The Blue Bird (1940)

Familie / Fantasy

geregisseerd door Walter Lang
met Shirley Temple, Spring Byington en Nigel Bruce

Mytyl (Shirley Temple) en haar broertje Tyltyl zijn kinderen van een houthakker. Ze worden door het elfje Berylune vergezeld op een magische reis door het verleden, heden en de toekomst om de Blauwe Vogel van het Geluk te vinden.

Ben benieuwd wanneer deze film uitkomt op DVD ?
Heb hem ooit gezien toen ik klein was, in het begin is het een zwart witte film maar eenmaal ze op zoek gaan naar de blauwe vogel van het Geluk begint hij te spelen in kleur.
Een zeer prachtige film met de effecten dat ze dan nog maar hadden.
Geef deze film 4 sterren

avatar van joolstein
Tweede verfilming (er zijn er drie) van een toneelstuk (van Maurice Maeterlinck) over Mytyl en haar broertje Tyltyl. En lijkt enorm veel op het jaar daarvoor uitgebrachte The Wizard of Oz, inclusief het zwart/witte begin. Maar dan wel met een meer moralistische en zoetsappigere boodschap. Het zal de eerste flop voor Shirley Temple zijn. Die zwart/wit beelden zijn trouwens aan het verhaal toegevoegd, en verwezen naar de oorlog die in Europa gaande was. Nadat de kinderen zijn gaan slapen gaat de film over in kleur en staat de fee Berylune voor de deur. Zodra zij de hond Tylo, poes Tylette en het licht in mensen heeft veranderd begint de zoektocht naar de blauwe vogel. Ze komen in het verleden, het land van Luxe, in de bossen en in de toekomst. En dat allemaal met een suikerzoet moraal. De film vergeet hierbij domweg de basis-missie om magische te zijn. Nu heb ik het verhaal niet gelezen maar er schijnt daarin nog een wat duistere kant te zitten, dit was een mooi tegenwicht geweest en een aangename afwisseling . Die afwezigheid van magie en avontuur zijn nu de reden waarom de film niet is geslaagd.