• 8.229.918 stemmen

Komedie / Drama | 83 minuten

Genre: Komedie / Drama

Geregisseerd door: Preston Sturges

Met onder meer: Joel McCrea, Betty Field en Harry Carey

IMDb beoordeling: 6,3 (943)

Over The Great Moment

"Paramount's escapist laugh tonic! Hilarious as a whiff of laughing gas!"

In de winter van 1868, koopt Eben Frost een zilveren medaille met de inscriptie van Dr. Morton. Hij schenkt de medaille aan diens weduwe, omdat Frost de eerste persoon was die verdoving ontving van Dr. Morton. Het verhaal gaat twintig jaar terug, en belicht de glorietijd van Morton die de verdoving uitvond. Later blijkt dat dit een erg eenvoudige truc was en zijn carriere wordt het mikpunt van discussie.

image

Vice-President of Medical Society

President Franklin Pierce

Homer Quimby

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20197 berichten

Dit was de film die Sturges keten van succes doorbrak. Paramount liet de film twee jaar op de plank liggen en hoewel Sturges na deze film nog Hail the Conquering Hero en The Miracle of Morgan's Creek voor ze maakte (die eerder werden uitgebracht) veroorzaakte deze film de breuk tussen de studio en Sturges. Paramount maakte een recut die de oorspronkelijk serieuzere film lichtvoetiger moest maken en bracht de film toen pas uit.

Wat we overhouden is geen goede film en met afstand de minste film uit de Preston Sturges-box. McCrea die geweldig was in Sullivan's Travels en The Palm Beach Story is hier totaal kleurloos. Betty Field als zijn vrouw is vooral irritant en enorm aan het overacteren. Af en toe komt de slapstick kant van Sturges bovendrijven, maar het voelt hier vooral misplaatst. De grapjes van side-kick Demearest als de eerste behandelde patient waren nog het aardigst, maar ook die botsten met de rest van de film.

De hand van de meester is hier en daar wel te zien, maar deze film kan helaas nog niet in de schaduw staan van zijn fijne komedies waar ik erg van ben gaan houden.

Ramon K

Daar was ik dus al bang voor. Ik denk dat ik de dvd nog heel lang in de kast laat liggen.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20197 berichten

Toch is het best interessant om de mislukkingen van goede regisseurs te zien. Dus ik zou 'm alleen daarom al toch kijken. En misschien zie jij er wel een grandioos onderschat meesterwerk in.

Ramon K

Nou, meestal liggen we nogal op 1 lijn als 't om dit soort cinema gaat. Soort vertrouwen in bepaalde users dat je op hebt gebouwd na jaren MM.

avatar van Straniero

Straniero

Vond 'm zeker niet onaardig. De mix tussen drama en humor (slapstick) werkte bij mij prima.

Ramon K

Inderdaad. Bovendien wordt 't drama-gedeelte wat afgeraffeld en komt 't weinig over. Geen strontvervelende film verder, maar gewoonweg niet goed genoeg. Ik sluit me bij die 2* aan.

stinissen (crew films & series)

De mix tussen drama en humor vond ik juist vreselijk en is absoluut niet mijn ding.