In Search of the Castaways (1962)

Alternatieve titel: De Kinderen van Kapitein Grant

Avontuur / Familie

geregisseerd door Robert Stevenson
met Maurice Chevalier, Hayley Mills en George Sanders

In de maag van een haai wordt een fles gevonden met daarin een boodschap. Deze lijkt afkomstig te zijn van kapitein Grant, die enkele jaren geleden spoorloos is verdwenen. Jacques Paganel, de vinder, tracht met de twee kinderen van de kapitein de reder over te halen op zoek te gaan naar de schipbreukelingen. Dit leidt tot een speurtocht over de halve wereld...

In 1867-1868 verscheen in drie delen van de hand van Jules Verne de avonturenroman "Les enfants du capitaine Grant". Die bijna 600 pagina's gedrukte tekst (inclusief gravures) werd in een film van niet meer dan 94 minuten samengevat, zeg maar zeer beknopt weergegeven. Disney heeft meer verhalen van Verne verfilmd en dan beter!
Desalniettemin: ook nu weer is het leuk Maurice Chevalier te zien, natuurlijk komen er dieren voor (in het bijzonder de jaguar) en wordt de waarheid behoorlijk geweld aangedaan. Trucwerk door middel van over elkaar gemonteerde beelden (jaguar, vulkaan) of duidelijk decorwerk (de tocht in het Andesgebergte).

avatar van alexspyforever
Ik ben niet bekend met het boek waarop deze film is gebaseerd daarmee wil ik zeggen dat ik het niet heb gelezen want van Jules Verne had ik natuurlijk wel al gehoord.. Dat het allemaal heel luchtig was kon de pret niet drukken. Het zal ook wel de charme van Hayley Mills zijn geweest alsook de vrolijke Maurice Chevalier die zijn naam als charmezanger hier alle eer aan doet. Niet te veel bij nadenken en gewoon genieten zou ik zeggen.