Dat is al een pluim waard. Maar toch pakt het nergens echt. Ondanks dat de jongens constant in beeld zijn worden ze nooit helemaal geloofwaardig. En op de een of andere manier wordt het nooit echt spannend of pijnlijk.
De laatste scene had er overigens uitgemoeten.
Best interessant maar slechts een muis in vergelijking met Elephant.

avatar van Webby
Iemand enig idee wanneer deze in NL te zien is... bios of meteen in videotheek?

starbright boy (moderator)
Ik heb hem op het IFFR gezien en voor zover ik weet was er toen nog geen distributeur.

Opmerkelijk filmpje gezien op het IFFR. overtuigend gespeeld van de twee jongens. heel beklijvend met een toch wat traag en 'raar' einde.

avatar van Webby
Nog nergens op dvd uitgebracht?

Kon hem ook niet vinden op amazon.

avatar van Webby
Heb hem net gezien. Iets totaal anders dan Elephant. Het homevideo idee vond ik toch wel wat hebben. Na Blair Witch e.d. had ik het wel gehad met dit 'genre', maar toch was deze film erg intressant. Waarschijnlijk ook door het onderwerp.
Het einde 'door de bewakingcamera's' was een heftig beeld. Maar voorkeur toch voor Elephant!

ik vond hem echt veel beter dan elephant! Bij deze film klopt het grootste gedeelte met wat er echt is gebeurd. Bij elephant klopt bijvoorbeeld het eind niet. Ik vind zero day ook wat meer hebben omdat het allemaal met een home-videocamera is gefilmd.

en Webby, hij is wel op dvd te koopt weet zo niet meer waar maar ik heb hem op een site te koop gezien. was volgens mij iets van 20-25 euro

avatar van Webby
Ja heb hem nu ook op dvd, import uit canada...

Hoezo klopt het einde niet van Elephant... je weet toch niet wat er DAARNA gaat gebeuren...

Bij Elephant schiet bijvoorbeeld de een de ander neer in de kantine, in het echt hebben ze zelfmoord gepleegd in de schoolbibliotheek.

In het echt? Elephant is toch slechts gebaséérd op het Columbine Highschool drama en geen getrouwe weergave van de gebeurtenissen die dag?

avatar van Webby
Ja idd. Ik snap ook niet waarom daar dan over gevallen moet worden door elco

avatar van snautzi
Zero D Is mijn ogen een van de betere films omtrent dit item. Ik dacht in eerste instantie zelf dat het de orginele beelden waren van de orginele daders achteraf bleek het niet de daadwerkelijke daders te zijn maar acteurs. Deze film heeft me een nacht van slaap gerooft en ik denk dat dat ook zo hoort bij dit soort films. De orginele beelden waren volgens de Fbi te heftig om te laten zien aan het publiek. Vanwege het feit dat er mogelijke meer mensen dit soort acties gaan uitvoeren. Nouh, dat hebben we onlangs nog kunnen zien in Duitsland.
In iedergeval vond ik het acteerwerk en de verhaallijn erg sterk grote aanrader deze film. Ik ben redelijk kritische maar een 4 is deze film zeker waard!

Ik ook Elephant gezien maar die film sloeg echt nergens op! Slecht acteerwerk, slecht sloom verhaal enz..

Je moet weten dat de schietpartij in Columbine Highschool niet de enige schoolmassamoord is geweest. Bij Elephant had je het bibliotheekmeisje die Cassie moest voorstellen. Dit was er ook niet aangezien ze gewoon was neergeschoten. In het echt bij de schietpartij vroegen ze of ze in God geloofde, zei antwoorde ja en werd daarna pas neergeschoten. Ook werden er 2 bommen geplaatst waarvan 1 gedeeltelijk afging. In de film zie je er geen afgaan. De schietpartij duurde veel langer dan 15 minuten in het echt.

Zero Day: Ik vind dit ook een goede film omdat hij meer op het schietpartij gericht is.

ik vond deze film best dwaas, het eerste lange deel is compleet overbodig en ergernis wekkend, wat natuurlijk wel die laatste beelden qua impact doet toenemen. desalniettemin dwaze film.

avatar van Jessen0wnt
Zo, alweer mijn derde film die gebaseerd is op die Columbine Highschool schietpartij. Klass verteld het verhaal van: waarom? en Elephant geeft weer een totaal plaatje over de gehele dag, zodat je het werkelijk niet aan ziet komen.

Maar dan blijft er toch een vraag over: hoe? Hoe hebben ze dit gedaan? Daarvoor hebben we deze film: Zero Day.

