Bilder einer Ausstellung (1996)

Alternatieve titel: Pictures at an Exhibition

Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Ulrich Seidl

In deze televisiefilm wilde Ulrich Seidl via een omweg de ivoren toren van de moderne-kunstkritiek ridiculiseren. Hij laat die critici niet zien of horen, maar zocht juist gewone Oostenrijkers op, leken op het gebied van kunst, en vroeg hen hun mening te geven over een modern schilderij. De vorm is bescheiden en de toon lijkt mild: mensen worden in een strak kader geïnterviewd over het schilderij, maar ondertussen heeft Seidl wel degelijk een verborgen agenda. Door hun ideeën en gedachten lijnrecht te zetten tegenover die van de experts, toont hij nog maar weer eens een keer aan dat de kloof tussen publiek en critici enorm is. Critici werken geïsoleerd van de samenleving en sluiten anderen via hun kennis buiten, precies het thema dat in veel werk van Seidl is terug te vinden. De vraag rijst wel of de geïnterviewden zich bewust zijn van Seidls doel: het schetsen van een gespleten samenleving waar arm en rijk, laaggeschoold en hoog opgeleid langs elkaar heen leven.

FisherKing
Lijkt me interessant !

Gisteren voor een deel gezien op ned3, in het uur van de wolf. Was inderdaad interessant.

Een behoudend echtpaar, een jonge vrouw, een wat sjieker stel, een oude man, etc. zitten omstebeurt voor een doek te praten over wat ze er van vinden of wat het betekent. De één vertelt een persoonlijke antekdote, een ander stel discussieert over seks.
Dit alles afgewisseld met een voorgedragen gedicht, een kijkje bij een echtpaar thuis, een blote man in het gras.

Mmmm...vond het niet echt wat. Ik had het na een half uurtje wel gezien. Ze begonnen na een tijdje nogal te "neul'n" (achterhoekers weten wel wat ik bedoel ). 2*

avatar van titan
Op zich een leuk idee en er zitten diverse leuke stukjes in, maar als geheel toch niet zo boeiend. 2,5*

gotti schreef:

Mmmm...vond het niet echt wat. Ik had het na een half uurtje wel gezien.

Tja, ik heb ook maar 25 minuten gezien ofzo. Als het de hele docu zo doorgaat kan ik me voorstellen dat het te lang te veel van hetzelfde is. Zulke interessante dingen hadden die mensen op zich niet te melden.

Het interessante voor mij was meer de persoonlijkheden van de mensen, hun kneuterigheid of zogenaamde diepzinnigheid die naar voren komt. En ook hoe twee mensen soms op elkaar reageren, hoe ze langs elkaar heen praten en het vervolgens meer aan het kibbelen zijn met elkaar dan dat ze over het schilderij praten. Heel herkenbaar (:

kappeuter (moderator)
Zeer apart. Kon mij wel van begin tot eind erg boeien.
Mij interesseerde me de psychologie achter de indrukken die iedereen verschillend van de schilderijen kreeg.
De seksistische ex-leraar die weer bij zijn moeder woonde vond ik hilarisch. Zijn commentaren en ook hoe hij tegen het einde van de film met zijn gele shirt in de draaimolen zit. Prachtig.
De kibbelende stellen vond ik ook erg grappig.