Chik Geuk Siu Ji (1993)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Johnnie To
met Aaron Kwok, Lung Ti en Maggie Cheung

The Barefoot Kid reist van het platteland naar de stad om te gaan werken bij de vriend van zijn overleden vader. Hij gaat werken in de weverij, waar deze vriend manager is en het lijkt dat hij eindelijk gelukkig gaat worden. Maar dan komt hij in aanraking met een bende criminelen, ingehuurd door jaloerse concurrenten, en blijkt dat hij beschikt over uitstekende kung-fu technieken. Bang om in een vicieuze cirkel van geweld en wraak te komen stuurt de eigenares van de weverij hem weg. De vijand ziet hier zijn mogelijkheid en huurt de jongen in. Natuurlijk kan dat niet goed gaan en moet de jongen kiezen bij wie zijn loyaliteit ligt...

To & SB.

Het blijft raar, dat SB logo dat voor een To film komt. Sowieso schrok ik wat van het jaartal, '93 is best recent voor een SB film, die produceerden volgens mij toen niet al te veel films meer. Maar het is wel een typisch werkje uit de SB stal.

Toch allemaal wat netter geregisseerd. Het zou wat te ver gaan om te zeggen dat je hier echt al de stijl van To in herkent, maar het is duidelijk verzorgder dan de oudere SB films. Of dat nu met leeftijd of regisseur te maken heeft is alleen wat lastiger uit te maken.

In ieder geval zijn de setting, het type personages en de aankleding bekend voor fans van de studio. Camerawerk is duidelijk netter, acteerwerk ook iets beter en de actiescenes iets bevatten iets meer spektakel. Mooie eindscene, enige probleem is dat de wat romantischere/dramatischere scenes in het midden niet echt goed uit de verf komen en teveel aandacht opeisen.

Maar verder wel een lekker vermakelijk filmpje. Vlot, duurt niet te lang en bevat een aantal mooie martial arts scenes.