Beetje bij beetje, film bij film, begrijp je de ''daders'' beter. Het is niet goed te praten, het is onmenselijk en niet te vergeven, maar toch hebben ook zij, de ''daders'', een motief, een reden.

,,We've been insulted''

De wake-up-call is goed gelukt, laten we het daarop houden.

Toch, als ik zo naar mijn recensie kijk, mis je iets. Het is en blijft een film, en wat ik ook had met Klass en Elephant, is dat je de film heel erg oordeelt op het verhaal. Omdat het zo heftig en haast persoonlijk is, kan ik moeilijk de film slecht vinden. Want eerlijk is eerlijk: Zero Day, zelfs in blair-witch-stijl, is echt qua filmisch, erg slecht. Maar naar mijn inzien is een film geslaagd als het je bij blijft, als het iets toevoegt aan mijn persoonlijke leven, als ik word geraakt of in dit geval: word geshockeerd. En ik kan je vertellen: dat is gelukt.

Een film die je moet zien, niet twijfelen, gewoon kijken. Mensen die erg gevoelig zijn: skip het laatste kwartier. Ik vond dat vrij heftig...

4 sterren! (Ik zie dat ik het gemiddelde van de film effe opkrik. Verdiend!)

Ik denk dat je de feiten van Columbine enigszins moet kennen om deze 'film' te waarderen. Film tussen aanhalingstekens omdat het eigenlijk een poging van de maker is om de tapes, welke gevonden zijn van de daders van Columbine (Eric Harris en Dylan Klebold), na te bootsen en de mensen een idee te geven wie deze twee jongens waren en wat hun beweegredenen waren.
Ik heb het boek van Tim Krabbe gelezen (Wij zijn, maar wij zijn niet gschift) en daardoor deze film gaan kijken. Moet zeggen dat de maker het zeer gedetailleerd heeft na proberen te bootsen, Eric Harris is duidelijk de jongen met donker haar en Dylan Klebold de rustige, verlegen blonde jongen. Altijd werd gedacht dat Dylan door eric werd meegesleurd, maar T. Krabbe denkt hier anders over, zoals deze gedachtengang de laatste jaren door meerderen wordt gedeeld. Ook het feit dat Dylan 2 dagen voor de shooting nog vrolijk naar zijn PROM ging op school komt in de film voor.
Als je geinteresseerd bent in het hoe en wat rondom Columbine is deze film zeker aan aanrader. Als je een gewone film wilt zien dan zal je hier weinig aan vinden denk ik.
Ikzelf vind Zero Day beter dan bijv. Elephant wat toch meer een Hollywood-filmpje is.

**3

avatar van Dee Al
lamalord schreef:

Er zitten toch een paar fouten in jouw versie:
1. Cassie Bernall is nooit iets gevraagd. Eric Harris schoot haar dood zonder iets tegen haar te zeggen. Emily Wyant, het meisje dat met Cassie onder een bureau verstopt zat toen Cassie doodgeschoten werd, heeft dat gezegd. Degene over wie jij het hebt is Valeen Schnurr. Haar vroegen de daders wel of ze in God geloofde, maar ze werd niet doodgeschoten.
2. De propaanbommen die in de kantine geplaatst werden gingen beiden niet af. Dylan Klebold gooide wel een molotov cocktail die een brandje veroorzaakte. Toen de politie later Klebolds auto onderzocht ging er wel een autobom gedeeltelijk af. Er waren namelijk ook autobommen. Die waren in het oorspronkelijke plan bedoeld om vluchtende mensen te doden.

Het dodelijke deel van de schietpartij duurde wel zo'n 15 minuten. Daarna liepen Harris en Klebold nog zo'n half uur doelloos door de school te schieten en bommen te gooien. Ook probeerden ze nog hun propaanbommen te laten ontploffen. Alle 13 slachtoffers vielen echter in het eerste kwartier van 'Columbine'.

snautzi schreef:

Dat heb ik nou altijd vreemd gevonden. Dat The Basement Tapes niet uitgebracht worden in verband met het risico van 'copycat killing' en een film die eigenlijk precies hetzelfde concept heeft (behalve dan dat het hier acteurs en in The Basement Tapes niet) wel uitgebracht wordt. Je zegt het zelf al: je dacht in eerste instantie dat het hier om de echte daders ging. Wat is dan het verschil? Een dwaas kan even goed door deze film beïnvloed worden als door The Basement Tapes.

avatar van Darbie
Goedkoop, buitengewoon saai en niet serieus te nemen wanproduct.