The Heart of Me (2002)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Thaddeus O'Sullivan
met Helena Bonham Carter, Olivia Williams en Paul Bettany

Londen, jaren 30. Rickie Masters heeft al een tijdje een affaire met de zus van zijn vrouw Madeleine. Dit blijkt niet zonder gevolgen en een onverwachte gebeurtenis brengt de twee zussen dichter tot elkaar.

avatar van nachtvlinder
Deze films zijn niet goed voor mijn hart, nl hartverscheurend. PRACHTIG geacteerd en vormgegeven. Een must voor drama liefhebbers.
Ik heb heel toevallig 3 films van Helena Bonham Carter, wat een prachtvrouw en pracht actrice. Jammer dat de thema's van de 3 films (the heart of me , the wings of the dove, a merry war) zo dicht bij elkaar liggen, maar het blijven juweeltjes.

Jammer dat die 2 andere mensen het niet konden waarderen. Bij imdb wat betere respons.

Nogmaals een aanrader !!

avatar van soom
Soms vraag ik me af waarom ik liefhebber van film ben of zelfs maar in die categorie genoemd zou kunnen worden. Het valt niet altijd mee om uit te leggen waarom je nou zo van films houd, je moet soms echt wel stevig kunnen beargumenteren waarom je iets vind. Ik kijk ook niet echt de gemiddelde film die hoog aangeschreven staan bij menig ander filmliefhebber, volg mijn eigen weg daarin wel. Toch heb ik aardig veel films gezien die niet echt in mijn straatje pasten, zogezegd. Ik begon me pas te interesseren voor Koreaanse cinema sinds ik 2 jaar geleden alweer, lid werd van Moviemeter. Daarvoor was het alleen maar Amerikaanse blockbusters. Ik schijn ook volgens m'n vader ooit gezegd te hebben dat ik Nederlandse films helemaal niets vond. Kan me daar nu niets meer bij voorstellen..

Ik volgde de tijdslijn in deze film niet echt. Een herziening lijkt me dus wel nodig, eens in elk geval. Want wel eerst even dit flink op me in laten werken. Wat een acteerspel, ook weer. Natuurlijk niet te vergelijken, maar één van de scenes deed me qua geweldig spel denken aan Stellan in Good Will Hunting. Wat me er trouwens aan herinnert dat ik meerdere rollen van Matt Damon heb gezien. Ik erger me dus niet zo aan hem als ik wel aan Ben Affleck doe.

Ik vind Helena Bonham Carter er geweldig uitzien. Wat een excentriek figuur is dat toch, geweldig , ze speelt echt steengoed. Echt een Burton-figuur, ik weet niet waarom, maar ze doet me hier echt een beetje denken aan de Winona Ryder rol in Edward Scissorhands.

Oeps, dit bericht begint wel een beetje lang te worden, langer als ik in gedachten had. Maar dit is echt wel een zeer bijzondere film. Aankleding is gelikt, verhaal is amuserend tot het laatste beeld. Ik ben hier nu wel benieuwd naar het boek.

Na zo'n film kunnen ze me opvegen: een tragische liefdesgeschiedenis met drie ongelukkige mensen en mislukte levens. Prachtig van verhaal, heel erg Brits en stiff upperlip, maar dat is alleen de buitenkant; onder de oppervlakte gist en kolkt het. Schitterend spel van de drie leads, met voorop natuurlijk Helena Bonham Carter, hier toch al weer wat ouder, maar mamma mia wat kan die een rol inhoud geven. Ook een rol die haar op lijf geschreven is. Hierin kan ze laten zien wat ze kan en dat is veel. Heb ademloos zitten kijken. Ook filmisch mooi gemaakt, met het contrast tussen die 'jolly' jaren dertig en die naargeestige jaren na de oorlog.
Alleen de titel kon ik niet zo goed plaatsen.