Les Carottiers (1932)

geregisseerd door James W. Horne
met Stan Laurel, Oliver Hardy en Charlie Hall

Met een smoesje misleiden Stan en Ollie hun vrouwen om in plaats van een weekend aan zee met z'n vieren, met z'n tweetjes naar een fuif voor alleen mannen te gaan. Maar omdat Oliver Hardy er maar niet in slaagt zijn laarzen aan te trekken, komen de vrouwen toch achter het snode plan. Uit huis gezet gaan de jongens midden in de winter in een pension, waar ze hun hondje proberen te verbergen voor de huisbaas...

avatar van Purmerend
Laurel en Hardy die frans praten, het is geen gehoor. En vooral Stan spreekt het woord voor woord uit. Maar ja je kan het van 2 kanten bekijken het heeft ook wel weer wat speciaals.

Een mooie scene is als Oliver en het hondje buiten zijn in de sneeuw en laurel eerst het hondje door een raam naar binnen hijst. En dan gewoon het raam dicht doet en uitgebreid het hondje aait en over zijn eigen bolletje. En veel later nog eens aan de verkleunde Oliver denkt. Super

Haha

Dit zou ik wel graag willen zien.

avatar van Mug
Mug
Erg leuke Laurel & Hardy spoof, die nogmaals laat zien dat de twee op hun best zijn als ze veelal alleen zijn. Hoe een laarzen-uittrek-scene van 15 minuten lang boeiend kan zijn. Zonder bijrollen van operette-zangeresjes, die het latere werk van de heren nogal verpesten.

Les Carottiers is een remake van twee korte films van het duo, Be Big! en Laughing Gravy. Producer Hal Roach kwam op het 'geniale' idee - voordat ondertiteling en dubbing de filmwereld hun intrede deden - om de twee heren hun films te laten naspelen maar dan de dialogen in andere talen, waaronder Frans en Spaans, speciaal voor de non-Engelstalige gebieden. Zo leerde het duo haar teksten (die ook nog op de auto-cue voorbijkomen) fonetisch, en zelfs met gebarentaal. ['coeur' = hart = grijpen naar je hart] Het lijkt net of de twee heren meedoen aan de mini-playback-show...euhm mini-soundmix-show. Want ze spreken inderdaad in Les Carottiers Frans. En eerlijk is eerlijk, het is geen gehoor, het werkte tegelijkertijd op m'n lachspieren als piepende geluiden in m'n oren. Met name bij de woordgrapjes + dialogen is het niet om uit te houden. Maar het ijzersterke samenspel + gebeurtenissen maken heel veel goed.

Leuk dat deze filmhistorie bewaard is gebleven. 3,5* mijnerzijde.

Ook de Spaanse versie is bewaard gebleven, Los Calaveras.

avatar van Phantasm
Laurel & Hardy in het Frans, is weer eens wat anders, het blijft grappig.