Zaat (1971)

Alternatieve titels: Dr. Z | Legend of the Zaat Monster | Blood Waters of Dr. Z

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Don Barton en Arnold Stevens
met Marshall Grauer, Wade Popwell en Paul Galloway

Een gekke wetenschapper, tevens een ex-Nazi, ontwikkelt een serum waarmee hij zichzelf in een soort amfibie kan veranderen. Hij wil bovendien wraak nemen op de mensen die hem al heel zijn carrière bespotten en in de gedaante van het monster zoekt hij een mooie vruchtbare vrouw om zich mee voort te planten

avatar van bioscoopzaal
Hopelijk is de film beter dan de titel doet vermoeden

avatar van pjotr
Te gekke poster trouwens.
"It would take an atom-bomb to take out the walking catfish!" - het is maar dat je het weet...:)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
bioscoopzaal schreef:

Hopelijk is de film beter dan de titel doet vermoeden

1.5 op imdb....

turbothijs
Op imdb staat 't 2e in de flop 100. Waarschijnlijk heeft dit een goede reden

avatar van Purmerend
Wel een mooie poster inderdaad!

avatar van otherfool
Verlaat jaren '50 vehikel met een crappy home-made monster dat misschien het stadje de stuipen op het lijf jaagt, maar de kijker volstrekt koud laat. Ellenlang geplons door het moeras is bijzonder potsierlijk, toch heeft de film 3 pluspunten: adequate onderwaterbeelden, het nodige vrouwelijk schoon en een opmerkelijk fraai (zij het behoorlijk uit de toon vallend) liedje onder de begincredits: YouTube - Blood Waters of Dr. Z Opening

Vandaar toch 1,5*.

avatar van Mac Hammer Fan
Ongelooflijk. Van deze crap is er nu een Blu-Ray release in de States, terwijl er zoveel betere films zijn.

avatar van BlueJudaskiss
Een uur volgehouden. Niet doorheen te komen.

avatar van wendyvortex
En daar zijn ze weer de goed bedoelende amateurs met een filmuitrusting. Cameraatje, monsterpak, filmen maar!!! O ja we moeten nog een verhaal hebben. Een nazi-geleerde die de mensheid op een hoger plan wil brengen door ons in een vis te veranderen! En dan zichzelf als proefpersoon gebruikt! En dan gaat hij mooie meisjes ontvoeren en dan moet de sheriff achter het monster aan! Briljant!!! Laat die Oscar voor het beste originele script maar komen!
Draaide onlangs nog in Nederland in het kader van een soort van Nacht van de Wansmaak-achtig festival. Dit heeft dus echt nog gedraaid in het zo keurige Arnhemse filmhuis.
Verder de toegangsprijs niet eens waard, de poster is leuker dan de film zelf. Paar grappige momenten, maar ook te veel saaie stukken, houterige dialogen en te veel van hetzelfde.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Oef, moeilijk door te komen. Zaat - of Blood Waters of Dr. Z of hoe je de film ook wil noemen - heeft alles in huis wat een slechte monsterfilm moet hebben, met name natuurlijk een hoofdrolspeler in knullig masker en belachelijk pak waar stukjes zeewier op geplakt zijn. De scènes met dit stupide zeemonster, dat de hele film niet veel meer doet dan onzeker heen en weer waggelen, levert nog wel eens een geestig moment op. Maar vergis je niet, die momenten zijn schaars; Zaat is voornamelijk onvoorstelbaar saai. Het tempo ligt enorm laag, alle handelingen die worden verricht worden uitgerekt tot gevoelsmatig eindeloze sequenties. Qua flow word je dus flink op de proef gesteld, terwijl men qua audio je vooral zo snel mogelijk op de zenuwen wil werken; wat dat betreft is de film een goede test voor je uithoudingsvermogen. Voor wie zin heeft in een portie campy fun; bekijk de beste scènes ergens online, dan ben je in plaats van 100 minuten slechts een minuut of twee van je leven kwijt.

1 ster.