Cry of the Banshee (1970)

Verenigd Koninkrijk
Horror
87 minuten (theatrical version) / 91 minuten (director's cut)

geregisseerd door Gordon Hessler
met Vincent Price, Hilary Heath en Carl Rigg

Een meedogenloze Britse graaf laat een hele groep heksen op de brandstapel gooien en haalt zich de woede op de hals van de gevaarlijke opperheks Oona. Tijdens een geheimzinnige ceremonie roept Oona de legendarische Banshee op en geeft hem de opdracht alle familieleden van de graaf te vermoorden.

avatar van Mac Hammer Fan
In onze contreien verscheen deze American International Productie begin de jaren zeventig in de bioscoop onder de titel "Het Spook van de Banshee". Vincent Price doet zijn rol als "Witchfinder General" nog eens over in deze bij momenten sterk geladen griezelfilm, die de liefhebbers van het ouderwetse genre nog eens kan doen verstijven van de angst. De film is uitgebracht op DVD in de States. De print is degelijk en er zijn Engelse ondertitels, maar helaas werd de bijzonder efficiënte originele soundtrack van Les Baxter uit de Britse versie vervangen door muziek van een andere componist en dit doet de impact van de beklemmende angstsfeer inboeten. Jammer.
Andermaal zorgde MGM in de serie Midnight movies voor een aantrekkelijke double bill: nu met "Murders in the Rue Morgue".

avatar van Vascago
Morgenavond om 22.40 is deze film op MGM Channel.
Ik wil hem heel graag zien, maar ben bang dat ik dan niet thuis ben.

avatar van Brix
Morgenochtend, om 5.30 uur op MGM Movie Ch. te zien.

Mijn god dit moet zelfs voor 1970 een erg slechte film zijn geweest. De film oogde erg goedkoop en de acteurs konden wel van de straat geplukt zijn zo slecht speelden ze. Het verhaal en de uitvoering ervan waren zeer beroerd. De film wekte eerder mijn lachspieren op dan dat ik er bang van werd. Bang kun je er overigens wel van worden want het is allemaal beangstigend slecht. Dit is echt zooi van de bovenste plank.

avatar van brucecampbell
Uitstekende horrorfilm die me anderhalf uur op het puntje van mijn stoel hield. Vanaf het begin werd ik helemaal meegezogen in de film alsof ik me echt waande in de tijd van de hekserij.
Prima vertolkingen en locaties plus een leuk slot doen me deze film meer dan een voldoende geven.

avatar van Legan
Cry of the Banshee begint lekker sfeervol met heerlijk ouderwetse horror. Helaas wordt deze ervaring al snel de grond in getrapt.

Het acteerwerk is namelijk van zo'n abominabel slecht niveau dat iedere goede ervaring komt met een overdosis aan irritatie. Het verschilt van simpelweg slecht acteren tot het er veels te dik opleggen tot extreme toneelachtigheid. Erg jammer gezien de rest van de film. Price tilt het geheel nog enigszins op, maar ook hij kan de film niet redden.

Gaandeweg zinkt Cry of the Banshee, ook al niet geholpen door een matig script, lege personages en slecht uitgewerkte ontwikkelingen, steeds verder weg in de poelen des verderf. En dat is zonde.

En oh ja, de dubbing van de honden. Ik weet niet wat dat was, maar realistisch geblaf zeer zeker niet.

avatar van Richard_Voorhees
Vincent Price zet in deze film een keiharde heksenjager neer die zelf misschien nog wel de grootste zondaar is van allemaal: moord en aanzetten tot verkrachting. Daarnaast is de stempel die hij op zijn familie drukt groot: zo is een van zijn zoons haast nog erger dan hem, onderdrukt en slaat hij zijn vrouw en dochter en meer.
Echt rauwig ben je als kijker dan ook niet wanneer een heidense heks de krachten van Satan aanroept om haar gruwelijke wraak te kunnen nemen.
Helaas moet zijn familie de prijs betalen en blijft hij zelf in leven om zijn lijdensweg wat te vergroten.
Prachtige settings, decors en kostuums zorgen, vooral in het begin, voor een sfeer die bijna aan Hammer doet denken. Helaas komt het acteerwerk van de cast de kwaliteit van de film niet ten goede. Zo komt die pastoor wel erg overdreven over en word de toverkol Oona wel erg overdreven neergezet.
Toch slaagt men er nog redelijk in om de film overeind te houden en is de twist op het einde wel heerlijk macaber. Niet heel goed, maar ik heb me ook geen moment verveeld. Kijkt lekker weg.

avatar van knusse stoel
Prima film wat uitstekend in dit tijdsgewricht past! Je ziet dat het duidelijkst in b.v de klappen die men elkaar geeft, vlak voor het hoofd buigen de vuisten in de andere richting. (vraag mij af, zou wel eens per ongeluk de vuist doorschieten) Price is zelf ook weer goed op dreef en net als "brucecampbell" hield de film ons anderhalf uur bijna op de punt van de stoel. Maar nogmaals, zie de film uit die tijd en niet gaan vergelijken met het hedendaagse, dan heb je hieraan een fijne film!

avatar van Mac Hammer Fan
De director's cut duurt 91 minuten, de AIP Theatrical version 1987. Beide staan op de Vincent Price Collection Volume III box set van Shout uit de States. De laatste theatrical version is een verademing: met de betere soundtrack van Les Baxter en het veel effectievere gehuil van de Banshee.
Heb ook een grotere poster geplaatst.
Voor mij is die film nostalgisch: het was de eerste griezelfilm die ik in de bioscoop zag. Ik was eigenlijk te jong en mocht niet binnen. De film was vanaf 16 jaar.

Mac Hammer Fan schreef:
Ik was eigenlijk te jong en mocht niet binnen. De film was vanaf 16 jaar.

Weet je dat zeker?
Ik herinner mij dat de filmkeuring drie gradaties kende : alle leeftijden, 14 jaar en 18 jaar.

Brix schreef:

Weet je dat zeker?

In België was het "kinderen toegelaten" en "kinderen niet toegelaten (+16)". De stempel "verboden onder de 18 jaar" was er alleen om volk te lokken. Sommige van die films waren gecensureerd. Ik spreek van de jaren zeventig.

Mac Hammer Fan

Ah, ja, in België was het anders dan hier in Nederland.
Dank voor de toelichting

avatar van joolstein
Leuk om gezien te hebben maar toch wel een betrekkelijk minder goede Edgar Allen Poe film met Vincent Price in de hoofdrol. Vooral de heksenkring werkt erg op de lachspieren. Wat is dat slecht! Toch zaten er genoeg stukjes in waar het wel spannend werd.

avatar van keimpeS
Prima heksen-film, met Vincent Price op zijn best! Ik heb Witchfinder General nog nooit gezien, maar ben hier nu best nieuwsgierig naar. Het is hier en daar inderdaad wat oubollig & overacting maar dat was destijds zo...